همشهری آنلاین: فیلم‌های کارگردانان مشهور بین‌المللی از جمله کوئنتین تارانتینو، آنگ لی و لوچ ماه آینده در بخش مسابقه جشنواره سینمایی کن برای تصاحب نخل طللی به رقابت می‌پردازند.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه نام‌های بزرگی مانند لوچ و کارگردان اسپانیایی پدرو آلمودوار در جشنواره کن در شهر ساحلی ریویرا در فرانسه در مقابل استعدادهای جدید آسیایی از فیلمساز چینی "لو یه" گرفته تا استاد فیلم‌های حادثه‌ای، "جانی تو "قرار گرفته‌اند.

 فیلم جدید تارانتینو، "Inglourious Basterds" یک ماجرای جنگ جهانی دوم است که در آن براد پیت، نقش‌‌آفرینی می‌کند،‌ تنها فیلم آمریکایی است که در بخش مسابقه جشنواره  امسال شرکت دارد که گرایش آن به سوی فیلم‌های آسیایی و اروپایی است.

 تیری فرمو،‌ مدیر هنری جشنواره کن که از 13 تا 24 مه (22 اردییهشت تا 3 خرداد) یرگزار می‌شود، در پاسخ به اینکه چرا فیلم‌های آمریکایی کمی در میان فیلم‌های جشنواره امسال - که از میان 1670 اثر از 120 کشور انتخاب شده‌اند- شرکت دارند، گفت که اعتصاب سال گذشته نویسندگان هالیوود مانع از آن شده است که کارگردانان آمریکایی برای جشنواره کن وقت بگذارند.

 اما استودیو‌های آمریکایی همچنان قرار است جلب توجه کنند، چرا که شصت و دومین دوره این جشنواره سالانه با نمایش فیلم انیمیشن سه‌بعدی Up ساخت شرکت پیکسار آغاز خواهد شد.

آخرین فیلم هیت لجر، با نام "تئاتر دکتر پارسانوس" ساخته کارگردان آمریکایی، تری گیلیام،‌ نیز در بخش خارج مسابقه به نمایش درخواهد آمد.

فیلمی از خاورمیانه که در جشنواره امسال به نمایش درآمده است، "زمانی که باقی می‌ماند" ساخته الیا سلیمان است، داستان یک خانواده فلسطینی بازگو می‌کند که از دهه 1940 به زمان حال پرتاب می‌شوند.

 در میان فیلم‌های آسیایی، می‌توان به فیلم جنایی جدید کارگردان هنگ‌کنگی "تو"، به نام "انتقام" اشاره کرد که ستاره راک فرانسوی جانی هالی‌دی در آن بازی می‌کند، و  کارگردان مالزیایی، تسایی مینگ- لیانگ  نیز  فیلمی به نام "چهره"  را با بازی هنرپیشگان فرانسوی به جشنواره آورده است. 

 فیلمساز چینی، "لو" با فیلم "تب بهاری" ، فیلمساز کره‌ای چان-ووک با فیلم "تشنگی"،  و فیلمساز فیلیپینی مندوزا با  فیلم Kinatay در این جشنواره شرکت دارند.

 و کارگردان مشهور تایوانی آنگ لی نیز با فیلم "رفتن به ووداستاک" در جشنواره کن امسال شرکت کرده است که به جشنواره مشهور  موسیقی راک ووداستاک در دهه 1960  در آمریکا می‌پردازد.

جین کمپیون،‌ کارگردان نیوزیلندی که در سال 1992 با فیلم "پیانو" برنده نخل طلا شد، با فیلمی در باره شاعر رومانتیک جان کیتس به نام "ستاره درخشان" به کن آمده است.

 دو زن اروپایی هم در بخش مسابقه جشنواره کن شرکت دارند: ‌ایزابل کوکست اسپانیایی با فیلم "نقشه صداهای توکیو" و کارگردان جوان انگلیسی، آنجلا آرنولد با فیلم "محفظه ماهی".

کارگردان اسپانیایی برنده جایزه اسکار، پدرو آلمودوار با فیلم "Broken Embraces," یک درام چندخطی که پنه‌لوپه کروز، بازیگر برنده اسکار،  در آن ایفای نقش می‌کند، در کن حضور دارد.

 کن لوچ، کارگردان انگلیسی که قبلا برنده نخل طلا بوده است، با فیلم "در جستجوی اریک" به کن آمده است که بازیکن سابق فوتبال، "اریک کانتونا"، در آن نقش‌آفرینی می‌کند.

به غیر از لوچ، چند کارگردان برنده نخل طلای دیگر، نیز در جشنواره امسال حضور دارند، از جمله لارس فون تریر که ویلم دفو و شارلوت گینزبورگ که در فیلم ترسناک "دجال" کارگردانی کرده است.

 مایکل هانک، کارگردان اتریشی برنده نخل طلا، فیلم "روبان سفید" را به کن ارائه کرده است که درباره فاشیسم در ابتدای قرن بیستم در اروپا است، و مارکو بلوچیو، کارگردان ایتالیایی، در فیلم "Vincere" داستان پسر نامشروع بنیتو موسولینی، دیکتاتور فاشیست ایتالیا را بیان می‌کند.

 آلن رنه، کارگردان کهنه‌کار موج نوی فرانسه یکی از چهار کارگردان فرانسوی است که فیلمش با نام "Les Herbes Folles" (علف‌های وحشی) در بخش مسابقه کن امسال شرکت دارد.

حنیف قریشی، داستان‌نویس انگلیسی، و جیمز گری، فیلمساز آمریکایی، از جمله اعضای هیات داوران هشت نفری امسال جشنواره کن هستند که هنرپیشه زن فرانسوی، ایزابل هوپر، ریاست آن را به عهده دارد.

کد خبر 79765

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز