همشری آنلاین: امارات و به خصوص دوبی که تا قبل از آغاز بحران مالی جهانی بهشت سرمایه‌گذاران بود، با ثبت بالاترین رکورد زیان‌دهی شرکت‌های اماراتی بین کشورهای عربی، به جهنم سرمایه‌گذاران تبدیل شد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از گلف نیوز، موسسه گلوبال اینوستمنت هاوس در کویت موسوم به جی آی اچ در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: بحران مالی جهانی موجب کاهش 8/19درصدی سود شرکت‌های فعال در منطقه خلیج فارس طی سال 2008 میلادی شده است.

در بین کشورهای عربی، سود شرکت‌های اماراتی به پایین‌ترین حد طی سال 2008 رسیده است و شرکت‌های اماراتی ضعیف‌ترین عملکرد مالی را بر جای گذاشتند. سود شرکت‌های کویتی نیز طی سال گذشته بیش از 92 درصد کاهش داشته است.

در بین 466 شرکت مورد تحقیق که سهام آنها در بازارهای سهام منطقه خلیج فارس دادوستد می‌شود بیش از 283 شرکت با کاهش سود خالص روبرو شدند و 109 شرکت نیز طی سال گذشته با زیان و ضرر مواجه گشتند.

سود بخش بانکی بالاترین سود را در بین سایر بخش‌های اقتصادی در اختیار داشته گرچه میزان درآمدهای کل سیستم بانکی کشورهای عربی کاهش داشته است.

بر اساس این گزارش سود خالص شرکت های عضو شورای همکاری خلیج فارس طی سال 2008 به 6/45 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال 2007 با افت 8/19 درصدی روبرو شده است.

این تحقیق شامل 88 شرکت اماراتی، 38 شرکت بحرینی، 153 شرکت کویتی، 52 شرکت عمانی، 39 شرکت قطری و 96 شرکت عربستانی بوده است.

سود بخش بانکی کشورهای عربی طی سال 2008 به بیش از 17.8 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال 2007 با افت 1/2درصدی روبرو شده است. از بین 57 بانک تنها 3 بانک با زیان و ضرر مواجه شدند.

درآمد شرکت‌های انرژی و پتروشیمی منطقه نیز با 4/9 درصد کاهش به 5/8 میلیارد دلار رسید.

گلف نیوز همچنین گزارش داده، با ادامه افت شاخص‌ها در امارات، سرمایه‌گذاران بورس‌های دوبی و ابوظبی در هفته جاری 4 میلیارد دلار زیان کردند.

نشریه مید هم پیشتر در گزارشی درباره بحران اقتصادی امارات اعلام کرده بود، متخصصان خارجی که رویای دوبی را به واقعیت تبدیل کردند، اکنون این امیرنشین را به دنبال رکود جهانی رها کرده‌اند و این امر پیامدهای شدید بالقوه اقتصادی به همراه خواهد داشت.

نشریه مید ضمن اعلام این مطلب افزود: طرح امارات متحده عربی برای رشد اقتصادی و بخصوص استراتژی دوبی بر مبنای وارد کردن مهارت افراد مهاجر بوده است تا طرح‌های جامع را تنظیم کرده و رویای دوبی را به واقعیتی عملی تبدیل سازند. ولی به‌دلیل اینکه پروژه‌های بخش خصوصی در دوبی به خاطر رکود اقتصادی متوقف شده‌اند، بسیاری از مهاجرین مجبور به ترک آنجا شده‌اند.

بانک سوئیسی UBS هم اعلام کرده است: بخش‌های ساختمان‌سازی، مستغلات، خرده فروشی و بانکداری امارات همگی در سال 2009 کاهش خواهند داشت.

UBS در گزارشی که در ژانویه منتشر شد با نام "آیا جمعیت دوبی در سال 2009 رشد خواهد داشت؟" که روند جمعیت آینده و تاثیر آن بر بخش مستغلات و اقتصاد جامعتر را تحلیل می‌کند، اعلام کرد که این کاهش تاثیر مهمی بر اقتصاد امارات خواهد داشت.

UBS پیش‌بینی می‌کند که با وجود رشدی 2 درصدی بطور کلی برای امارات در سال 2010، جمعیت دوبی در سال 2009 تا 8 درصد از 1/59 میلیون به 1/46میلیون و در سال 2010 تا 2 درصد به 1/44 میلیون کاهش خواهد داشت.

کد خبر 79964

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز