رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران درباره دستاوردهای سفر زاکانی به چین گفت: تفاهم‌نامه‌ای برای ساخت خط ۸ مترو با یکی از شرکت‌های چینی به امضا رسید که با پیگیری‌هایی که در ایران انجام خواهیم داد، امیدوارم بتوانیم ساخت این خط را نهایی کنیم.

تست گرم خط ۶ مترو با حرکت اولین قطار بدون مسافر

به گزارش همشهری؛ سیدجعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تهران درباره دستاوردهای سفر به چین، اظهار کرد: سفری که به اتفاق شهردار تهران به کشور چین انجام شد یکی از اتفاقات خوب این دوره مدیریت شهری است؛ خوشبختانه در این سفر بازدیدهای تخصصی، انعقاد قرارداد و امضای تفاهم‌نامه‌هایی داشتیم که در نوع خود برای پایتخت اثربخش است.

وی با بیان اینکه یکی از قراردادهای امضاشده قرارداد خرید واگن مترو به تعداد ۷۹۱ دستگاه است، تصریح کرد: قرارداد اصلی ۶۳۰ واگن بود. با مذاکراتی که پیش از حضور در چین و در جلسات حضوری انجام شد، ۲۵درصد به آن اضافه شد. ما در تهران زیرساخت‌های خیلی خوبی در حوزه ریلی داریم، اما سرفاصله‌ها برای مردم مطلوب نیست. در برخی از خطوط ۱۵ دقیقه زمان رسیدن قطارها بود؛ این خرید می‌تواند یک خدمت مؤثر در بخش مترو باشد.

مذاکرات مفصل برای زمان‌بندی تحویل واگن‌های مترو

تشکری‌هاشمی با اشاره به این نکته که برای تامین این واگن‌ها هزینه ارزی قابل توجهی با مشارکت دولت در نظر گرفته شده، افزود: در چین مذاکرات مفصل بود؛ بویژه درخصوص زمان‌بندی تحویل واگن‌ها صحبت‌های فراوانی انجام شد. علی‌رغم اینکه طرف چینی می‌خواست از ۲۳ ماه آینده تحویل واگن‌ها را شروع کند، با جدیت هیأت ایرانی این زمان به‌حدود یک سال کاهش داده شد. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران افزود: می‌توان پیش‌بینی کرد تا بهمن ماه سال آینده اولین سری این واگن‌ها وارد شبکه متروی تهران خواهد شد. هم‌چنین بخشی از این واگن‌ها در کارخانه واگن‌سازی تهران ساخته خواهد شد. بخشی هم به‌صورت نیمه‌ساخته در اختیار ما قرار می‌گیرد. همین‌طور این قرارداد تأکید دارد تا حداقل ۵۵درصد از تولید واگن‌ها با خدمات مهندسی ایرانی صورت گرفته و این فناوری در اختیار طرف ایرانی باشد.

ساخت ۸۴۰ عدد بوژی توسط واگن‌سازی تهران

وی با اشاره به این نکته که بخش مهمی از داخلی‌سازی واگن‌ها مربوط به تولید بوژی‌ها است، افزود: «بوژی» یکی از قسمت‌های مهم واگن مترو است (پلتفرم متحرک ناظر به موتور و سیستم تعلیق). در این مذاکرات بنا بر این شد که ۸۴۰ عدد بوژی در کارخانه واگن‌سازی تهران ساخته شود. کارخانه واگن‌سازی تهران به این توسعه مهم نیاز دارد. برای همین با تخفیف ۵۰ درصدی مقرر شد این فناوری از طرف چینی منتقل شود.

تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه یکی از اتفاقات خوبی که در واگن‌های جدید مشاهده می‌شود دیجیتال بودن آنهاست، خاطرنشان کرد: این واگن‌ها از فناوری روز دنیا برخوردار هستند و علاوه بر جذابیت، دوام فنی بالاتری را برای شهر تهران ارائه می‌کنند. در این چند روز علاوه بر این، از محصولات و تجهیزات ترافیکی بازدیدهایی داشتیم و تفاهم‌نامه‌های همکاری نیز امضا شد.

تامین ۲۵۹ واگن برای متروی تهران

عضو شورای شهر تهران به یک نمونه از تفاهم‌نامه‌های صورت گرفته اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از این تفاهمات، تفاهم اولیه برای تأمین ۲۵۹ واگن دیگر برای متروی تهران است. به این ترتیب تعداد واگن‌های خریداری‌شده به ۱۰۵۰عدد خواهد رسید. همینطور تفاهم‌نامه‌ای برای ساخت خط ۸ مترو با یکی از شرکت‌های چینی به امضا رسید که با پیگیری‌هایی که در ایران انجام خواهیم داد، امیدوارم بتوانیم ساخت این خط را نهایی کنیم.

بازدید از خط تولید قطارهای پرسرعت

وی اضافه کرد: همچنین از خط تولید قطارهای پرسرعت بازدید شد؛ سال‌ها است که برای ورود این دست قطارها برای خطوط پُرتردد تلاش‌هایی از جانب دولت وجود دارد. می‌توان امیدوار بود کارخانه واگن‌سازی متروی تهران این توانایی را ایجاد کند. در صورت به ثمر نشستن تفاهمات صورت‌گرفته در این سفر، واگن‌سازی تهران می‌تواند نسبت به ساخت این قطارها برای رفع نیاز داخل ایفای نقش کند.

تشکری هاشمی افزود: در خلال این سفر دو نشست مهم هم اتفاق افتاد؛ یک نشست توسعه اقتصادی ایران و چین بود که بنده به‌نمایندگی از شورای اسلامی و هیأت ایرانی در افتتاحیه آن سخنرانی و در این همایش نکاتی را به عنوان چگونگی مشارکت در پروژه‌های شهری مطرح کردم که مورد اقبال سرمایه‌گذاران چینی قرار گرفت. بسیاری از آنها ابراز تمایل می‌کردند که در بخش‌های حمل‌ونقل بتوانند با طرف ایرانی همکاری کنند.

تمایل برای گسترش همکاری‌ها از آموزش و توریستی

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران همچنین به ملاقات شهردار تهران با شهردار پکن اشاره و گفت: در این جلسه اظهار تمایل برای گسترش همکاری‌ها از آموزشی و توریستی گرفته تا مشارکت صنعت‌گران و همکاری دانشگاه‌ها مطرح شد. امیدوار هستیم که این موضوعات از طریق سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین و حمایت‌های داخل ایران تبدیل به فرصت‌هایی برای استفاده از قابلیت های موجود شود.

گشایش در موتورسیکلت‌های برقی

وی گفت: در بخش اتوبوسرانی هم بنا داریم که با مشارکت سازندگان داخلی و شرکت‌های چینی این موضوع را در برنامه‌های شهرداری تهران قرار داده و کمبودهای این حوزه را به‌خصوص با توجه به توسعه خوب شبکه‌های برقی در کشور چین، پیش ببریم. این مطلب جزو مصوبات شورای شهر پایتخت نیز هست. ما برای موتورسیکلت‌های برقی صرفاً برای سال جاری ۷۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض پیش‌بینی کردیم و امیدواریم این رایزنی‌ها بتواند گشایش‌های خوبی را برای مردم پایتخت به همراه داشته باشد.

کد خبر 799669

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha