وزیر امور خارجه روسیه در نشست تهران درباره درگیری‌های آذربایجان و ارمنستان گفت: درگیری تا حد زیادی حل شده است. هر دو طرف توافق کردند که قره باغ متعلق به آذربایجان است و این مشکل اصلی حل نشده بود.

لاوروف

همشهری آنلاین-گروه سیاسی: سرگئی لاوروف که برای شرکت در نشست وزرای امور خارجه فرمت ۳+۳ درباره تحولات قفقاز به میزبانی تهران در ایران حضور دارد در کنفرانس خبری بعد از این نشست گفت: نشست بعدی وزرای امور خارجه در قالب ۳+۳ در نیمه اول سال ۲۰۲۴ در ترکیه برگزار خواهد شد.
وی به خبرنگاران گفت: همه اینها توسط همکاران ترکیه ای ما که میزبان دومین نشست وزیران هستند که تقریباً در نیمه اول سال آینده برنامه ریزی شده است، هماهنگ خواهد شد. 
او گفت: همه موافق بودند که درها برای گرجستان در قالب ۳+۳ باز است. ما دلایلی را که رهبری گرجستان تاکنون از پیوستن به این قالب خودداری کرده است، درک کرده و از تلاش وی برای پیوستن به این قالب در آینده قدردانی می کنیم. تحت هر شرایطی مقامات فعلی تفلیس، همانطور که بیش از یک بار ثابت کرده‌اند، در درجه اول همه اقدامات خود را بر اساس منافع ملی اساسی انجام می دهند. این دلیلی برای این باور است که قالب کامل ۳+۳ ممکن است در آینده نزدیک صورت پذیرد.
لاوروف افزود: درگیری تا حد زیادی حل شده است. هر دو طرف توافق کردند که قره باغ متعلق به آذربایجان است و این مشکل اصلی حل نشده بود. البته اکنون گام‌های عملی برای عادی‌سازی کامل روابط باقی مانده است، در درجه اول آماده‌سازی معاهده صلح، تحدید مرزها و ایجاد روابط اقتصادی حمل‌ونقل بدون هیچ مانعی، همانطور که همه در نشست‌های روسای جمهور روسیه، آذربایجان و ارمنستان بر سر آن توافق کردند.
وزیر خارجه روسیه بیان کرد: همه کارشناسان به خوبی می دانند که همه چیز لازم برای بحث و توافق در مورد تعیین حدود مرز بین ارمنستان و آذربایجان، از جمله، اول از همه، نقشه هایی که از زمان شوروی باقی مانده است، در دست روسیه است. شرکا این را درک می کنند. ما در تلاش نیستیم که یک معامله بزرگ از آن بسازیم. در صورت تمایل، بگذارید شانس خود را در بروکسل امتحان کنند، اما ما همیشه آماده ایم تا واقعاً به شروع تحدید حدود واقعی کمک کنیم.
وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: در طول یک سال گذشته، تلاش‌هایی برای نفوذ در روند تحدید حدود مرز بین ارمنستان و آذربایجان از قبل از همه از سوی اتحادیه اروپا و تا حدی از سوی ایالات متحده صورت گرفته است.
وی در بخش دیگیری از صحبت های خود در خصوص سند مشارکت راهبردی میان ایران و روسیه گفت: آماده سازی سند مشارکت راهبردی جامع بین روسیه و ایران در مرحله پیشرفته است. من می‌توانم بگویم حدود ۸۵ درصد توافق شده است؛ برخی از موضوعات خاص باقی مانده است که یک روند مذاکره فعال در مورد آنها در حال انجام است.
وی تاکید کرد: در خصوص زمان چیز خاصی نمی‌گویم. برای ما مهمترین موضوع همیشه نه ضرب‌الاجل های مصنوعی، بلکه نتیجه بوده است. در این مورد هم همینطور است.

منبع: اسپوتینک روسیه

کد خبر 800623

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    0 1
    کم کم خاورمیانه عوض میشه تا شما اذیت نشی