دنیا با شکل غیرقابل توقفی به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر درحال حرکت است، اما طبق یک گزارش جدید، کاهش تدریجی سوخت‌های فسیلی به اندازه کافی سریع اتفاق نمی‌افتد.

انرژی پاک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی، آژانس بین‌المللی انرژی، ناظر انرژی جهانی، پیش‌بینی کرد که انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ نیمی از برق جهان را تامین می‌کنند. اما هشدار داد که انتشار گازهای گلخانه‌ای هنوز برای جلوگیری از افزایش دمای بالاتر از آستانه کلیدی ۱.۵ درجه سانتیگراد، بسیار زیاد است. همچنین در این گزارش آمده است که سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی باید به نصف کاهش یابد تا رسیدن به هدف مصرف انرژی‌های پاک سرعت بگیرد.

طبق گزارش آژانس انرژی، حرکت کشورها در گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر و حمایت از مصرف‌کنندگان با روی آوردن به وسایل‌نقلیه الکتریکی و پمپ‌های حرارتی به‌جای دیگ‌های گاز ستودنی است. در سال ۲۰۲۰، از هر ۲۵ خودروی فروخته‌شده، یک خودرو برقی بود و فقط ۳ سال بعد این تعداد به یک در ۵ افزایش یافته است. فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) گفت: «حرکت به سمت انرژی پاک در سرتاسر جهان اتفاق می‌افتد و غیرقابل توقف است.»

مسئله این است که هرچه زودتر این روند طی شود برای همه ما بهتر است. طبق این گزارش، نفت و گاز همچنان به نقش خود در اقتصاد جهان ادامه خواهد داد و حفظ سرمایه‌گذاری ضروری است. اما در حال حاضر، سطح فعلی بودجه دو برابر آن چیزی است که باید باشد.

بیشتر بخوانید:

بیرول گفت: «ادعاهایی مبنی بر اینکه نفت و گاز گزینه‌های امن یا مطمئنی برای آینده انرژی و آب و هوای جهان هستند، ضعیف‌تر از همیشه به‌نظر می‌رسند. اتکای جهان به سوخت‌های فسیلی یعنی تا سال ۲۱۰۰ با افزایش متوسط دمای جهانی ۲.۴ درجه سانتیگراد مواجه خواهیم بود.»

کد خبر 801010

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha