آلبوم‌های عکس شهید پر است از عکس‌های پسری ۱۳‌ـ ۱۴ ساله که به گفته مادرش قدش اندازه اسلحه کلاشینکف بوده و باوجود ‌سن و سال کم، کارهای بزرگی در مناطق جنگی انجام داده است. اگر از شما بپرسند که جوان‌ترین و کم‌ سن و سال‌ترین شهید منطقه چه کسی بوده، می‌توانید با اطمینان نام شهید «کریم هموله» را ببرید.

شهيد هموله

همشهری آنلاین-زهره حاجیان: این هفته مهمان خانواده شهید هموله در ارشدآباد یافت‌آباد شده‌ایم و پای صحبت‌های پدر و مادر و برادر شهید نشسته‌ایم.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

امضای پدر و مادر در پای رضایت‌نامه از سخت‌ترین مراحلی بود که رزمندگان کم‌سن و سال در ایام جنگ تحمیلی با آن مواجه بودند که این کار معمولاً با دلهره و استرس‌های شدید و متوسل شدن به انواع‌ ترفندها نتیجه می‌داد. اگر به این مورد، مشکل بزرگ کوتاه بودن قد و قامت را هم اضافه کنیم، می‌توانیم مشکلاتی را که رزمندگان کم‌سن و سال برای حضور در جبهه‌ها تحمل می‌کردند درک کنیم.

«گل‌اندام توحیدلو» مادر شهید کریم هموله با اشاره به سختی‌هایی که پسرش برای رفتن به جبهه‌های جنگ پشت‌ سر گذاشت می‌گوید: «۱۲ ساله بود که‌ ساز رفتن به جبهه را کوک کرد ولی کسی جدی نگرفت. در ۱۳ سالگی به پایگاه‌های اعزام نیرو مراجعه کرد و با مخالفت شدید مسئولان مواجه شد و به دلیل سن کم و کوتاه بودن قد کریم، از اعزام او ممانعت می‌کردند، اما پسرم ناامید نشد و هر بار با جرئت و استقامت بیشتری تلاش می‌کرد.»

مادر شهید به نحوه پذیرش کریم توسط فرماندهان اعزام نیرو اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «آخرین بار سوار ماشین حمل زباله شده بود و در حالی‌ که خود را زیر زباله‌ها پنهان کرده بود وارد پایگاه شد. فرماندهان با دیدن سماجت و علاقه او و همچنین داشتن برگه رضایت‌نامه از پدر و مادر با اعزامش موافقت کرده بودند.» 

غواص ۱۵ ساله‌ کربلای ۵؛ کوچک‌ترین شهید محله یافت‌آباد

با کمک هم مشکلات را حل می‌کنیم 

سال‌ها سکونت در محله یافت‌آباد از «عظیم هموله» پدر شهید، چهره‌ای دوست‌داشتنی ساخته که با میانجیگری و وساطت مشکلات اهالی محله را حل می‌کند. او که اصلیتش به الیگودرز لرستان برمی‌گردد در مورد این محله می‌گوید: «به دلیل سابقه سکونت در یافت‌آباد و شغلم که آشپزی است بیشتر اهالی مرا می‌شناسند و در مواردی با من مشورت می‌کنند که با همفکری و وساطت و میانجیگری، مشکلات خانوادگی و حتی مشکلات مالی برخی اهالی حل می‌شود.»

 پدر شهید که گذشته محله را خوب به یاد دارد ادامه می‌دهد: «سال ۱۳۳۹ به محله یافت‌آباد آمدم. البته خیلی پیش‌تر خانواده‌های بزرگ زندیه، کلهر و... در این محله زندگی می‌کردند. آن روزها باغداری و کشاورزی شغل اصلی ساکنان معدود یافت‌آباد بود که با فاصله زیادی از هم در خانه‌های یک طبقه زندگی می‌کردند.» او با اشاره به اینکه دومین کسی بوده که در محله ارشدآباد ساکن شده می‌گوید: «آن روزها زمین متری یک تومان تا ۱۵ ریال فروخته می‌شد و متراژ بیشتر خانه‌ها از ۵۰۰‌متر به بالا بود.» 

همدلی همسایگان زبانزد است 

مادر شهید که بزرگ شده یافت‌آباد است با تأکید بر اینکه از محله و همسایگان و اهالی آن راضی است می‌گوید: «اینجا محله کارگرنشین است و بیشتر اهالی محله در یک سطح مالی و فرهنگی هستند. با اینکه اینجا تمام امکانات لازم را برای زندگی ندارد، اما از نظر من که در این محله بزرگ شده‌ام بهترین مکان برای زندگی است.»

او به همدلی و مهربانی و دستگیری همسایگان در زمان شهادت شهدای محله و برگزاری مناسبت‌های مذهبی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «کریم در سال ۱۳۶۲ به جبهه رفت و تا سال ۱۳۶۵ که به شهادت رسید چندین بار مجروح شد و در عملیات کربلای ۵ در شلمچه در حالی‌ که همراه ۹ نفر دیگر در گروه غواصی بود با اصابت گلوله به سرش به شهادت رسید. با همدلی و همراهی و کمک همسایگان و اهالی محله، مراسم باشکوهی برگزار و پسرم در گلزار شهدای یافت‌آباد به خاک سپرده شد.» 

غواص ۱۵ ساله‌ کربلای ۵؛ کوچک‌ترین شهید محله یافت‌آباد

 مجروحان جنگ در درمانگاه محله 

 آن روزها قدیمی‌ترین مرکز بهداشتی محله، درمانگاه فرمانفرماییان بود. تا پیش از شروع جنگ تحمیلی، معتادان را برای ترک اعتیاد از همه مناطق تهران به یافت‌آباد می‌آوردند و در محل کنونی بیمارستان شهدای یافت‌آباد بستری می‌کردند، اما با شروع جنگ و افزایش تعداد مجروحان جنگی که به تهران منتقل می‌شدند دوباره تبدیل به بیمارستان شد. پدر شهید با بیان این مطلب ادامه می‌دهد: «یافت‌آباد و ارشدآباد محله خوبی است و من و خانواده‌ام از زندگی در آن راضی هستیم. هر چند که در مقایسه با مناطق دیگر تهران امکانات مناسبی ندارد، اما ما به زندگی در این محله عادت کرده‌ایم.» 


هموله یعنی چه؟  

خاص بودن نام خانوادگی «هموله» باعث می‌شود تا هر کس با شنیدنش معنای آن را بپرسد. علی‌اصغر هموله، برادر شهید با اشاره به معنای نام خانوادگی‌شان می‌گوید: «معنای هموله با «ح» جیمی به معنای حمل‌ونقل و با «هـ» دو چشم به معنای همفکری است.» پدر شهید در مورد چگونگی انتخاب نام و نام خانوادگی‌شان می‌گوید: «انتخاب نام و نام خانوادگی در گذشته اصلاً شباهتی با این روزها نداشت. آن زمان بیشتر مسئولان ثبت احوال و مأموران تنظیم سجل نام نوزاد یا حتی نام خانوادگی را انتخاب می‌کردند. نام خانوادگی ما قبلاً احمدی بوده ولی زمانی که پدرم از کدخدای روستا می‌خواهد تا شناسنامه مرا بگیرد کدخدا نام عظیم و نام خانوادگی خودش را برای من انتخاب می‌کند.» 

غواص ۱۵ ساله‌ کربلای ۵؛ کوچک‌ترین شهید محله یافت‌آباد

 یادمان

 نام: کریم هموله 
 نام پدر: عظیم 
 تاریخ تولد: ۱۳۵۰
 تاریخ شهادت: ۱۳۶۵
 محل شهادت: شلمچه 
 عملیات: کربلای ۵ 
 محل دفن: گلزار شهدای یافت‌آباد

-----------------------------------------------------------------------------------------------

*منتشرشده در همشهری محله منطقه ۱۸ در تاریخ ۱۳۹۴/۰۳/۳۱

کد خبر 799614

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha