نادر قدیانی، ناشر پرکار حوزه کودک و نوجوان چالش‌های چاپ کتاب کودک را منحصر به کاغذ ندانسته و با اشاره به لزوم ترویج فرهنگ کتابخوانی میان فرزندان این سرزمین می گوید: فضای مجازی، تلفن همراه و بازی‌های رایانه‌ای، رقیب سخت کتاب کودک است و باید در این زمینه اقدامات جدی برای این نسل آینده ساز بگیریم.

نادر قدیانی نشر کودک

همشهری آنلاین- الناز عباسیان: وضعیت نشر کتاب کودک و نوجوان در کشور ما در قیاس با کشورهای منطقه و حتی جهان رو به رشد محسوب شده و ناامیدکننده نیست؛ این رشد کیفی و کمی در شرایطی صورت گرفته که نشر کودک و نوجوان با چالش های مختلفی مواجه است. به مناسبت هفته کودک سراغ یکی از ناشران پرکار در زمینه ادبیات کودک و نوجوان رفتیم. 

تهدیدهای حذف کتاب از سبد خانوار 
نادر قدیانی مدیر انتشارات قدیانی به مشکلات صنعت نشر کتاب کودک اشاره کرده و می‌گوید: برای چرخاندن چرخ صنعت نشر عناصر مختلف دخیل هستند. یک بخش آن به حمایت از سیستم تولید باز می‌گردد که می‌شود با اتخاذ سیاست‌هایی، انگیزه بیشتری بین ناشران ایجاد کرد. حمایت از ناشران که در این مدت به علت افزایش بی‌رویه قیمت کاغذ گلاسه آسیب زیادی دیدند می‌تواند راه کار مناسبی برای حل مشکلات باشد.  
او درادامه به بخش دیگر مشکلات کتاب کودک و نوجوان اشاره کرده و می‌گوید: کتاب این گروه سنی اغلب به دلیل داشتن تصویرگری و صفحات رنگی، نسبت به کتاب‌های دیگر با همان تعداد صفحات، قیمت بالاتری دارند که البته این قیمت بالاتر هم به دلیل هزینه‌های تولید آن است. از این رو با افزایش تورم در جامعه و مشکلات اقتصادی، متاسفانه برخی از خانواده‌ها، خرید کتاب برای فرزندان را از سبد خانوار خود حذف کردند که بی‌شک آسیب‌های فرهنگی زیادی به جامعه و حتی خانواده وارد خواهد کرد.

آیا کاغذ ایرانی به کمک کتاب کودک و نوجوان آمده؟| چالش‌های پیش روی چاپ کتاب کودک

لزوم فرهنگ سازی برای ترویج کتابخوانی کودکان
این ناشر به ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان این قشر آینده ساز اشاره کرده و می‌گوید: در شرایطی که فضای مجازی و تلفن همراه و انیمیشن‌های غیربومی ذهن بچه‌های ما را پر می کنند، نمی‌توان فرهنگ کتابخوانی را بین آنها ترویج دهیم و این مهم نیاز به سیاستگذاری کلان مسئولان فرهنگی دارد. در برنامه ریزی های خرد هم مثلا می توان باب هدیه دادن کتاب را باز کنیم؛ با هر محتوایی و با هر کیفیتی. وقتی باب اهدای کتاب رواج پیدا کند، کم‌کم مردم یاد می‌گیرند کتاب‌های تخصصی خریداری کنند. کم‌کم مردم برای خرید کتاب‌هایشان ملاک‌هایی را در نظر می‌گیرند و ما در این صورت به سوی رشد واقعی صنعت نشر و ترویج فرهنگ کتابخوانی پیش می‌رویم.

استفاده از کاغذ ایرانی برای کتاب های بدون تصویرگری امکان پذیر است
قدیانی در پاسخ به این سوال که کاغذ ایرانی تا چه حد توانسته مشکلات نشر کتاب کودکان و نوجوان را برطرف کند می‌گوید: استفاده از کاغذ ایرانی برای کتاب رمان ویژه نوجوانان که سیاه و سفید منتشر می‌شود و تصویرگری ندارند، امکان پذیر و راهگشاست اما برای کتاب کودک که غالبا با تصویرگری رنگی همراه است، امکان پذیر نیست. مخاطبان این کتاب‌ها در سال‌های اخیر شاهد رشد روز افزون کیفیت و کمیت کتاب‌های رنگی و شاداب بودند و ما باید به سلیقه مخاطب احترام گذاشته و تلاش در بهبود کیفیت کاغذ داشته باشیم. با این وجود ما هم چنان به چاپ کتاب‌های رنگی با کیفیت برای کودکان با قیمت مناسب هستیم تا در این شرایط اقتصادی، دوست و یار فرهنگی بچه‌های این سرزمین بمانیم.

آیا کاغذ ایرانی به کمک کتاب کودک و نوجوان آمده؟| چالش‌های پیش روی چاپ کتاب کودک

او در پایان می گوید: بارها اشاره کردم که چاپ کتاب کودک چه برای ناشر و چه برای نویسنده اصلا به صرفه نیست و فقط عشق و علاقه است که بسیاری را به این مسیر کشانده است. چون در کتاب کودک، پول درنمی‌آید. اگر پول می‌خواهید، وارد حوزه نشر کودک نشوید و بروید در حوزه کتاب‌های دانشگاهی و جاهای دیگر.

کد خبر 796146

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha