دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران با بیان اینکه در حال حاضر اختلاف قیمت معناداری بین برنج خارجی و ایرانی نیست، گفت: الان مردم بهترین نوع برنج ایرانی را می‌توانند زیر ۱۰۰ هزار تومان بخرند و اگر فضا برای خرید برنج ایرانی رقابتی شود قطعا قیمت‌ها پایین‌تر خواهد آمد.

برنج

همشهری آنلاین- مرضیه ثمره‌حسینی: بازار برنج ایرانی به ثبات رسیده و قیمت‌ها با کاهش خوبی همراه بوده است. رصد قیمت‌ برنج در بازار نشان می‌دهد به طور میانگین قیمت ارقام مختلف برنج ایرانی در حال حاضر به کیلویی حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

گران‌ترین ارقام برنج ایرانی در بازار هاشمی، طارم و دم‌سیاه است که قیمت هر کدام نسبت به سال قبل کاهش قیمت قابل توجهی داشته‌ است. در حالی که هر کیلو برنج ایرانی در سال‌های اخیر به ۲۰۰ هزار تومان هم رسید، امسال قیمت‌ها مناسب‌تر است. در حال حاضر، هر کیلو برنج صدری دم‌سیاه ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان، برنج هاشمی ۹۰ تا ۹۵ هزار تومان، برنج صدری دم‌زرد ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تومان و برنج علی کاظمی ۸۰ تا ۸۵ هزار تومان است.

کاهش قیمت برنج ایرانی به دلیل افزایش عرضه برنج در بازار اتفاق افتاد. افزایش واردات برنج خارجی در سال گذشته، ضمن اشباع بازار مصرف، سبب شد برنج داخلی روی دست کشاورزان داخلی بماند و این موضوع صدای برنجکاران را درآورد. بر همین اساس، امسال ثبت سفارش واردات برنج خارجی از ابتدای مردادماه ممنوع اعلام شد و بنا به گفته مسئولان کشور، این ممنوعیت تا زمان فروش برنج باقیمانده در انبارهای کشاورزان ادامه خواهد داشت.

در همین راستا، محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور هفته گذشته در جلسه بررسی مشکلات کشاورزان استان‌های شمال کشور تاکید کرد مادامی که یک گرم برنج داخلی در انبارهای کشاورزان وجود دارد، واردات و توزیع برنج خارجی تخلف محسوب می‌شود.

برنج ایرانی ارزان‌تر می‌شود

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران در گفت‌وگو با همشهری ‌آنلاین با تایید صحبت‌های معاون اول رئیس‌جمهور گفت: حمایت از برنج ایرانی در اولویت برنامه‌های کشور است و برای همین از ابتدای مردادماه تا اول آذرماه، ممنوعیت واردات برنج خارجی برقرار است تا نگرانی کشاورزان برطرف شود.

مسیح کشاورز ادامه داد:‌ در راستای صحبت‌های آقای مخبر و با توجه به سیاست‌هایی که از قبل تعیین شده بود، ما به‌منظور اینکه بازار برنج ایرانی از رکود سال زراعی قبل خارج شود تمام محصول برنج کشاورزان را که روی دست آنها مانده و در آستانه خرابی بود، خریداری کردیم و برای اینکه این روند ادامه یابد به وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد دادیم که در قالب تفاهمنامه‌ای بتوانیم برنج‌های نو استان‌های مازندران و گیلان را هم خریداری و به طور مستقیم به فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه کنیم تا مردم بتوانند با کمترین قیمت برنج ایرانی را خریداری کنند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران با بیان اینکه در حال حاضر اختلاف قیمت معناداری بین برنج خارجی و ایرانی نیست،‌گفت: با توجه به اینکه عرضه برنج خارجی در بازار کم شده و قیمت آن هم افزایش داشته، مردم راغب‌ترند که برنج ایرانی بخرند. در حال حاضر مردم بهترین نوع برنج ایرانی را زیر ۱۰۰ هزار تومان می‌توانند بخرند و اگر فضا برای خرید برنج ایرانی رقابتی شود قطعا قیمت‌ها پایین‌تر خواهد آمد و مردم می‌توانند از این فرصت‌ استفاده کنند و نیاز سالیانه خود را تامین کنند.

کشاورز با بیان اینکه ما امیدواریم سهمی که برنج خارجی در بازار داشت به برنج ایرانی برسد، گفت: برای همین ما در قالب تفاهمنامه‌ای به جهاد کشاورزی پیشنهاد دادیم که مشوق‌هایی برای واردکنندگان تدارک ببیند تا آنها به سمت خرید برنج ایرانی سوق یابند. در این راستا، در فاز اول برای اینکه بازار به هم نریزد و بازار برنج ایرانی از رکود خارج شود، ما میزان ۱۰۰ هزار تن را در نظر گرفتیم یعنی واردکنندگانی که از یک کیلو تا ۱۰۰ هزار تن برنج ایرانی بخرند به ازای هر کیلو می‌توانند ۲ کیلو واردات برنج انجام دهند.

وی با بیان اینکه در این تفاهمنامه تاکید شده است با توجه به وضعیت بازار و توافق طرفین، امکان تغییر این اعداد تا ۳۰۰ هزار تن وجود دارد، عنوان کرد: این تفاهمنامه در مرحله تنظیم است و ما بسیار خوشبین هستیم که با اجرای آن هم رضایت کشاورزان داخلی حاصل شود و به صورت توافقی محصول خود را بفروشند و هم مردم بتوانند با قیمت پایین‌تر برنج ایرانی مصرف کنند.

گفتنی است در حال حاضر قیمت برخی از انواع برنج های خارجی در بازار به حدود ۷۰ هزار تومان هم رسیده است.

کد خبر 797883
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    1 0
    اون برنج زیر100هزارتومنی قاطی داره شک نکن
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    1 0
    اصلا برنج ۲۰۰ هزار هرگز نبود الا ن هم ۷۰ هزارتومان هست برای کشاورز هم سود نداردما هم زمین کساورزی راویلا سازی مکنیم تا شما راحتر برنج خارجی انوقت مجبورین گران ترخریداری کنید
  • صدف US ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    1 0
    شما این زورتون فقط به کشاورز میرسه
  • حاجی IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
    1 0
    دولت ... همه ی ابزار آلات کشاورزی رو سه برابر کرده، هزینه های دستمزد کارگران دوبرابر شده، دولت هر گونی کودکه قیمتش 300هزار تومن بود 900 هزار تومن به کشاورز میفروشه، جهاد کشاورزی بذر اصلاح شده رو کیلویی 70 هزارتومن به کشاورز میفروشه، ...