معاون شهردار تهران گفت: امیدواریم به‌زودی شاهد ساخت و حرکت قطارهای پرسرعت بین شهری در مسیرهای پر متقاضی مانند تهران - مشهد یا تهران به اصفهان باشیم. 

هرمزی

به گزارش همشهری؛ محسن هرمزی معاون شهردار تهران، درباره دستاوردهای سفر شهردار تهران و هیأت همراه به کشور چین، گفت: مهم‌ترین دستاورد نهایی شدن قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن بود که با ۲۵درصد افزایش به ۷۹۱ دستگاه رسید. 

وی با اشاره به آنکه طرف چینی از اسفند سال گذشته روند طراحی واگن‌ها را آغاز کرده بود، افزود: بنابراین ضمن بازدید ما از شرکت سازنده طراحی بیسیک واگن‌ها تقریباً نهایی شده و می‌دانیم با چه نوع واگنی روبرو هستیم. این موضوع از لحاظ زمان‌بندی ما را چند مرحله جلو انداخت. 

معاون شهردار تهران تأکید کرد: موضوع کاهش زمان تحویل واگن‌ها در مذاکرات شهردار مطرح شد و طرف چینی تعهد داد زمان تحویل واگن‌ها را که بنا بود طبق قرارداد ۲۳ ماه دیگر تحویل دهد، به‌ حدود یک‌سال کاهش دهد. هم‌چنین بنا شد از هفته آینده یک کارگروه مشترک میان شهرداری تهران و شرکای چینی برای پیش‌برد برنامه تشکیل شود.

انتقال تکنولوژی ساخت قطارهای مترو ساخت بوژی در تهران

هرمزی موضوع «انتقال تکنولوژی» را دیگر دستاورد مهم سفر چین دانست و اضافه کرد: در مذاکرات اولیه تنها صحبت از تأمین بدنه توسط چینی‌ها بود؛ اما قراردادی که امضا شد، برای ساخت و انتقال فناوری ۸۴۰ دستگاه بوژی (پلتفرم متحرک قطار شامل موتور و سیستم تعلیق) نیز هست. 

وی افزود: به این ترتیب، ۸۴۰ دستگاه بوژی با مشارکت طرف چینی به‌طور کامل در ایران ساخته و تکنولوژی‌های مربوطه به کشورمان منتقل خواهد شد. بنابراین عملاً مجموعه واگن‌سازی تهران به باشگاه سازندگان واگن و بوژی در دنیا اضافه خواهد شد و فناوری لازم برای ساخت همه مراحل قطارهای شهری در ایران وجود خواهد داشت. 

معاون شهردار تهران درباره دستاوردهای دیگری که در جریان این سفر حاصل شد، بیان کرد: هم‌چنین در جریان بازدید آقای زاکانی از شرکت سازنده، برای تأمین ۲۵۹ دستگاه واگن دیگر نیز تفاهم کلی صورت پذیرفت. به این ترتیب امیدوار هستیم بتوانیم تمام سهمیه ۱۰۵۰ دستگاهی شهر تهران را (مصوب برنامه ششم توسعه) محقق کنیم.  

طرح «توسعه شرکت واگن‌سازی تهران»

ساخت و حرکت قطارهای پُرسرعت بین شهری در مسیرهای پر متقاضی مانند تهران - مشهد یا تهران به اصفهان

هرمزی طرح «توسعه شرکت واگن‌سازی تهران» را دیگر دستاورد سفر دانست و گفت: مقرر شد از محل ظرفیت ساخت واگن‌ها، طرف چینی نسبت به تجهیز و انتقال تکنولوژی برای توسعه شرکت واگن‌سازی تهران اقدام کند. یک زمین مناسب در نزدیکی شرکت همین الان موجود است که امیدواریم برای این موضوع استفاده شود.

وی افزود: شرکت چینی طرف قرارداد ما یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قطارهای پُرسرعت نیز هست. در جریان بازدید شهردار تهران مذاکراتی در این خصوص برای سرمایه‌گذاری طرف چینی در راستای احداث قطارهای پرسرعت در ایران نیز صورت پذیرفت که امیدواریم با مشارکت دولت  این موضوع نیز به نتیجه برسد.

معاون شهردار پایتخت با بیان آنکه با انتقال تکنولوژی به تولید پُرشمار واگن در مجموعه واگن‌سازی تهران امیدوار هستیم، اضافه کرد: ضمناً می‌توان نسبت به ساخت قطارهای پیشرفته و پُرسرعت در این مجموعه اقدام کرد. به این ترتیب ایران نیز وارد باشگاه سازندگان قطارهای پُرسرعت در جهان خواهد شد. 

هرمزی توانمندی ساخت قطارهای پُرسرعت را برای کشور یک نیاز «استراتژیک» ارزیابی کرد و اظهار داشت: امیدواریم به‌زودی شاهد ساخت و حرکت قطارهای پُرسرعت بین شهری در مسیرهای پر متقاضی مانند تهران - مشهد یا تهران به اصفهان باشیم. 

وی در خاتمه تأکید کرد: ورود کشورمان به باشگاه سازندگان بوژی در دنیا، آغاز عملیات ساخت ۷۹۱ دستگاه واگن، پیگیری‌ها برای ساخت قطارهای پُرسرعت بین‌شهری در مجموعه واگن‌سازی تهران و کاهش زمان تحویل واگن‌ها از دستاورد بسیار مهم سفر شهردار تهران به چین در حوزه حمل‌ونقل تا این لحظه است.

کد خبر 799607

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha