محمد جعفر یاحقی، شاهنامه‌پژوه، حافظ‌شناس و استاد دانشگاه فردوسی مشهد می‌گوید: «حافظ نه تنها در ایران که در افغانستان و تاجیکستان هم جایگاه ممتازی دارد. هر فارسی زبان در هر نقطه از جهان، حافظ را به خوبی می‌شناسد و برایش احترام قائل است.»

محمد جعفر یاحقی

همشهری آنلاین- فرشاد شیرزادی: دکتر محمدجعفر یاحقی، حافظ‌پژوه و فردوسی‌پژوه و استاد دانشگاه فردوسی مشهد درباره حافظ گفت: «حافظ جایگاهی دارد که همه مردم، اعم از عوام و خواص به‌صورت‌های مختلف با شعر و دنیای او ارتباط دارند. بنابراین، امروز ضلعی از فرهنگ ایران شده و به یک هویت فرهنگی تبدیل شده است.»

وی افزود: «حافظ هویتی قومی هم برایمان دارد که هم ادبیات را نمایندگی می‌کند و هم فرهنگ و اندیشه ایران را. دانشگاهیان، متخصصان، حافظ‌شناسان و زبان‌شناسان به دیوان او توجه دارند و همچنین عامه مردم و حتی کسانی که ممکن است سواد خواندن هم نداشته باشند، شنیدن غزل حافظ برای این عده هم می‌تواند لذتبخش باشد. اما شاید همه محتوای اندیشگی او را نفهمند. این جایگاه ممتازی در فرهنگ، ادبیات و نگاه ایران است. به‌نظر می‌رسد که فرهنگ ما نوعی فشردگی در حافظ پیدا کرده. در آن روزگار به‌نظر می‌رسد که حافظ عصاره فرهنگ ایران را گرفته و در غزلیاتش جاودانه کرده که امروز در هر جا شعرش زمزمه و خوانده می‌شود.»

این استاد دانشگاه تأکید کرد: «نه‌تنها در ایران که هر فارسی‌زبانی در هر نقطه از دنیا حافظ را می‌خواند و خوب هم می‌شناسد و او را دوست دارد. در افغانستان و تاجیکستان، حافظ مقام بسیار بالایی در فرهنگ آنها و فرهنگ مشترک ما دارد.»

کد خبر 796263

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha