مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲
۰ نفر

«شهرداری‌هایی که طرح تفکیک زباله از مبدا را اجرایی نکنند، به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.» وزیر کشور به تازگی، تفکیک زباله از مبدا را یک تکلیف قانونی خوانده و از پیگیری جدی تعهدات حوزه پسماند خبر داده‌ است.

تفکیک زباله

به گزارش همشهری آنلاین، به‌گفته احمد وحیدی، همه مراکز دفن زباله و پسماندها باید ارزیابی شوند تا آسیبی به محیط‌زیست وارد نشود. حالا شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در تلاش‌اند تا این مسئله را در شهر و روستای خود ارزیابی و موضوع را بیش از پیش دنبال کنند. نگاهی به وضعیت موجود در حوزه تفکیک پسماند نشان می‌دهد درحالی‌که شهرداری‌ها در این حوزه قدم‌هایی برداشته‌اند و حالا عزم خود را جزم کرده‌اند، برخی شهرها مانند اراک که رتبه برتر در طرح تفکیک پسماند را دارد، تلاش بیشتری داشته‌اند و شهروندانشان  به سامانه هوشمند جمع‌آوری پسماند خشک از مبدا پیوسته اند.


راه اندازی سامانه هوشمند

سامانه تفکیک زباله خشک از مبدا یک سال پیش در کلانشهر اراک راه‌اندازی شد و با استقبال خوب شهروندان، این شهر هم در هوشمندسازی تفکیک پسماند حرفی برای گفتن دارد و توانسته به رتبه برتر دست پیدا کند.
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک، دلیل اصلی این مهم را همکاری شهروندان اراکی در تفکیک از مبداء پسماندهای خشک و حمایت آنها از محیط‌زیست می‌داند.
با راه‌اندازی سامانه هوشمند جمع‌آوری پسماند خشک از مبدا بیش از 15هزار نفر از شهروندان اراکی به این سامانه پیوسته اند. آمار نشان می‌دهد که تحویل پسماند خشک و قابل بازیافت از سوی شهروندان، روزانه حدود 16تن است که پس از پردازش نهایی به کارخانه‌های تولید کارتن، کاغذ، الیاف مصنوعی و ذوب ارسال می‌شود. میانگین جمع‌آوری پسماندهای خشک از طریق اپلیکیشن حدود ۲۰تن در هفته است و همین امر نشان‌دهنده شکستن رکوردهای تفکیک از مبداء در شهر اراک و سپس در کشور است.
به‌گفته مهدی فدوی، با گذشت یک سال از راه‌اندازی این سامانه ۸۲۰تن پسماند خشک جمع‌آوری و به همین اندازه نیز از دفع پسماند و ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی جلوگیری شده‌است. او فرهنگ سازی‌ برای تفکیک پسماند از مبداء و توجه بیشتر به محیط‌زیست و کاهش دفن پسماند در طبیعت را هدف اصلی این طرح عنوان می‌کند.

رفع مشکل تحویل پسماند خشک در کوچه‌های بن بست
یزدی‌ها هم در این حوزه همکاری خوبی دارند و طرح تفکیک و جمع آوری زباله به صورت هوشمند را در شهر یزد در حال اجراست.
به طوری که علاوه بر طرح جمع آوری پسماند خشک از در منزل شهروندان و تفکیک به صورت هفته‌ای یکبار و فعالیت غرفه‌های دهگانه بازیافت، جمع آوری هوشمند پسماند خشک نیز انجام می‌شود.
 در حال اجرا داریم و در کنار آن ایستگاه جمع آوری پسماند خشک را داریم که اکنون ده ایستگاه در سطح شهر داریم که بازهم ایستگاه‌ها در حال افزایش است. به گفته برزگر، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد، با جمع‌آوری پسماد خشک از طریق اپلیکیشن، مشکل جمع آوری هوشمند پسماند خشک  از در منازل شهروندان در کوچه‌های بن بست و برخی معابر نیز رفع شده‌است.


پسماند خشک روی زمین نمی‌ماند
دبیر شورای اسلامی شهر تبریز نیز معتقد است اپلیکیشن‌های هوشمند برای جمع‌آوری پسماندهای خشک استفاده می‌شوند که فراخوان آن از طریق سازمان پسماند اخیرا داده شد. به گفته احد صادقی، شهروندان تحویل زباله خشک را از طریق نرم‌افزار اطلاع رسانی می‌کنند و تیم شهرداری این زباله‌های خشک از درمنزل را دریافت می‌کند.


شهرهای موفق گیلان در اجرای طرح تفکیک پسماند
این موضوع در شهرهای گردشگرپذیر شمالی نیزبا جدیت دنبال می‌شود. معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست گیلان 7 هفت شهر استان گیلان را در اجرای تفکیک از مبدا زباله موفق می‌داند و می‌گوید: «کم هزینه‌ترین، راحت‌ترین و سریعترین روش برای مدیریت پسماند تفکیک از مبدا زباله است. اجرای درست تفکیک از مبدا زباله همت مدیران اجرایی پسماند و جلب مشارکت مردم را می‌طلبد.
به گفته علی محمدپور،در ۲۰ شهر استان تفکیک از مبدا زباله انجام می‌شود که از این تعداد ۷ شهر آستانه اشرفیه، کیاشهر، خشکبیجار، لولمان، لاهیجان، انزلی و لنگرود در اجرا از سایر شهرها موفق‌تر هستند.
کاهش تولید پسماند از طریق آموزش نخستین قدم در حوزه تفکیک پسماند از مبداست. بعد از راه و رسم جداسازی پسماند به شهروندان آموزش داده می‌شود.

تفکیک پسماند از مبدا موضوع جدی برای حفظ محیط‌زیست است و به همین دلیل وزیر کشور بر آن تأکید دارد. تفکیک پسماند از مبدا، زیرساخت‌های خود را می‌طلبد؛ از آموزش شهروندی گرفته تا ساماندهی شرکت‌های حمل زباله خشک، اپلیکیشن‌های تحویل پسماند و غیره. تفکیک زباله از مبدا باعث کاهش هزینه ۴۰درصدی مدیریت پسماند می‌شود و حجم موردنیاز زباله‌سوزها در کشور حداقل تا ۵۰درصد کاهش می‌یابد.

کدام شهر رتبه برتر تفکیک زباله از مبدا است؟

کد خبر 795805

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha