احترام به حقوق زنان موضوعی است که در کشورهای غربی زیاد درباره اش صحبت می شود. در حالیکه تحقیقات انجام شده چیز دیگری بیان می کند.

خشونت خانگی

همشهری آنلاین-گروه خانواده:به گفته سازمان عفو بین‌الملل خشونت خانگی، بیش از بیماری سرطان یا تصادفات جاده ای عامل مرگ یا معلولیت زنان می شود. به عنوان مثال در انگلیس ۲۵ درصد از زنان (از هر چهار زن یکی) در طی عمر خود قربانی خشونت خانگی می‌شود و به طور میانگین هفته‌ای دو زن در انگلستان و ویلز توسط مردی که با او زندگی می‌کنند یا می‌کرده‌اند، کشته می‌شود. دکتر یحیی زاده خشونت را اینگونه تعریف می کند:‌ «معمولا خشونت معادل با مفهوم پرخاشگری به کار برده می شود. منظور از پرخاشگری، اعمال خصمانه ای است که از روی عمد صورت می گیرد و به افراد و اشیا آُسیب می رساند. آسیب زدن به دیگران می تواند تحقیر کردن، اهانت کردن، دشنام دادن یا کتک زدن باشد. حتی آسیب اجتماعی مثل قطع ارتباط با نزدیکان و دوستان و ازدواج اجباری هم می تواند خشونت خانگی تلقی شود.»

طبق ارزیابی سازمان جهانی بهداشت تقریبا یک سوم زنان(30 درصد) خشونت جنسی یا جسمی توسط شریک خود را تجربه کرده اند. در حدود 7 درصد از زنان 15 سال و بالاتر توسط سایرین (غیر از همسر) مورد خشونت قرار گرفته اند. این گزارش حاکی از آن است که در مجموع 38 درصد از زنانی که به قتل رسیده اند توسط شریک خود بوده است. 42 درصد از زنانی که در معرض خشونت همسر بوده اند. در نتیجه آن جراحات جسمی دیده اند. بر اساس این گزارش، 25/4 درصد زنان اروپایی، 37 درصد زنان شرق مدیترانه،7/37 درصد زنان جنوب شرقی آسیا، 8/29 درصد زنان آمریکایی، 6/36 درصد زنان آفریقایی، 6/24 درصد منطقه خاورمیانه،‌2/23 درصد زنان استرالیا در معرض خشونت شریک خود بوده اند.

بنابر گزارش بانک جهانی، 19 درصد از کل بیماری های زنان 19 تا 44 ساله در کشورهای صنعتی مربوط به خشونت خانگی و تجاوز است. یعنی از هر 5 سال زندگی سالم این زنان، یک سال با صدمات، بیماری یا مرگ زودرس مرتبط به خشونت خانگی از دست می رود.

نتایج مطالعه ای بر روی 2400 زن در 10 کشور نشان داد که میزان شیوع خشونت خانگی علیه زنان توسط شریک خود در طول زندگی از 15 درصد در ژاپن تا 71 درصد در اتیوپی متفاوت است. شیوع خشونت جسمی و جنسی اعمال شده در سال قبل از آن بین 4 درصد تا 54 درصد بود. شیوع این پدیده در کشورهای غربی از جمله انگلستان و آمریکا قابل توجه است.

نتیجه مطالعات صورت گرفته در آمریکا نشان می دهد سالیانه بیش از نیم میلیون مراجعه به بخش اورژانس بیمارستان ها و یک میلیون ویزیت سرپایی به دنبال همسرآزاری در این کشور اتفاق می افتد. 
 

کد خبر 795849

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha