یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: نتایج اولیه شمارش آراء انتخابات پارلمانی ایسلند حاکی از آن است که رای‌دهندگان این کشور از رسوایی‌های سیاسی اخیر علیه دولت ایسلند ناراضی هستند و اقدام به برکناری این دولت کرده‌اند.

با این حال هنوز مسلم نشده که رهبر جناح چپ میانه‌رو توانسته در انتخابات آراء کافی برای تشکیل یک ائتلاف جدید به دست آورد.

احتمالا این انتخابات منجر به ورود دو حزب جدید به پارلمان و شکست یکی از احزاب حاضر در دولت سه حزبی فعلی در کسب آراء کافی برای ورود به پارلمان خواهد شد و به این ترتیب دورنمای چندین ماه مذاکرات دشوار برای تشکیل دولت ائتلافی در ایسلند مطرح است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، حزب "استقلال ایسلند" براساس نتایج اولیه شمارش آراء با وجود آن‌که حزب اصلی دولت ائتلافی فعلی محسوب می‌شود اما به نسبت انتخابات سال گذشته میلادی سه درصد آراء کمتر به دست آورده و تنها 26 درصد رای کسب کرده است.

در عین حال جنبش موسوم به "چپ سبز" تحت رهبری کاترین یاکوبسدوتیر 41 ساله با کسب 17 درصد آراء در جایگاه دوم قرار دارد که نسبت به انتخابات سال گذشته یک درصد رای بیشتری به دست آورده است.

سوسیال دموکرات‌ها نیز به عنوان هم‌پیمان احتمالی این جنبش با کسب 13 درصد آراء در جایگاه سوم قرار گرفته‌اند که نسبت به نتیجه قبلی تقریبا دو برابر آراء بیشتری کسب کرده‌اند.

بیارنی بندیکتسون، نخست‌وزیر فعلی ایسلند از حزب استقلال فراخوان برگزاری انتخابات زودهنگام راب عد از آن  صادر کرد که رسوایی مربوط به اقدام‌هاي پدرش در تایید سلامت یک مجرم محکوم به کودک‌آزاری مطرح شد.

کشور کوچک ایسلند که تنها 340 هزار نفر جمعیت دارد یکی از کشورهایی است که در جریان بحران مالی سال 2008 دچار شدیدترین آسیب‌ها شد و در چند سال گذشته با توجه به شکوفایی گردشگری در آن شاهد احیای قابل توجه اقتصاد خود بوده است.

با این حال مسائلی نظیر رسوایی‌های سیاسی، احساس فزاینده نابرابری و نگرانی از بابت مهاجران ثبات این کشور را تهدید کرده‌اند.

دولت قبلی این کشور نیز سال گذشته بعد از مطرح شدن رسوایی اوراق پاناما سقوط کرد.

حزب استقلال ایسلند چندین دهه است که در این کشور حاکم بوده است. این حزب قصد دارد بدهی دولت را کم کرده و مالیات‌های افراد و تاجران را کاهش دهد.

در آخرین انتخابات ایسلند که حدود یک سال پیش برگزار شد این حزب از مجموع 63 کرسی پارلمان، 21 کرسی به دست آورد.

حزب چپ سبز نیز که در حال حاضر 10 کرسی در پارلمان دارد در انتخابات سال گذشته در جایگاه دوم قرار گرفت اما در تشکیل یک دولت ائتلافی شکست خورد.

در عین حال حزب موسوم به حزب "دزد دریایی" که سال گذشته توانست تبدیل به سومین حزب بزرگ پارلمان شود در انتخابات پارلمانی دیروز تنها هشت درصد رای کسب کرد در حالی که در انتخابات سال گذشته 14 درصد رای داشت.

حزب مرکز نیز که ماه سپتامبر گذشته توسط سیگموندر دیوید گونلاگسون، نخست وزیر سابق ایسلند تشکیل شد در انتخابات روز شنبه ششم آبان، 11 درصد آراء را به دست آورده است.

کد خبر 386605

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha