چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۶:۴۱
۰ نفر

افسانه جومونگ باز هم یک سریال کره‌ای است که این روزها بسیاری از ایرانی‌ها تماشای آن را به سریال‌های داخلی ترجیح می‌دهند!

 افسانه جومونگ که بخشی از تاریخ کره را بیان می‌کند، شرح قهرمانی جومونگ است که سلسله گوگوریو را تاسیس کرده است.

این سریال 81 قسمتی هم مانند اغلب سریال‌های خارجی پخش شده در این سال‌ها، محصول شبکه ام.بی.سی است که در سال 2005 تولید و در سال‌های 2006 تا 2007 از این شبکه پخش شده و دوبله آن نیز به زبان‌های مختلف در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. البته در تولید این سریال شبکه کی.بی.سی نیز نقش داشته اما نسخه‌ای که در حال انتشار است از روی نسخه پخش شده از شبکه ام.بی.سی گرفته شده است.

داستان سریال درباره جومونگ بنیان‌گذار پادشاهی گوگوریو در 37 سال قبل از میلاد مسیح است. او پسر ژنرال هه مو سو و بانو یو هوا است اما زیر نظر شاه گیوم وا، کسی که او و مادرش را پناه داده بزرگ می‌شود. سو سانا دختر یک تاجر است که به جومونگ در ساختن یک کشور جدید کمک کرده و بعد با او ازدواج می‌کند. البته ساختن کشور جدید توسط جومونگ با وجود اختلافاتی که با برادرانش دارد  وقتی رخ می‌دهد که در مسند قدرت قرار گیرد و از رازی آگاه می‌شود  که تصمیم می‌گیرد برنامه زندگی‌اش را تغییر دهد.

شاید جملاتی که در خلاصه سریال «افسانه جومونگ» در سایت ام.بی.سی، آمده، دلایل ساخت چنین سریال‌هایی را نشان دهد. در این بخش، از زبان کره‌ای‌ها نوشته شده: «داستان مربوط به زمانی است که فرهنگ ما زیباترین فرهنگ بود، زمانی که فرهنگ ما مرکز دنیا بود، آیا تابه حال چنین دورانی را دیده‌اید؟ عزیزان! در سفر به آن زمان دلنشین، هیچ کس هرگز برنگشته است.»

در بخش دیگری از این تبلیغات گسترده اینترنتی آمده است: «در افسانه جومونگ قهرمان داستان یعنی جومونگ اهمیت بیشتری نسبت به افسانه دارد.» قهرمان‌پروری در افسانه جومونگ یکی دیگر از ویژگی‌های این سریال است که با بازی خوب سان ایل گوک، سازندگان سریال را به مقصود خود نزدیک کرده است.

در بخش دیگری از  تبلیغ اینترنتی داستان آمده که تا به حال در همه داستان‌ها عادت کرده بودیم که سریال‌ها را در ارتباط با تاریخ شاهان و شاهزادگان ببینیم اما این بار در افسانه جومونگ، داستانی خلق شده که با تولد یک قهرمان واقعی در ارتباط است، فقط نام سریال به افسانه بودن آن اشاره دارد.

 در بخش دیگری از مشخصات فیلم که هدف ترغیب مخاطب به تماشای سریال را دنبال می‌کند، اشاره شده که در افسانه جومونگ حتی عشق هم در این سریال مهم‌تر و بزرگتر از تاریخ است. در این افسانه، عشق ناب دوباره از طریق یک درام تاریخی فراموش نشدنی به تصویر کشیده شده است.

این سریال را جانگ هونگ سو و چوی وان کیو نوشته‌اند و لی‌جو، آن را کارگردانی کرده است. 70 درصد فیلمبرداری در کره و 30درصد آن در ژاپن انجام شده و به اعتقاد برخی از طرفداران پروپا قرص آن، تصاویر پر رنگ و لعاب سریال، بازی‌های جذاب و صحنه‌پردازی‌های نفس‌گیر از ویژگی‌های این سریال است.

افسانه جومونگ بزرگترین جایزه سریال‌های تلویزیونی یعنی بیک سانگ را دریافت کرده و در چهل و سومین دوره برگزاری این جایزه در سال 2007، جانگ هونگ سو و چوی وان کیو برای نگارش فیلمنامه افسانه جومونگ جایزه گرفته‌اند.

در این سریال سان ایل گوک در نقش جومونگ بازی کرده و کیم سان سو نقش پرنس دائه‌سو را به‌عهده دارد. سان ایل گوک همان بازیگر نقش جو یانگ در سریال پرمخاطب امپراتور دریاهاست.

سان ایل گوک سال 1971 در کره به دنیا آمد و با بازی در سریال افسانه جومونگ به شهرت رسید چون این طرح یکی از گران‌ترین طرح‌های ساخت سریال در کره و ژاپن بوده است. به گفته تهیه‌کنندگان افسانه جومونگ برای این سریال 30 بیلیون وون هزینه شده است. مادر ایل گوک به نام کیم اوی دانگ نیز بازیگر بوده است. با اینکه گوک سال 2005 در سریال «امپراتور دریاها» بازی کرده بود، به واسطه بازی در افسانه جومونگ مشهور شد. از دیگر فیلم‌ها و سریال‌هایی که سان ایل گوک در آنها بازی کرده می‌توان به این موارد اشاره کرد: هنر فریب، روابط دلنشین، چشمان قرمز، محافظ و ما واقعا عاشقیم؟

سان ایل گوک چندی پیش به‌دلیل شکایت یک خبرنگار وارد ماجرای جدیدی شد. وی پرسش‌های یک خبرنگار خانم را با مشتی به‌صورتش پاسخ داد که منجر به لق شدن سه تا از دندان‌های او شد. دادگاه سان ایل گوک را به پرداخت هزینه‌های درمان وادار کرد اگرچه او هنوز معتقد است که چنین حرکت وحشیانه‌ای را انجام نداده است. این بازیگر سال گذشته به خاطر شایعه ازدواجش در سال 2008 نیز مورد توجه روزنامه‌ها قرار گرفت. اما خودش اعلام کرد که قصد ازدواج با دختری را دارد اما هنوز تصمیم قطعی نگرفته است. این در حالی است که برخی از روزنامه‌ها و حتی برخی از مؤسسات که ممکن است مسئولیت برگزاری مراسم ازدواج سان ایل گوک را به‌عهده داشته باشند نیز نام برده و تاریخ عروسی را مشخص کردند اما ظاهرا سان ایل گوک هنوز خبر جدیدی در این مورد اعلام نکرده است!

در افسانه جومونگ هان‌های جین نقش سوسانا یعنی دختر تاجر را بازی می‌کند. این بازیگر سال 1981 در کره جنوبی به دنیا آمد. از فیلم‌های او می‌توان به این موارد اشاره کرد: تو یک ستاره‌ای، یک درصد از هرچیز، دوستان، بازار جدید انسانی، درام شهر شیرین.

وی در سال‌های 2005 و 2006 جایزه بهترین بازیگر شبکه ام.بی.سی را به دست آورد و همین جایزه را از شبکه کی.بی.سی در سال 2004 کسب کرد.

دیگر بازیگران این سریال عبارتند از:کیم سئونگ سو در نقش شاهزاده دا سو، هو جون هو در نقش هه مو سو، کیون می‌ری در نقش ملکه، اوه یون سو در نقش بانو یو هوا، جون کوانگ، در نقش شاه گیوم وا، سونگ جی هیو در نقش یه سو یا ( همسر جومونگ )، پارک تام هی در نقش یانگ سول ران.

افسانه جومونگ چنان مورد استقبال قرار گرفت که همچون سریال «جواهری در قصر» و «امپراتور دریاها»، نسخه خانگی آنها نیز تولید شده و شرکت‌های مختلف در رقابت با هم به تبلیغ در سایت‌های اینترنتی پرداخته‌اند. اما این رقابت چنان زیاد است که در هر سایت با یک قیمت جدید روبه‌رو می‌شویم که گاه مقایسه آنها با هم جالب است: افسانه جومونگ در شش دی.وی.دی 7000 تومان! و افسانه جومونگ در شش دی.وی.دی فقط 6900 تومان!
همچنین برخی از سایت‌ها با قرار دادن خلاصه هر قسمت از سریال البته به زبان انگلیسی قصد دارند فعالیت بیشتری در معرفی «افسانه جومونگ» داشته باشند.

از سوی دیگر در کنار «افسانه جومونگ»، گاه با نام سریال‌ها و فیلم‌های جدیدی مواجه می‌شویم که هنوز از شبکه‌های تلویزیونی ایران پخش نشده‌اند اما به‌دلیل علاقه ایرانی‌ها نسبت به فیلم‌ها و سریال‌های کره‌ای و ژاپنی، نسخه‌های اصلی با زیرنویس فارسی و البته با کیفیت عالی آنها در اختیار مخاطبان قرار گرفته است!

کد خبر 78196

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز