تحقیقات جدید نشان می‌دهد ابتلا به سرطان در زنان جوان و میانسال با نرخ بالاتری نسبت به مردان شیوع پیدا کرده است. دانشمندان در مسیر تلاش برای درک دلیل‌این اتفاق هستند متوجه شدند زنان ۳۵ تا ۴۵ ساله با نرخ بالاتری نسبت به مردان با سن مشابه به این سرطان مبتلا می شوند.

سرطان ریه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی ان ان، ممکن است برخلاف تصور که سرطان سینه را بیشترین عامل سرطان و مرگ و میر در زنان می داند، مطالعات نشان می دهد که این طور نیست. آندریا مک کی، انکولوژیست و سخنگوی پزشکی داوطلب انجمن ریه آمریکا، گفت: «سرطان ریه یک بیماری تهدید کننده‌سلامت زنان است و برای همین لزوم آگاهی بخشی به زنان در این زمینه احساس می‌شود. در آمریکا سرطان ریه که به آن بیماری پنهان نیز گفته می‌شود، هر روز حدود ۱۶۴ زن را به کام مرگ می‌کشاند.»

مک کی گفت: «از نظر تاریخی، سرطان ریه به عنوان یک بیماری شایع در مردان مسن به دلیل مصرف دخانیات در نظر گرفته می‌شود، اما بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، با اینکه میزان مصرف سیگار طی چند دهه گذشته به‌ویژه در زنان به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته است، نرخ سرطان در بین زنان به‌طور معکوس افزایش یافته است؛ به‌ویژه در میان زنانی که هرگز سیگار نکشیده‌اند. در واقع، زنانی که هرگز سیگار نکشیده‌اند، بیش از دو برابر مردانی که هرگز سیگار نمی‌کشند، به سرطان ریه مبتلا می‌شوند.»

به‌گفته انجمن سرطان آمریکا، سایر عوامل خطر شامل سابقه خانوادگی، قرار گرفتن در معرض دود سیگار، رادون، آزبست، آلودگی و آرسنیک در آب آشامیدنی است. باوجود پیشرفت‌های عظیم در درمان، سرطان ریه تا حدی بسیار کشنده است، زیرا اغلب دیر تشخیص داده می شود، زمانی که درمان آن سخت‌تر است.

بیشتر بخوانید: 

محققان امیدوارند که مطالعات نشان‌دهنده تفاوت‌های جنسیتی در سرطان ریه، ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی را از تأثیر این بیماری بر زنان آگاه کند تا بتوانند مراقب آن باشند.

کد خبر 797176

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha