یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۵:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: جوهانا سیگورداردوتیر، نخست وزیر کنونی و رئیس حزب سوسیال دمکرات حامی اتحادیه اروپا در اولین انتخابات عمومی ایسلند ادعای پیروزی کرد.

به گزارش الجزیره، او در سخنانی خطاب به هواداران خویش گفت: تصور می‌کنم این پیروزی بزرگی برای ما خواهد بود.

تلویزیون دولتی ایسلند نیز با پخش گزارشی اعلام کرد: با شمارش 42 درصد از آرا مشخص شد که حزب سوسیال دمکرات و ائتلاف چپ سبز 35 کرسی از 63 کرسی مجلس ایسلند را به خود اختصاص داده است.

رئیس جزب محافظه کار استقلال نیز شکست را در انتخاباتی که به نظر می‌رسد در آن بدترین نتایج برای حزبش رقم خورده است، پذیرفت.بجارنی بندیکسون که تا ماه ژانویه ریاست دولت ایسلند را در دست داشت،  گفت: ما این بار شکست خوردیم، اما در آینده پیروز خواهیم شد.

اولین نتایج این انتخابات حکایت از آن دارد که حزب استقلال تنها 22.9 درصد از ارا را کسب کرده است. این حزب در سال 1987 نیز 27 درصد ارای انتخاباتی را کسب کرده بود.

اما حزب حزب سوسیال دمکرات که با حزب سبز ائتلاف کرده است. برای اولین بار در این انتخابات به پروزی رسیده و این برای اولین باری است که احزاب چپ میانه از چنین موقغیت مستحکمی در عرصه سیاسی ایسلند برخوردار می‌شوند.

دولت قبلی ایسلند در ماه ژانویه سال جاری به دلیل بسته شدن سه بانک اصلی این کشور به خاطر بدهکاری‌‌های سنگین در نتیجه سرمایه گذاری در شعبات خود  در خارج از کشور، از قدرت کنار رفت.

در پی وقوع بحران اقتصادی ارزش واحد پولی ایسلند سقوط کرد و دولت که در آن زمان هدایت آن را حزب استقلال در دست داشت با ارائه بسته کمک 10 میلیارد دلاری از سوی صندوق بین‌المللی پول موافقت کرد.

اما این چاره نیز کارساز نشد و با گسترش اعتراضات دولت تحت رهبری حزب استقلال ناچار به استعفا شد و دولتی متشکل از اعضای حزب چپ گرای سوسیال دمکرات در ائتلاف با حزب سبزموقتا اداره کشور را در دست گرفت و خواستار برگزاری انتخابات زود هنگام شد.

کد خبر 79884

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز