دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

مردم کرمان هر سال به یاد واقعه تلخ به آتش کشیدن مسجد جامع در سال ۵۷ دور هم جمع می شوند و به یاد این روز که نقش بسزایی در پیروزی انقلاب داشت، شمع روشن می کنند.

مسجد کرمان

به گزارش همشهری آنلاین، اقامه نماز مغرب شامگاه ۲۳ مهر باشکوه‌تر از همیشه برگزار می‌شود چون این شب در تقویم کرمان و بلکه ایران به عنوان روزی تأثیر گذار در روند به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی ثبت شده است.

ساعت ۸ صبح ۲۴ مهر ۱۳۵۷ بود، مردم شریف و نجیب شهر کرمان برای مراسم چهلم کشته شدگان میدان ژاله و اولین سالگرد حجت الاسلام سید مصطفی خمینی، مراسم یادبودی به دعوت روحانیون شهر برگزار کردند.

عوامل حکومت پهلوی برای مقابله با فعالیت‌های انقلابی مردم شهر کرمان، مسجد جامع این شهر را با نمازگزارانش به آتش کشیدند.

گفته می‌شود که در آن زاغه نشینان با حمایت مأموران شهربانی وارد مسجد جامع شدند و طی درگیری عده‌ای از مردم زخمی یا کشته شدند.

این رخداد، تأثیر مستقیم و بارزی بر جریان مبارزات مردم کرمان و حتی استان‌های دیگر کشور داشت.

گفته می‌شود، حدود ۵ هزار نفر از مردم کرمان برای این بزرگداشت به مسجد جامع آمده بودند. در این واقعه تعداد زیادی از مردم مجروح شدند و تعدادی هم به شهادت رسیدند.

همچنین قسمتی از وسایل و ساختمان مسجد جامع آتش گرفت و چند جلد از قرآن‌های داخل مسجد هم سوخت.

باران سنگ، آتش و خون روی مردم

حجت‌الاسلام محمد ربانی از شاهدان واقعه تلخ مسجد جامع کرمان در آن روز با یادآوری اینکه آن روز گفت: عده‌ای در لباس زاغه‌نشینان از سمت میدان مشتاق با چوب و چماق و آهن‌هایی که در دست داشتند و با شعار جاوید شاه به سمت مسجد جامع کرمان حرکت کردند.

وی با بیان اینکه در آن واقعه تلخ مأموران رژیم پهلوی از این افراد حمایت می‌کردند افزود: این افراد ابتدا به سراغ موتورهای دم در مسجد رفته و آنها را به آتش کشیدند.

یکی دیگر از شاهدان ماجرا با یادآوری اینکه نیمی از مأموران رژیم پهلوی و زاغه‌نشینان روی پشت بام رفته و نیمی وارد صحن مسجد شدند گفت: از پشت‌بام مسجد به روی سر مردم سنگ و چوب می‌زدند.

وی با بیان اینکه حادثه غم‌انگیزی بود، درب مسجد را شکسته و سوخته و به داخل مسجد جامع کرمان آمدند ادامه داد: زمانی که مردم به شبستان مسجد پناه بردند به داخل شبستان گاز اشک‌آور انداختند و به طرف مردم تیراندازی کردند.

این شاهد واقعه با اشاره به اینکه عوامل رژیم در آن روز مردم کرمان را به خاک و خون کشیده و به پیر و جوان، خرد و کلان و حتی آیت‌الله صالحی امام جماعت مسجد جامع کرمان هم رحم نکردند گفت: تا هفت روز درهای مسجد جامع کرمان بسته بود.

حادثه ۲۴ مهر ۵۷ مسجد کرمان یکی از سه حادثه مهم سال ۵۷ در کشور به شمار می‌رود که در نهایت منجر به پیروزی انقلاب شد و اینگونه مردم کرمان در ۲۴ مهرماه و قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب سهم خود را در پیروزی انقلاب به تثبیت رساندند.

بروز این حادثه در شهر کرمان اما اراده مردم شهر کرمان را برای مقابله با دد منشی‌های حکومت طاغوت بیشتر کرد و در نهایت مبارزه‌های مردم و تداوم حرکتهای مردمی در شهرهای مختلف کشور به پیروزی انقلاب منجر شد.

کد خبر 798039
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تاريخ

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    0 2
    پرداختن به جنایات یک‌ملعون و معلوم الحال نباید نپرداختن به حال و روز زندگي میلیونها هم وطن زير خط فقر مطلق را توجیه و ماله کشی کنه بزرگوار
  • IQ ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    0 0
    لعنت بر قبر محمدرضا شاه پهلوی