همشهری آنلاین: آیین‌نامه تعیین شماره اختصاصی برای اشخاص خارجی مرتبط با کشور به منظور ساماندهی اطلاعات مربوط به اشخاص خارجی از سوی معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیئت وزیران، آیین‌نامه تعیین شماره اختصاصی برای اشخاص خارجی مرتبط با کشور را تصویب کرد که بر اساس آن به منظور ساماندهی اطلاعات مربوط به اشخاص خارجی و تولید شماره اخصاصی مربوط به آنان، پایگاه ملی اطلاعات اشخاص خارجی با رعایت حیطه‌بندی و بر اساس ضوابط مندرج در این آیین‌نامه، ایجاد و راه‌اندازی می شود.

بر اساس این مصوبه، پایگاه ملی اطلاعات اشخاص خارجی، مرجع تعیین شماره اختصاصی برای اشخاص خارجی است. شماره اختصاصی مربوط به اشخاص خارجی حقیقی باید متضمن نام، تاریخ تولد، کشور محل تولد، شماره مدرک شناسایی، نوع مدرک، تابعیت، جنسیت و یکی از اقلام نام پدر، نام خانوادگی یا نام جد آنها و شماره اختصاصی مربوط به اشخاص خارجی حقوقی باید متضمن نام، ماهیت، نوع فعالیت شماره مجوز یا ثبت در ایران باشد.

بر این اساس، امکان دسترسی الکترونیکی دستگاههای اجرایی به پایگاه ملی اطلاعات اشخاص خارجی ، با رعایت مقررات امنیت فضای تبادل اطلاعات باید فراهم شود و دستگاههای اجرایی موظفند در کلیه اقدامات و امور مربوط به اشخاص خارجی از جمله فرایند اجرایی ثبت مشخصات آنها از شماره اختصاصی که توسط پایگاه به آنها اختصاص داده می‌شود، استفاده کنند.

بر اساس این آیین نامه، دستگاههای اجرایی موظفند تا نیمه اول سال 1388 پایگاههای اطلاعات خود را به نحوی سازماندهی کنند که تمامی اشخاص خارجی در پایگاههای یاد شده با شماره اختصاصی شناخته شوند.

بر اساس این آیین نامه، به منظور هدایت، نظارت، زمان‌بندی اجرایی، صدور دستورالعمل‌های اجرایی و پیگیری وظایف محول شده به دستگاههای ذیربط در تعیین شماره اختصاصی برای اشخاص خارجی مرتبط با کشور، کارگروهی متشکل از نمایندگان تام‌الاختیار وزارتخانه‌های کشور، امور خارجه، اطلاعات، دبیرخانه شورای هماهنگی اجرایی اتباع بیگانه و سایر دستگاهها بر حسب ضرورت و با مسئولیت معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئییس‌جمهور تشکیل می‌شود.

بر این اساس دستگاههای اجرایی موظفند پس از اعلام کارگروه تعین شده در این آیین نامه، نسبت به درج شماره اختصاصی اشخاص خارجی در روادید، پروانه اقامت، پروانه یا کارت اشتغال، پروانه ازدواج، فرمهای اداری، مدارک شناسایی و سایر موارد مشابه نظیر گواهینامه، مدارک آموزشی و مانند آنها اقدام کنند.

کارگروه یاد شده موظف است ترتیبی اتخاذ نماید تا ظرف هجده ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه، تمامی تکالیف مقرر اجرا شود. بر این اساس، کارگروه مربوطه موظف است هر سه ماه یک بار گزارش عملکرد این آیین‌نامه متضمن پیشرفت و یا قصور دستگاههای ذیربط را به هیئت وزیران ارائه کند.

کد خبر 79581

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز