«ال نینو پدیده‌ای است که در یک جایی از دنیا اتفاق می‌افتد و ممکن است اثر خودش را در شرایط آب و هوایی کشورهای دیگر بگذارد.» تعریف رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از پدیده ال‌نینو چنین است.

ال نینو

صادق ضیائیان در این باره به همشهری آنلاین گفت: «ال نینو معمولا در اقیانوس‌ شکل می‌گیرد و می‌تواند در کشور ما اثر خود را بگذارد. در واقع اینکه ال نینو اثر خود را در ایران بگذارد، قطعی نیست، اما به احتمال 60 درصد اثر آن را می‌توانیم در کشور ببینیم. اثر آن سبب می‌شود که در پاییز و زمستان با افزایش بارش‌ مواجه شویم و گاهی هم ممکن است منجر به کاهش میزان بارندگی شود.» 

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، ال نینو یکی از هزاران پدیده‌ای است که تاثیر خود را در بارش‌ها نشان می‌دهد.

او درباره تاثیر این پدیده در استان‌های کشور عنوان کرد: «در کشور هم اگر با افزایش بارش باران روبه‌رو شویم، به طور قطع نمی‌توانیم بگوییم که تاثیر ال نینو است. مثلا فلان استان امسال بارش باران زیادی داشته و بنابراین، تاثیر ال نینو را مشاهده می‌کنیم.» ضیائیان اضافه کرد: «اگر در فصول سرد با افزایش بارش‌ها روبه‌رو شویم، یکی از دلایل آن می‌تواند تاثیر ال نینو باشد.»

پیش از این، کارشناس هواشناس گفته بود که پدیده ال نینو در صورت اثرگذاری، استان‌های نواحی زاگرس شمالی، شمال غرب و جنوب وشرق ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد که زمینه‌ساز افزایش بارش‌ها می‌شود.

به گفته «امیر حسین نقشینه»، تا اوایل زمستان احتمال وقوع بارش بیش از نرمال در جنوب شرقی کشور 35 درصد، نیمه غربی خزر و بخش‌های از جنوب وشرق کشور 50 درصد و سایر مناطق کشور بیش از 65 درصد برآورد می‌شود.

کد خبر 800146
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 11
  • ناشناس IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    21 2
    این‌خوبه که خداروشکر
  • غلام IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    20 7
    ۹۰ درصد شد ۶۰ درصد
  • علی IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    34 8
    تا حالا که خبری نشده
  • سعید IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    23 6
    کی برآورد کرده؟ 🤣🤣🤣🤣🤣
  • جهان IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    72 7
    سلام کارشناسان محترم هواسناسی شمارابه خدامثله قدیم یاسابق کاری به هواشناسی نداشته باشیدبذاریدطبیعت به حال خوش باشه هن بارندگی هم خشکسالی بدون استرس بگذره اینهمه حقوق هم شمانگیریدکه نتیجه اش هم هیچ میشه برای کشوروالاسابق برف وباران وسرماوگرماهمه به جای خودبودن شمارواعصاب همه هستین بی نتیجه
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
      44 4
      خداوکیلی خوب گفتی
    • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
      3 1
      بذارید طبیعت به حال خودش باشه ؟؟؟؟؟ هواشناسی مگه میتونه توی کار طبیعت دخالت کنه؟
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
      3 1
      ولی اگه یه جایی باران شدید یا سیل بیاد و مردم گرفتار شدن همه میگن چرا هواشناسی اعلام نکرد و چرا هشدار نداد
  • باقری IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    45 9
    اگه ال نینو باعث شود بارش باران و برف در فصول بارندگی زیاد بشه چیز خوبی است چون وقتی من بچه بودم در اردبیل بارش باران و برف از پاییز شروع می شد ولی بالای ۱۰ و۲۰ سالی است بارش اردبیل ۲۵٪ آن سالها نیست پارسال که اصلا پاییز و زمستان بارشی نبود بنظرم اگه بارش با ال نینو زیاد بشود خوب هست
    • ایرانی IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
      3 0
      درست گفتین.منم یادمه در تبریز حدود ۳۰ سال پیش حداقل در زمستان ۱۰ بار بارش برف بیش از ۲۰ سانت داشتیم .یادمه چند بار فروردین و اردیبهشت هم برف اومد ولی حالا چی؟سال پیش کل برف فصل زمستان تبریز ۲۰ سانت نشد!!
  • محمدرضا IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    28 4
    سلام.خراسان رضوی شرق کشورهنوزیه قطره هم نباریده جزمشهد..تمام پیش بینیهاتون اشتباه دراومده643
  • زرین DE ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    17 5
    یکی از هزاران علت ال نینو است صدها علل و عوامل دیگر باقی مانده تا پاییز و زمستون آثار خودشان را نشان دهند.گرم شدن اقیانوس وبخارات آن همراه با سرد شدن منطقه مساوی است با شدت برف و باران و اختلال دما.
  • محمد رضا IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    13 3
    سلام شما فقط پدیده ی ال نینو را تعریف کردید و گفتید اگر این‌طور بشه اون طور میشه و تنها نکته ی قابل توجه مناطق درگیر ال نینو بود .
    • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
      6 0
      یکی از هزاران دلیل برای این گفتن که اگر باران نیامد بگن ما گفتیم یکی از هزاران و اگر باران آمد بازم بگن ما که گفتین این یک روش هواشناسی هست در هر صورت حرفشو تایید میشه. 🤣😂
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    22 0
    و سیستان همچنان خشکیده و بدون یک قطره باران
  • اوس تقی بازنشسته IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    18 5
    همه چیز دادستان قدرتمند پروردگار عالم است حتی رزق بارندگی چون حتی اقیانوس هم درسیطره قدرتمندانه است درست است علم خیلی قضایای آینده رامیتواند پیش بینی کنداماهمین علم هم آفریده خداست کهن به انسان هدیه داده تاامورزندگیش راسروسامان دهد.
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
      7 2
      درسته همه چی در دست خداست ولی وقتی دریاچه ها و تالاب‌ها رو خشکاندن و امواج سرطان زای پارازیت رو به آسمان میفرستن خدا چیکار کنه؟؟؟باروری ابرها به عواملی بستگی داره که جلوشون رو گرفتیم.در نقشه های روزانه هواشناسی دریاچه ارومیه رو نگاه کن تا متوجه بشی چی شده همه جا ابری اونجا خالی از ابر !!!
    • سعید IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
      3 2
      شما اول حرف زدن یاد بگیر
  • هموطن IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    9 2
    تغیرات آب و هوایی فقط برا ایرانه ؟!دلیل اصلی آن هم افزایش پارازیت‌های ارسالی و خشک شدن دریاچه های داخلی هست که مانع باروری ابرها میشن.در شمال غرب کشور از مرز بطرف ترکیه یا باکو میری بارندگی و سرسبزی زیاده ولی اینجا ابرها رد میشن بدون بارش.
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    3 2
    با بد شدن ما آدما بارش ها هم بسیار کم شد طوریکه آرزومون شده یه بارون بیاد.
  • مهدی IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    3 3
    دروغ های همیشگی با شاخ و دم از مرکز هواشناسی مرد عاقل دست بردار شما ها هنوز ب اون جا نرسیدین ک بخواین 3روز آینده پیش بینی کنید فقط حرفهای بی معنا و دروغ
    • من IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
      1 1
      بی ربط
  • mehrdad IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    3 1
    البته نمیشه صددرصدبه نظریات کارشناسان هواشناسی کشورمون امیدواربودچون باپیشرفت علم متاُسفانه پیش بینی کارشناسای مانهایتش۳۰درصددرست ازآب درمیاد.وقتی میگن مثلافرداصاف تاقسمتی ابری به تدریج ابری بااحتمال بارندگی خب طبیعیه یکیشون اتفاق میفته!مثلاگفتن ازاواسط مهرماه بارندگیهای سیل آسادرغرب کشورآغازمیشن.ماکه غرب میشینیم بجزافزایش ابرهیچ بارندگی ندیدیم!پس بقول دوستمون که نظرگذاشته بزاریم طبیعت کارخودشوانجام بده.کارشناسای مادرست پیش بینی نمیکنن!!!؟
  • zabi IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    4 0
    اینا هر چی گفتن برعکس شد ، امسالم کم بارش خواهد بود، زیاد اثر گذار نیست
  • رضا شفیعی .اردستانی IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    1 2
    الکی است مگر میشود که در کار طبیعت دستکاری شود .البته در شروع و یا تداوم و مقدار بارندگی میشود دستکاری کرد و شروع و ادامه و مقدارش را تعین کرد همانگونه که در صحاری کویری و بیابانهای خشک و بی اب و علف در نووادا واقع در امریکا با استفاده از همین علوم و ازدیاد مقدار بارندگی و تداومش در طول سال و همانطور مقدار باریدن در طول سال و ایجاد جنگل های وسیع و بیابانهای پر اب و علف و رشد و ادامه دامداری و دامپروری سنتی و چراگاهی که از علوفه و مراتع رایگان استفاده میشود بالطبع محصولات ار.زانتری را روانه بازار میکنند که بتدریج ارامش و اسایش مردم را به همراه خواهد اورد ...
  • ولی IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    2 0
    من کاری ندارم آقای ضیاییان قبلا گفتی بارش ها امسال خوب خواهد بود و آل نینو هم در ایران رخ نخواهد بود حرفتو دوتا نکن عزیز
  • نیکخو IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    3 1
    آیا اینکه با فرکانس ویا با دستگاه توپ میزند درون آبرها که تکه تکه میشن و بارهای منفی و مثبت تشکیل نمیشه و بارندگی نمیشه این قضیه درسته یا نه؟ یا تگرگ محصولات کشاورزی را نزنه ،،اخه طرف ما بارون بیشتری به شهر مرزی وان و حومه آن می‌باره ولی وقتی ابرها وارد هوای کشور ما میشه آبرها تکه تکه میشه ممنون از راهنمایی شما
  • منصور شیخلر IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    5 1
    باید نگران خودمان باشیم بابرجی هفتوهشصدچگونه زندگی کنیم سه ونیم اجاره .نیخواد بفکرکسی باشید فقط فکر کن هم وطنان چطوری زندگی میکنند
  • حر IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    2 2
    اگر خدا چیزی بخواهد هیچ کس از آن خبر ندارد به این اراجیف دامن نزنید ید الله فوق أيديهم
  • Alidad aliakbar IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    4 0
    با سلام،طی بررسی و جمع بندی آمار و اطلاعات موثق منابع خبری داخلی و خارجی،۸۰٪ مطالبی را که ارائه کرده اید اشتباه و غلط می باشد،لطفا به رئیس مرکز پیش بینی و مدیریت بحران آب و هوای کشور بفرمائید نظرات آبدوغ خیاری ندهند و قبل از مدیریت بحران فکری به حال بحران مدیریت خود داشته باشند تا شاید بر اساس شایسته سالاری علم و تخصص، متخصصانی عالم و کاربلد بر مسند مدیریت بکار گمارده شوند.با تشکر.
  • مسعود وسیله ایردموسی IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    3 1
    النینیو ارزش بحث برای وضعیت هوای یک کشور و به ویڑه یک استان ندارد. تاثیر اینگونه دورپیوندها کلی است. برای مثال میشود گفت در ایران احتمال افزایش 15 درصدی بارش هست. ممکنه در استان کم بارشی چون کرمان بارش 45 درصد افزایش یابد ولی در گیلان پربارش بطور مثال بارش 10 درصد هم کاهش یابد. در این حالت هرچند میزان بارش ایران بالا رفته ولی می بینیم گیلان یا منطقه ای دیگر با افت بارش مواجه شده اند. خاصیت النینیو بر هم زدن وضعیت آب و هوا و تولید بی هنجاری است. خیلی تاسف بار است کارشناسان ما وقتشان را برای اثر های استانی این پدیده صرف و در این باره مصاحبه هم می کنند و می گویند بارشها در فلان استان افزایش می یابند. چون در شرایط و سالهای عادی پیش بینی ها بالای 65 درصد اشتباه از اب در می آیند چه رسد در سال النینیویی که به هیچ عنوان برای استانها قابل پیش بینی نیست.
  • جهانگیر IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    3 0
    دربیایند وبراساس جنوبی الان از تابستان گرم‌تر شده درختان زردآلو شکوفه دادن وقطره ای باران نیامده هنوز
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    1 1
    اینها همش حرف مردیم از خشکسالی علم پیشرفت کرد نمی گذارند کشورهای آسیایی سال آبی خوبی داشته باشد با سیستم هارپ مسیر ابر ها تعبیر میدهند
  • M IR ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    1 1
    تا زمانی میلیونها خودرو دیزلی و بنزینی و میلیاردها دستگاه بخاری گازی شبانه روز روشن هستند و هوا را گرم میکنند و این وسایل همراه با هزاران کارخانه تولید گازهای مضر میکنند--بنظر من خوشبین بودن به بارندگی و فلان پدیده و این حرفهای الکی یه جور احمقی محض.. حتی اون میوه فروش سرخیابون هم با موتور برق بنزینی لامپ روشن میکن که تا ساعت ۱۲شب بتون میوه بفروش.. ما همه آدمها راحت طلب و مصرف گرا شدیم و اگه با دقت بهش نگاه کنیم این سبک زندگی رو به سوی نابودی طبیعت و درنهایت نسلهای آینده و بشریت..
  • IR ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    1 1
    باران کجا بود یه مشت دروغ گو جیرفت اصلا نباریده
  • علی IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    2 0
    اپل گوشی وانت دوکابین کارا ماشین
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    1 0
    بابا ای ول چه کارشناسیی کرد حیف حقوقی که تو میگیری . این کارشناسی رو که ننه بزرگ منم میتونست بکنه که بگه که امسال هم بارندگی داریم هم نداریم . دیگه چه ربدی به پدیده ارلینو نداره!!! . راستی مدرکتو با کدام الویت از دانشگاه گرفتی
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    2 0
    باران دیگه یک جوری شده که در آینده باید برای بچهامون تعریف کنیم که قدیما آب از آسمان می‌آمد پایین این کارشناسان هم میگویند کمی ابری همراه با وزش باد تگرگ برف باران همه چیزی می‌گویند تا یکیش بگیره نگوییم که ما کارشناسی بد کردیم
  • SALAR KHAN IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 1
    🤣🤣🤣
  • نگین IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    2 0
    بهتره همشون نظر بدن اخه فقط عده نظر دادن چون حرفشون دروغ در امده بقیه موندن که اصلاح کنن ای
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 1
    این نقشه چهارمحال و بختیاری که زدید اشتباه است کوهرنگ جز این استان است نه اصفهان و از بالا چهرمحال به لرستان وصل است به عنوان یک سایت مدعی نقشه جعلی استفاده نکنید
  • سامان سهام پور IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 0
    سامان از استان فارس،. امروز 3/8/1402وارد استان فارس شده، اما هنوز به جنوب و جنوب شرق نرسیده
  • سعید بذرافشان US ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    1 0
    به گفته‌ی ریس سازمان هواشناسی کشور آسمان یا ابري یا صاف یا بارانی
  • حمید IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    0 0
    باز هم پیش بینیهای اشتباه و بی تحقیق درست.