آب سد شیرین‌ دره از یک دهه پیش در مدار مصرف مرکز خراسان‌شمالی قرار گرفت و شهروندان انتظار بهره‌مندی از طعم گوارای آب این دریاچه را داشتند اما با هر بارندگی و ورود سیل به مخزن سد این مایه حیات بخش از دسترس خارج و مردم با داستان تکراری بی آبی مواجه می شوند.

باران

به گزارش همشهری آنلاین، بارش باران که با ورود سیل به مخزن سد شیرین شهرستان سملقان همراه می شود، آب این دریاچه گل آلود می شود و کیفیت آن به حدی می رسد که به ناچار آب از مدار مصرف خارج می شود.

در این میان باید دست کم ۴۸ ساعت سپری شود تا تلاطم آب سد بخوابد و آرام گیرد، گل و لای ته نشین و آب زلال شود تا بار دیگر در مدار مصرف قرار گیرد.

اکنون با هر هشدار هواشناسی برای بارندگی ها، مردم در انتظار قطعی آب هستند، در این میان برخی از شهروندان با پیش بینی قطعی آب، نسبت به ذخیره سازی آب در ظرف ها اقدام می کنند که این امر بر مشکل تامین آب مورد نیاز این شهروندان می افزاید.

طرح انتقال آب سد شیرین دره در شهرستان سملقان به شهر بجنورد در سال ۹۱ بهره برداری شد تا پایانی برای گلایه های مردم مرکزنشین استان از کیفیت پایین آب باشد.

آب شهر بجنورد که از منابع زیر زمین تامین می شد، سالم اما چندان مطلوب نبود در این زمینه طرح انتقال آب سد شیرین دره شهرستان سملقان به بجنورد اجرایی شد تا شهروندان از آب با کیفیت بالا بهره مند شود.

آب سد شیرین‌دره پس از عبور از ۴۸ کیلومتر خط لوله و ۷۴۰ متر اختلاف ارتفاع از طریق چهار ایستگاه پمپاژ قوی و همچنین طی فرایند تصفیه در پیشرفته‌ترین تصفیه خانه آب، وارد شبکه آب شرب شهر بجنورد شد.

گلایه مردم بجنورد از افت فشار آب

برای پاسخ به نیاز شهروندان بجنورد، روزانه ۸۰۰ لیتربر ثانیه آب تامین می شود که نیمی از آن از سد شیرین دره تامین می شود، این آب با اختلاط با آب چاه ها، مرهمی بر کیفیت پایین آب بجنورد است.

اکنون که آب سد شیرین دره از مدار خارج شده است در عمل نیمی از ظرفیت تامین آب از دست رفته و شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی از شهروندان بجنورد خواسته تا برای جلویگری از مشکل کم آبی، مصرف را مدیریت کنند.

اکنون شهروندان در بسیاری از مناطق شهر بجنورد از جمله شهرک امام خمینی، خیابان سیدی، خیابان فردوسی و گلستان شهر با مشکل افت فشار آب روبه روهستند و البته قطعی آب هم محتمل است.

یکی از شهروندان ساکن در گلستان شهر بجنورد با گلایه از افت فشار آب در این شهرک می گوید: قطعی آب با ورود سیل به سد شیرین دره، مشکل همیشگی شهروندان است، فشار آب از شب گذشته ساکنان در این مجتمع مسکونی را گلایه مند کرده است.

رویا رحیمی اظهار می کند: افت فشار آب همسایگان و شهروندان را به زحمت انداخته و دچار مشکل کرده است.

وی از مسوولان خواست تا فکری برای تامین آب پایدار و جلوگیری از مشکل قطعی آب داشته باشند.

یکی دیگر از شهروندان بجنوردی در این باره می گوید: افت فشار آب که از صبح امروز ایجاد شده، ما را با مشکل اساسی روبه رو کرده است، البته این مشکل همیشگی شهروندان بجنورد است و هر دفعه که باران می بارد، آب شهر قطع می شود.

سمانه رجبی می افزاید: مسوولان می گویند در شرایط فعلی تنها راهکار برای حل مشکل آب، انتظار برای زلال شدن آب سد است، از مسوولان انتظار می رود راهکار اساسی برای برون رفت از این معضل داشته باشند.

آب سد شیرین دره امشب در مدار مصرف قرار می گیرد

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در این خصوص می گوید: ورود سیلاب به سد شیرین دره و کاهش کیفیت آب سبب شد تا این سد از مدار مصرف بجنورد خارج شود.

منصور درتومی می افزاید: بارش باران در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته پیش و ورود سیل به سد شیرین دره، سبب افزایش گل و لای در آب سد و کدورت آن شد و در این شرایط به ناچار آب این دریاچه از مدار مصرف خارج شد.

وی ادامه می دهد: تا ۴۰ ساعت پس از قطعی آب سد، مشکلی در تامین آب مورد نیاز شهروندان بجنورد وجود نداشت و افت فشار آب محسوس نبود اما به تدریج افت فشار آب در مناطق مختلف شهر ایجاد شده است.

درتومی خاطرنشان می کند: نیاز شهروندان مرکز استان به آب آشامیدن در روز ۸۰۰ لیتر بر ثانیه است که نیمی از این میزان از سد شیرین دره در شهرستان سملقان تامین می شود و بر این اساس اکنون با کمبود آب به میزان ۴۰۰ لیتر بر ثانیه روبه رو هستیم.

وی می گوید: با کاهش تلاطم آب سد و نشست گل و لای، آب سد زلال شده و پیش بینی می شود مشکل افت فشار امشب برطرف شود.

سد شیرین دره واقع در ۶۵ کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد، در محدوده شهرستان سملقان، بزرگترین سد خراسان شمالی است که بر روی رودخانه ای به همین نام از سرشاخه ‌های رود اترک ساخته شد.

این سد با هدف کنترل و مهار سیلاب‌ها، تامین آب آشامیدنی مورد نیاز برای شهر بجنورد و روستاهای مسیر خط انتقال، آب مورد نیاز صنایع و تامین آب لازم برای بهبود و توسعه کشاورزی زمین‌های پایین دست ساخته شده است.

عملیات ساخت این سد در مهرماه سال ۷۵ آغاز شد و در فروردین سال ۸۴ به بهره برداری رسید.

کد خبر 797098

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha