مهدی محمدی: رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم اراک در مجلس گفت: فراهم آوردن زمینه‌های عملیاتی کردن فرامین مقام معظم رهبری و اصلاح ساختار مصرف از وظایف مجلس است.

عباس رجایی در خصوص نامگذاری سال 1388 به نام اصلاح الگوی مصرف از سوی مقام معظم رهبری گفت: یکی از اقدامات مهمی که رهبر معظم انقلاب اسلامی 2، 3 سالی است روی آن تاکید می‌کنند و امسال را نیز به این نام نامیدند بحث جلوگیری از اسراف و انجام امور براساس شئونات جامعه ایران و بر مبنای صرفه‌جویی و اصلاح ساختار مصرف است.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی که همیشه در نظام وجود داشت این بود که جامعه به سمت و سوی مصرف‌گرایی همانگونه که در رژیم گذشته وجود داشته برگردد، افزود: این پدیده‌ای بسیار خطرناک است که درآمد ملی را می‌بلعد.

رجایی با متذکر شدن اینکه متاسفانه قدری به سمت مصرف‌گرایی برگشته‌ایم، خاطرنشان کرد: البته این بحث  وقتی خطرناک می‌شود که بخش‌هایی از دولت به طرق مختلف به آن دامن می‌زنند و هر روز شاهد اسراف زیادی در این بخش‌ها هستیم.

وی یادآور شد: اگر فقط جلوی اسراف در دستگاه‌های دولتی کشور گرفته شود و هزینه‌هایش کاهش یابد می‌توانیم بخش عمده‌ای از بودجه سالانه کشور را صرف عمران و آبادانی کشور کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: اگر از هزینه‌های غیر ضرور دستگاهها حدود 30 درصد کسر شود باز هم هیچ خللی در روند ماموریت‌های این دستگاه‌ها پیش نمی‌آید و می‌توان این هزینه را در آبادانی کشور صرف کرد.

وی در ادامه گفت: نکته دیگر این است که برخی از قیمت‌های اقلام مصرفی در کشور واقعی نیست و یارانه‌های دولت باعث ارزان‌تر شدن قیمت واقعی این کالاها و خدمات شده و موجب می‌شود سطح مصرف عمومی کشور بالا برود.

رئیس کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه الگوهای مصرف و مصرف بهینه در کشور ما تبیین و بعنوان روش‌های هدفمند در جامعه پیاده نشده است، لازمه این کار را استانداردسازی الگوهای مصرف و سپس نهادینه کردن این الگوها در جامعه به‌عنوان یک فرهنگ دانست.

وی افزود: یکی از وظایف مجلس در جلسات کمیسیون‌ها، فراهم ساختن زمینه‌های عملیاتی کردن این فرامین و اصلاح ساختار مصرف است. رجایی در ادامه یادآور شد: کمیسیون کشاورزی  هم‌اکنون در حال طراحی و تدوین قانونی برای افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی روش‌های تولید و همچنین مصرف در زمینه غذا و مایحتاج عمومی در این بخش است.

وی اظهار داشت: از سال گذشته  قانونی را با عنوان افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی در دستور کار مجلس داریم که خوشبختانه کلیات آن در صحن علنی به تصویب رسیده و اکنون نیز مواد آن در حال بررسی است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: در بخش ارائه الگوهای بهینه تولید و مصرف و به کارگیری مجموعه استعدادها و ظرفیت‌های بخش کشاورزی درصدد هستیم

شرایطی بوجود آوریم که این بخش بتواند از ظرفیت‌های آب و خاک کشور و نیروی انسانی متعلق به این بخش و مجموعه سرمایه‌ها و امکانات موجود حداکثر بهره‌وری را داشته و شرایط را به سمتی ببرد که انشاءالله در افق چشم‌انداز سال 1404 بتوانیم به هدف امنیت غذایی و تامین غذای سالم و با کیفیت و در عین حال استاندارد برای مردم دست پیدا کنیم و منابع کشور را به سمت و سوی بهره‌وری بیشتر پیش ببریم.

همشهری استانها

کد خبر 79818

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز