محمد ضیف فرمانده شاخه نظامی حماس، مردی است که از او به عنوان مغز متفکر حماس نام برده می‌شود.

محمد ضيف

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: «تحت تعقیب‌ترین مرد در فهرست دستگاه‌های امنیتی اسرائیل»؛ این عبارتی است که شبکه العربیه برای توصیف محمد ضیف فرمانده گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به کار برده است، کسی که دشمن شماره یک صهیونیست‌ها به شمار می‌رود و گفته می‎شود که طراح اصلی و مغز متفکر حملات غافلگیرکننده طوفان‌الاقصی است. از 11روز پیش که حملات برنامه‌ریزی شده فلسطینی‌ها علیه مواضع صهیونیست‌ها در تمام سرزمین‌های اشغالی آغاز شده، پرسش‌ها درباره ماهیت رهبران جنبش حماس بالا گرفته است؛ اینکه آنان چه کسانی هستند و چه نقشی در این حملات داشته‌اند.

محمد ضیف؛ ‌مرد در سایه

محمد دیاب ابراهیم مصری معروف به محمد ضیف در سال 1965 در خان‌یونس متولد شده است. ضیف که اکنون 60 سال دارد و طوفان‌الاقصی با صدای او که می‌گوید «امروز به خیابان‌ها و میادین بیایید» ‌آغاز ‌شده دانش‌آموخته رشته علوم دانشگاه اسلامی غزه است. ضیف از دوران دانشجویی به عضویت گروه اخوان‌المسلمین و سپس حماس درآمده است. او در سال ۱۹۸۹ بازداشت و حدود ۱۶ماه را بدون محاکمه در زندان رژیم‎صهیونیستی سپری کرده است.

به‌گفته منابع مطلع،‌ ضیف به ندرت اظهارنظر می‌کند، هرگز در انظار عمومی ظاهر نمی‌شود و از فناوری دیجیتال مدرن مانند گوشی‌های هوشمند هم استفاده نمی‌کند. در این میان آنچه باعث شده تا لقب ضیف (میهمان به عربی)‌ بگیرد، توانایی‌های او در جابه‌جا شدن است. همین توانایی او در مخفی شدن باعث شده تا این رهبر ارشد حماس توانسته حداقل 9 بار تلاش صهیونیست‌ها برای ترور خود طی سال‌های 2001، 2002، 2003، 2006 را ناکام بگذارد. آخرین بار تابستان سال ۲۰۱۴ بود که خانه محل استقرار ضیف در محله شیخ رضوان هدف حمله موشکی قرار گرفت. او در این حمله همسر و فرزند خردسالش را از دست داد. گزارش‌های ضدونقیضی از مجروح شدن ضیف در این حمله منتشر شده است.

محمد ضیف پیش از رهبری گردان قسام از نزدیکان محمد عیاش طراح اصلی عملیات‌های استشهادی جریان مقاومت به شمار می‌رفت. او که نقش مهمی در تقویت تونل‌های مقاومت در غزه داشته در سال 2002 و پس از شهادت فرمانده وقت گردان قسام، رهبری شاخه نظامی جنبش حماس را به عهده می‌گیرد. ضیف بین سال‌های 2002 تا 2008 میلادی با عماد مغنیه فرمانده نظامی حزب‌الله‌ لبنان ارتباط نزدیکی داشته است. خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع نزدیک به حماس نوشته که ضیف پس از حمله صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی در ماه می 2021، برنامه‌ریزی عملیات طوفان الاقصی را آغاز کرده است.

مروان عیسی؛ مجاهدی که خواب را بر شاباک حرام کرد

مروان عبدالکریم عیسی از فرماندهان نظامی حماس در سال‌‏های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۳ به‌دلیل عضویت در حماس توسط رژیم‎صهیونیستی بازداشت شد. عیسی بعدها توسط تشکیلات خودگردان فلسطین نیز دستگیر شد و در سال ۲۰۰۰ میلادی آزاد شد. تل آویو معتقد است تا زمانی که مروان عیسی زنده است، «جنگ مغزها» با حماس ادامه خواهد داشت. اسرائیلی‌ها او را مرد «عمل، نه حرف» می‌دانند و می‌گویند او آنقدر باهوش است که «می‌تواند پلاستیک را به فلز تبدیل کند». او در سال ۲۰۲۱ به عضویت دفتر سیاسی حماس در غزه انتخاب شد. عیسی از جمله رهبران جنبش حماس است که پروژه توسعه تونل‌ها در نوار غزه را رهبری کرده است. سرویس امنیت داخلی اسرائیل (شاباک) عیسی را یکی از قدرتمندترین چهره‌های حماس در غزه خوانده و یک افسر صهیونیستی در گفت‌وگو با رادیو ارتش اسرائیل اذعان کرده که عیسی ۳ سرویس امنیتی را به خود مشغول و خواب را بر آنها حرام کرده است.

یحیی سنوار، نماد مقاومت

یحیی ابراهیم حسن السنوار رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در نوار غزه از رهبران ارشد جنبش مقاومت به شمار می‌رود که 23 سال از عمر خود را در زندان‌های اشغالگران سپری کرده است. او در سال 1962 در اردوگاه آوارگان خان‌یونس متولد شده است. سنوار گرچه از بنیان‌گذاران اولیه حماس به شمار نمی‌رود اما به یکی از کادرهای اصلی این جنبش تبدیل شد. سنوار به همراه برخی برادرانش چند اعتصاب غذا را هدایت کرده که مهمترین آنها در سال‌های 1992، 1996، 2000 و 2004 بوده است. جنبش حماس در سال 2015 او را به عنوان مسئول پرونده اسرای اسرائیلی اسیر نزد گردان‌های قسام منصوب کرد. در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۵ دولت آمریکا نام او را در لیست سیاه «تروریست‌های بین‌المللی» قرار داد و در فوریه سال ۲۰۱۷ یحیی سنوار به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه جانشین اسماعیل هنیه شد.

خالد مشعل،  مردی که 10 مأمور موساد را ناکام گذاشت

خالد مشعل در سال ١٩٥٦ در نزدیکی شهر رام‌الله، واقع در کرانه باختری رود اردن که در آن زمان تحت حاکمیت دولت اردن بود، متولد شد. پس از شکست اعراب در جنگ با اسرائیل در ژوئن سال ١٩٦٧، کرانه باختری به اشغال نیروهای اسرائیلی در آمد. او فعالیت سیاسی خود را با پیوستن به اخوان المسلمین آغاز کرد. در سال ۱۹۹۷ موساد با دستور مستقیم بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، او را هدف سوء قصد قرار داد. ۱۰ مامور موساد با پاسپورت جعلی کانادا برای کشتن مشعل وارد اردن شدند. خالد مشعل که در آن زمان ساکن اردن بود، در یکی از خیابان‌های امان، پایتخت اردن، هدف حمله قرار گرفت و ماده‌ای سمی به او تزریق شد اما جان سالم به در برد. وی اکنون عضو دفتر سیاسی حماس و از رهبران تأثیرگذار این گروه به شمار می آید.

محمود زهار، شهید زنده

محمود زهار از اعضای فعلی کادر رهبری حماس که از پدری فلسطینی و مادری مصری متولد شد. وی در سن ۲۶ سالگی موفق به دریافت درجه دکتر عمومی از دانشگاه قاهره شد و پنج سال پس از آن موفق به دریافت درجه جراح داخلی از دانشگاه عین الشمس شد. وی از بنیان‌گذاران اصلی دانشگاه اسلامی غزه در سال ۱۹۷۸ میلادی است. او سال ۱۹۸۸ شش ماه بعد از تاسیس حماس، دستگیر شد و به مدت شش ماه در اسرائیل زندانی بود. او از جمله کسانی بود که سال ۱۹۹۲ به منطقه مرج الزهور تبعید شد و یک سال کامل را در آنجا گذراند. صهیونیست‌ها که همواره به دنبال حذف محمود زهار بوده اند، سال ۲۰۰۳ تلاش کردند به جانش سوء قصد کنند. در آن عملیات یک اف-۱۶ اسرائیلی بمبی نیم تنی را روی خانه زهار در محله الرمال غزه انداخت. او در این حمله جراحات جزئی برداشت اما پسر بزرگش و دوست او در آن انفجار شهید شدند. پسر دوم او، حسام که عضو گردان‌های عزالدین قسام بود در میان ۱۸ نفری بود که در ژانویه سال ۲۰۰۸ در یکی از حملات اسرائیلی‌ها به شرق غزه به شهادت رسید.

محمد ضیف به روایت رسانه‌های غربی

روزنامه لوموند فرانسه: ضیف مغز متفکر استراتژی نظامی حماس، سرنوشت مردم خود را تغییر داد و بر تمام جنایات اشغالگران نقطه پایان گذاشت.

شبکه ای‌بی‎سی آمریکا:‌ ضیف که به سخت‌جانی در میان اسرائیلی‌ها مشهور شده بیش از 2دهه است که سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل را دست به سر کرده است.

شبکه رادیویی ان‎پی آر آمریکا: محمد ضیف پیش از طوفان الاقصی هم از سوی اسرائیلی‌ها تحت تعقیب بود و حالا دیوانه‌وار به دنبال او هستند.

خبرگزاری رویترز: ضیف همان فرد زیرکی است که توانست اسرائیلی‌ها را فریب داده و آنان را متقاعد کند که تمرکز حماس بر مسائل داخلی از جمله بازسازی غزه است در حالی که توان نظامی خود را تقویت می‌کرد.

فایینشال‌تایمز انگلیس: توانایی محمد ضیف در رودست زدن به ارتش اسرائیل، احترام بیش از پیش مبارزان فلسطینی را برای او به ارمغان آورده است.

شبکه فرانس24 فرانسه: ضیف پیش از طوفان‎الاقصی هم اعتبار زیادی داشت اما با این عملیات که موفق‌ترین عملیات در تاریخ مقاومت فلسطین است، میراث او برای همیشه زنده خواهد ماند.

کد خبر 798179

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha