جمعه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: آخرین مراحل تصویر‌برداری مجموعه «مختارنامه» به کارگردانی داوود میر‌باقری و تهیه‌کنندگی محمود فلاح، در روستای طرود شاهرود در حال انجام است و آنطور که از خبرها برمی‌آید، این مجموعه عظیم سرانجام بعد از 5 سال کار مداوم، به‌زودی به پایان خواهد رسید.

همچنین پخش این مجموعه که قرار است کاری ماندگار در تاریخ مجموعه‌های تلویزیونی ایران باشد، از خرداد آغاز می‌شود و کار تدوین آن هم‌اکنون در حال انجام است.

فارس از قول محمدباقر آشتیانی، مدیرتولید سریال می‌نویسد: در حال حاضر 22 قسمت از این سریال تدوین اولیه شده است و پس از پایان تصویربرداری، تدوین نهایی آغاز می‌شود.
آشتیانی ادامه می‌دهد: احتمالا اواخر اردیبهشت تصویربرداری این سریال به پایان می‌رسد و پس از آن تدوین نهایی این سریال توسط مهدی حسینی‌وند انجام می‌شود.

به گفته آشتیانی، به‌طور میانگین در هر روز 5/1 تا 2 دقیقه تصویر مفید گرفته می‌شود و در پروژه‌های بزرگ مانند «مختارنامه»، مشکلات توقف کار در مقاطع زمانی مختلف به خاطر بروز برخی مشکلات، طبیعی است.

آشتیانی درباره هزینه‌ها و فعالیت‌های ویژه این مجموعه می‌گوید: تاکنون حدود 80 اسب خریدیم و 60 اسب هم کرایه شده است که کرایه آنها روزی 15 تا 20 هزار تومان است. همچنین هزینه تغذیه هر اسب در هر روز 5000 تومان است.

به جز این، از ویژگی‌های کم‌نظیر مجموعه مختارنامه استفاده فراوان از هنروران (منظور همان سیاهی لشکر است!)، بدلکاران و نیز گریم سنگین و زیاد است. علیرضا فتحی، مسئول بدلکاران مجموعه می‌گوید: کسانی که به‌عنوان بدلکار در این سریال کار می‌کنند، یک دوره 6‌ماهه آموزشی را گذرانده‌اند و پس از انجام تست نهایی، 50 نفر از آنها انتخاب شدند که تماما اهل تهران هستند.

اما هنروران سریال نیز به 5 دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از: هنرورهای عادی (یعنی کسانی که تنها برای پرکردن صحنه استفاده می‌شوند)، هنرورهای دارای چهره، هنرورهای سخنگو، بدلکاران و سوارکاران. جالب اینکه حتی هنروران هم روزانه 10 تا 50 هزار تومان دستمزد می‌گیرند.در زمینه چهره‌پردازی هم مختارنامه ویژگی‌های خاص خود را دارد.

علیرضا خورشید، سرپرست اجرایی گریم سریال «مختار‌نامه» می‌گوید: حدود 600 تست گریم در این پروژه‌ زده شده است و در گریم بعضی شخصیت‌ها، حساسیت‌ زیادی وجود داشت تا اینکه چهره مورد نظر به دست بیاید.

به‌طور مثال «عبدالله بن زبیر» که نقش آن را رضا کیانیان بازی می‌کند، چهره‌ای کاملا آشنا برای بینندگان دارد، ولی میرباقری می‌خواست این چهره با چهره‌های دیگر متفاوت باشد. همچنین این نقش، دو پهلو است و بیننده نباید متوجه شود که این نقش مثبت است یا منفی.

اما جالب‌ترین قسمت گریم در این مجموعه، گریم خودمختار، یعنی فریبرز عرب‌نیاست. گریم چهره فریبرز عرب‌‌نیا بیش از 250 جلسه در طول مدت‌زمان 5 سال و اندی به طول انجامید که مدت زمان هر جلسه حدود یک‌ساعت و ربع بوده است. همچنین این شخص 9 مقطع گریم دارد که شامل 3 مقطع جوانی، 4 مقطع پیری، یک مقطع زندان و یک مقطع بیابان است.

بعضی روزها باید ساعت 30/3 صبح و بعضی روزها ساعت 30/8 برای اجرای گریم حاضر می‌شدیم و در شلوغ‌ترین روز گریم، گروه حدودا 12 نفره گریم باید 22 بازیگر اصلی و 50 هنرور را گریم می‌کرد.

حکایت عشق و عاشورا

مختارنامه به‌علت پرداختن به یکی از اعتقادی‌ترین و مقدس‌ترین باورهای مردم ایران، چیزی بیش از یک سریال است. این ویژگی سبب شده است برای عوامل، به‌ویژه بازیگران، این کار تنها یک تجربه هنری محسوب نشود، بلکه سرشار از تجربه‌های ویژه و درک عمیق‌تری از آنچه همیشه در دل داشته‌اند باشد.

محمد فیلی، بازیگر نقش شمر در این باره می‌گوید: این نقش آنچنان مرا در بر می‌گیرد که از خودم بدم می‌آید، ولی به ناچار باید این کار را انجام بدهم. شمر باید پلیدی‌اش نشان داده شود و میرباقری طوری این نقش را نمایش داده که با تمام شمرهای مختلفی که تاکنون به تصویر کشیده شده‌اند، متفاوت است.

مهدی فخیم‌زاده، بازیگر نقش عمرسعد نیز که خود مجموعه تنهاترین سردار را در حوزه مجموعه‌های تاریخی- مذهبی ساخته‌ است، می‌گوید: من هیچ ولعی ندارم که صحنه‌های مربوط به کربلا را بسازم، چون کار سختی است و یک بار هم به من پیشنهاد شد که نپذیرفتم.

تمایل ندارم در این حیطه خطرناک وارد شوم، چرا که به اعتقاد من امام حسین(ع) و امام رضا(ع) شهید نشده‌اند و زنده‌اند و بین ما حضور فعال دارند و با مردم رابطه و مراوده دارند و هر کسی در ذهن خود یک امام حسین(ع) و امام رضا(ع) ترسیم کرده که امام حسین شما با من متفاوت است، ولی هر دوی  آنها در حد اعلی صفات نیکند.

از دیگر بازیگران سرشناس مختارنامه می‌توان به رضا رویگری، ژاله علو، محمدرضا شریفی‌نیا، نسرین مقانلو، پرویز پورحسینی، انوشیروان ارجمند و البته خیلی‌های دیگر اشاره کرد. کار ساخت این مجموعه 40 قسمتی از فروردین سال 1383 به کارگردانی داوود میرباقری و تهیه‌کنندگی محمود فلاح آغاز شده است.

کد خبر 79763

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز