دانشمندان در گام دیگری برای ایجاد نقشه ای دقیق از امغز، از سلول‌های مغز انسان سرشماری کردند. آنها می‌گویند این سرشماری همراه با اطلاعاتی که همچنان باید جمع‌آوری شود، به ارائه بینش‌های مورد نیاز در مورد بیماری‌ها و اختلالاتی که بر مغز تأثیر می‌گذارد کمک می‌کند.

مطالعه مغز

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از اسیکس، محققان ۱۰۰ نمونه بافت را از مناطق مختلف مغز انسان مطالعه کردند و RNA را در میلیون‌ها سلول جداگانه تجزیه و تحلیل کردند تا ببینند کدام ژن در مغز برای ساخت پروتئین‌های مختلف در سلول بیان می‌شود. در نهایت آنها با استفاده از اطلاعات و دانستن محل نمونه‌برداری از مغز، اولین نقشه مرجع مغز انسان را ایجاد کردند.

تیم‌هایی از دانشمندان سراسر جهان نیز تجزیه و تحلیل‌های مشابهی از سلول‌های مغز موش‌ها، شامپانزه‌ها، گوریل‌ها و دیگر گونه‌ها انجام دادند و جنبه‌های مختلف انواع سلول‌ها را با هم مقایسه کردند. این یافته‌ها در ۲۱ مقاله منتشر شده است. آنها بیش از ۳۳۰۰ نوع سلول را در مغز انسان یافتند که می‌توان آنها را در ۴۶۱ خوشه دسته‌بندی کرد. آنها همچنین انواع سلول‌های جدیدی را در قشر مغز به عنوان منطقه‌ای که کلید حافظه، زبان و سایر عملکردهای ضروری است،‌ شناسایی کردند. اما دریافتند که ساقه مغز و هیپوتالاموس نورون‌های بیشتری نسبت به قشر مغز دارند.

کیمبرلی سیلتی، محقق فوق دکتری در موسسه کارولینسکا در استکهلم و یکی از نویسندگان این مطالعه که این سلول را توصیف می‌کند، گفت: ما کمی شگفت زده شدیم. این احتمالاً نشان دهنده انواع پیچیدگی ساقه مغز از نظر مدار و ترکیب آن است.

دانشمندان انواع سلول‌ها را در انسان، شامپانزه و سایر گونه‌ها مقایسه کردند و دریافتند که به طور شگفت انگیزی شباهتی زیادی وجود دارد. اما تفاوت‌هایی در نسبت انواع سلول‌ها وجود داشت و محققان چند صد ژن را یافتند که در انسان‌ها و نه در شامپانزه‌ها فعال بودند. به نظر می‌رسد بیان این ژن‌ها در سیم‌کشی نورون‌ها دخیل است که نشان می‌دهد این یک تفاوت کلیدی بین انسان و شامپانزه است.

جوزف ایکر، زیست‌شناس مولکولی در موسسه سالک و نویسنده همکار، می‌گوید: مقایسه بین مغز موش و انسان در تحقیقات جدید نشان می‌دهد که آنچه قبلاً در موجودات آزمایشی ساده مانند موش یافتیم، در واقع برای مغز انسان نیز صدق می‌کند. ما هرگز نمی‌توانیم مغز انسان مانند مغز موش مطالعه کنیم.

بیشتر بخوانید: 

مطالعات تهاجمی مغز، پرهزینه است و مسائل اخلاقی را مطرح می‌کند. به همین دلیل فقط می‌توانیم آزمایش‌ها روی میمون‌ها و موش ها انجام دهیم. این سرشماری بخشی از تلاش گسترده‌تر پژوهش‌های مغزی مؤسسه ملی سلامت از طریق ابتکار فناوری‌های عصبی نوآورانه (BRAIN) برای نقشه‌برداری از مغز انسان‌ها، میمون‌ها، موش‌ها و دیگر گونه‌ها است. محققان هنوز راه زیادی دارند تا مشخص کنند که انواع مختلف سلول چه کاری انجام می‌دهند، دقیقاً در کجای مغز یافت می‌شوند و چگونه برای تشکیل مدارها به هم متصل می‌شوند.

کد خبر 797191

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha