چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸
۰ نفر

در جست‌وجوی شهرهای پاک در استان مختلف کشور، نام بیرجند خودنمایی می‌کند؛ شهری در خراسان جنوبی با 203هزار و 636نفر جمعیت.

بیرجند

به گزارش همشهری آنلاین، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری بیرجند به همشهری می‌گوید: «بیرجند در استان خراسان جنوبی یک شهر فرهنگی است که در بین شهرهای استان با داشتن 12دانشگاه، بیشترین تعداد دانشگاه را دارد. برای اجرای طرح‌هایی از قبیل تفکیک پسماند از مبدا یا داشتن شهر تمیز هم، قبل از هر نکته‌ای باید به فرهنگ سازی و همکاری و مشارکت مردم تکیه کرد که خوشبختانه به این علت بیرجند توانست به‌عنوان تمیزترین شهر ایران شناخته شود.»
در تمیزترین شهر ایران نه اثری از زباله رها شده در گوشه شهر و نه آب‌گرفتگی جوی و زشت شدن چهره خیابان بعد از بارندگی شدید وجود دارد. پاکبان‌های شهر با برنامه‌ریزی منظم مشغول کار هستند و شهروندان هم نه ‌تنها وظایف آنان را سنگین نمی‌کنند، بلکه با تمیز نگه‌داشتن شهر سعی دارند پاکبانان را همراهی کنند.
محمود ظهوری درباره طرح تفکیک از مبدا به‌عنوان یکی از طرح‌های در آستانه بهره‌برداری بیرجند نیز می‌گوید: «با نگاهی به کاستی در اجرای این طرح در شهرهای دیگر در تلاشیم تا رفع موانع این طرح را در روزهای آینده به اجرا درآوریم. مجری بخش خصوصی مشخص شده و طرح در آستانه بهره‌برداری است. طرح کمپوست هم آماده اجراست. همچنین مطالعات طرح توجیهی احداث شهرک بازیافت تهیه شده که اجرایی خواهد شد.» 
به‌گفته رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری بیرجند، ۲۵کلبه تفکیک پسماند از مبدا در مجتمع‌های مسکونی بیرجند جانمایی و ۴۰دستگاه خودرو در شهر برای تفکیک پسماند از مبداء ساماندهی شده‌اند.
محمود ظهوری معتقد است که در این حوزه هم باید از همکاری شهروندان بهره‌مند شویم تا به نتیجه مطلوب برسیم. «از ظرفیت مساجد، حسینیه‌ها و آموزش و پرورش برای آموزش تفکیک زباله از مبدا استفاده کرده‌ایم که با استقبال شهروندان روبه‌رو شده ‌است. بیرجند با همکاری شهروندان توانسته برند پاکیزگی ایران باشد. در حوزه تفکیک از مبدا هم امیدواریم برند باشیم.»
برای به بار نشستن بحث تفکیک زباله از مبدا باید نظارتی هم بر زباله‌گردها باشد. موضوعی که به‌گفته ظهوری، در همه جای کشور دیده می‌شود و در تمیزترین شهر ایران بسیار کمتر است.
او علت را اینطور توضیح می‌دهد: «سازمان مدیریت پسماند با گشت‌های شبانه‌روزی خودرویی و موتوری سعی دارد تا مانع از پدیده زباله‌گردی باشد. ساماندهی زباله‌گردهای ایرانی نیز در برنامه ماست که می‌توانند در اجرای طرح تفکیک از مبدا، طبق برنامه‌ریزی همکاری کنند.» در بیرجند روزانه 130 تا 150 تن زباله جمع‌آوری می‌شود.
به‌گفته ظهوری، با اجرای طرح تفکیک پسماند بخشی از این آمار کاهش پیدا می‌کند. او ادامه می‌دهد: «کارخانه تفکیک در مقصد با ظرفیت 150تن در بیرجند مشغول فعالیت است. برای دفن پسماندهای عفونی بی‌خطرسازی نیز ترانشه (فرورفتگی عمیق در زمین) مجزا حفر شده و محل دفن پسماندهای عمرانی (نخاله‌های ساختمانی) به‌صورت هفتگی توسط بولدوزر تسطیح می‌شود.
ظهوری با اشاره به اینکه تمیزی شهر به کنترل سگ‌های بلاصاحب در شهر نیز مربوط می‌شود، ادامه می‌دهد: «پناهگاه مهر شهرداری بیرجند به مساحت ۳۰۰۰مترمربع برای نگهداری سگ‌های بلاصاحب است.»
شناسایی و ساماندهی ۷۶مرکز و انبار بازیافت شهر، راه‌اندازی گشت‌های شبانه‌روزی ۲۴ساعته برای مقابله با پدیده زباله گردی و راه‌اندازی مرکز ۱۳۷ به‌صورت شبانه‌روزی تحت نظارت سازمان مدیریت پسماند از دیگر اقدامات شاخص مدیریت پسماند بیرجند است.

گزارش کامل را در صفحه 16 چهارشنبه، 19 مهر بخوانید.

کد خبر 795800

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha