سرزمین پهناور ایران پر از روستاهای کوچک و بزرگی است که شاید کمتر دیده شده و چندان اسم و رسمی در نکرده باشند. اما بسیار بکر و تماشایی باشند، منطقه اورامان استان کردستان، از این جهت دنیایی است کشف نشده، با یک عالم روستاهای پلکانی سنگی و خوش آب و هوا.

روستا

همشهری آنلاین: اگرچه چند سالی است که بعضی روستاهای این منطقه مثل «اورامان تخت» و «پالنگان» شناخته شده‌اند، اما هنوز روستاهای دیگری هستند مثل «دیوَزناو» که بکرند و کمتر شناخته شده. روستایی با طبیعت سنگی، معماری پلکانی، فرهنگ و سنت‌های کهن و هوای مطبوع که در دامنه رشته کوه‌های شاهو در جنوب غربی استان کردستان جاخوش کرده‌ است.

این روستا در دامنه کوه و روی صخره‌ها ساخته شده و رودخانه پرآب سیروان از کنارش می‌گذرد، همین موضوع باعث شده تا مناظر بکر و زیبایی در آن خلق شود. اگر سری به استان کردستان و منطقه اورامانات زدید، به این روستا هم بروید و از تماشای طبیعت زیبا و مرکز پرورش ماهی‌اش لذت ببرید.

فرهنگ احترام

به فرهنگ و ارزش‌های مردم منطقه احترام بگذارید. به دلیل معماری پلکانی، سقف خانه‌های روستا، حیاط خانه‌های دیگری است، پس وارد حریم شخصی مردم نشوید. آب رودخانه هم برای پرورش ماهی و زندگی روستاییان بسیارحیاتی است، اصلا چیزی در آب رودخانه نریزید. بدون اجازه وارد باغ‌ها و زمین‌های اطراف روستا نشوید.

تا دامنه‌های شاهو

خودروی شخصی: برای رسیدن به دیوزناو هم می‌توانید از کرمانشاه راهی شوید و هم از سنندج. اگر از تهران و شهرهای مرکزی ایران می‌آیید، بهتر است مسیر کرمانشاه را انتخاب کنید که بیشترش آزادراه است. اما از هر مسیر که بیایید، اول از همه باید به «کامیاران» برسید. از سنندج ۷۵ کیلومتر و از کرمانشاه ۵۵ کیلومتر تا کامیاران راه دارید. از کامیاران باید وارد جاده روستای «توبره‌ریز» شوید و ۵۵ کیلومتر تا پالنگان برانید و از آنجا هم حدود ۱۵ کیلومتر تا دیوزناو. در این مسیر کوهستانی باید حدود یک ساعت برانید تا تابلوی روستای پالنگان را ببینید، جاده غربی پالنگان را ادامه دهید، و چهارکیلومتر بعد از روستای «سوره‌تو» وارد فرعی سمت چپ شوید و پس از ۴۰ دقیقه رانندگی در یک مسیر پرپیچ و خم به روستا می‌رسید.

وسایل نقلیه عمومی: از سنندج یا کرمانشاه می‌توانید به راحتی با اتوبوس به کامیاران برسید. در آنجا هم به پایانه امام شافعی بروید و سوار مینی‌بوس‌های دیوَزناو شوید.

اگر به کردستان سفر کردید دیدن این روستا را از دست ندهید

کوهستان و رودخانه

روستا: دیوزناو در حاشیه رودخانه قرار گرفته و یک بافت پلکانی زیبا دارد. در این روستا، همچون دیگر روستاهای منطقه برای ساخت خانه از سنگ‌های موجود در طبیعت اطراف استفاده شده. به این ترتیب که آنها را بدون ملات روی هم می‌چینند و در اصطلاح خشک‌چین می‌کنند. می‌توانید در این بافت قدیمی و کوچه‌های باریکش گردش کنید. بعد از گشت و گذار در روستا تماشای باغ‌های اطراف روستا از دست ندهید، اما اگر خواستید از روستا دور شوید و کوهنوردی کنید، حتما با راهنمایان محلی همراه شوید. خوب است بدانید که مردم روستا آئین‌های کهنی دارند که مشهورترین آن در اول اسفند در این روستا برگزار می‌شود.

رودخانه سیروان: رودخانه پرآب و زیبای سیروان از داخل دیوزناو می‌گذرد و اطرافش رودخانه هم پر از دارودرخت است. این رودخانه پربرکت باعث شده تا مجتمع‌های پرورش ماهی بزرگی کنار رودخانه احداث شود که یکی از آنها در فاصله روستای دیوزناو و جولانده قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین مراکز پرورش ماهی در غرب ایران است. می‌توانید ماهی‌های خوشمزه «سردآبی» را از این مجتمع بخرید و برای ناهار کباب کنید.

سوغاتی: گیوه  ـ  که به «کِراش» معروف است ـ  دست‌بافته‌هایی مثل گلیم، لبنیات، عسل محلی و میوه، جزو سوغاتی‌های این روستاست. این محصولات را نمی‌توانید از مغازه‌ای در روستا تهیه کنید و باید از روستائیان سراغش را بگیرید.

مهمانان هورامان

در دیوَزناو از مهمانسرا خبری نیست؛ باید چادر بزنید یا به دنبال کرایه اتاق در روستا باشید. البته کامیاران و سروآباد که دو شهر نزدیک به اینجا هستند، هتل و مهمانسرا دارند.  

کد خبر 799563
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۱
    4 0
    برای سوغاتی گیوه «کلاش » درست هست نه کِراش
  • عبدالهی IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    2 0
    اسم سوغاتی که گفتید " کلاش " درست است نه کراش
  • علی IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    0 0
    نام گیوه( کلاش )است، ( کراش) اشتباه است. کلاش نوعی گیوه مرغوب است که در اورامان( کرمانشاه و کردستان) بافته می شود