جمعه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۸
۰ نفر

ماه اول سال 88 با گران شدن خیار، گوجه فرنگی، سیب‌زمینی، پیاز، گوشت گاو، گوشت گوساله، قندوشکر، چای، لیموشیرین، نارنگی، پرتقال، سیب، لوبیا، نخود، برنج خارجی، ماست و پنیر پایان یافت.

با وجود عرضه رایگان سیب‌زمینی در برخی مناطق کشور، قیمت سیب‌زمینی در تهران نسبت به اسفندماه سال گذشته 13درصد افزایش پیدا کرده است. در هفته آخر اسفندماه، هر کیلوگرم سیب‌زمینی در سطح شهر تهران به‌طور میانگین 350تومان عرضه می‌شد، اما در هفته گذشته قیمت آن به حدود 400تومان هم رسیده است که رشد 13درصدی نشان می‌دهد.

قیمت سیب‌زمینی در هفته گذشته نسبت به 2هفته پیش هم افزایش 8درصدی نشان می‌دهد؛ چرا که 2هفته قبل هر کیلوگرم سیب‌زمینی حدود 365تومان عرضه می‌شد.

قیمت انواع لبنیات نیز در هفته گذشته با افزایش مواجه شد. براساس آمارهای بانک مرکزی، در هفته قبل قیمت ماست غیرپاستوریزه، ماست پاستوریزه و پنیر افزایش یافته است.

قیمت انواع لبنیات در ماه نخست امسال حدود 3درصد افزایش یافته است. در میان انواع محصولات لبنی، بیشترین افزایش قیمت به پنیر غیرپاستوریزه مربوط است که نسبت به اسفندماه 5/13درصد افزایش یافته است.

ماست پاستوریزه نیز در همین مدت 10درصد گران شده و از هر کیلوگرم هزار تومان در اسفندماه، به 1100تومان افزایش یافته است. قیمت پنیر پاستوریزه نیز کمتر از یک درصد افزایش پیدا کرده است.

در میان انواع برنج‌های موجود در بازار نیز افزایش قیمت 4درصدی برنج وارداتی قابل توجه است. قیمت انواع حبوبات نیز در فروردین‌ماه نسبت به آخرین ماه سال گذشته به‌طور میانگین 5/0درصد افزایش داشته که بیشترین رشد به نخود با 3درصد اختصاص دارد. انواع لوبیا نیز حدود یک درصد گران شده است. 

قیمت انواع میوه‌جات نسبت به اسفندماه گران شده است. براساس آمارهای بانک مرکزی، قیمت میوه‌های تازه در هفته آخر فروردین نسبت به هفته آخر اسفند به‌طور متوسط 4/18درصد افزایش یافته است.

در این مدت، سیب قرمز 9درصد، سیب زرد 11درصد، پرتقال و نارنگی 25درصد و لیموشیرین 18درصد گران شده ‌است. اکثر اقلام مربوط به سبزیجات نیز در هفته‌های نخست سال‌جاری با افزایش قیمت مواجه شده‌ است.

مثلا خیار 22درصد، گوجه فرنگی 43درصد، سیب‌زمینی 13درصد و پیاز 14درصد گران شده است. در مجموع، قیمت انواع سبزی‌های تازه به‌طور متوسط 8درصد افزایش پیدا کرده است.
موج گرانی به گوشت قرمز نیز رسیده است و هر کیلوگرم گوشت گوسفند با‌استخوان که در اسفندماه 9800تومان فروخته می‌شد، هفته گذشته به 10هزار و 500تومان رسید.

همچنین گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان نیز هر کیلوگرم 50تومان گران شده و از 8650تومان به 8700تومان رسیده است. قیمت قند نیز نسبت به آخر سال گذشته 5/1درصد، شکر 7درصد و چای 4/0درصد افزایش یافته است.

کد خبر 79767

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز