در بهار امسال، مجوز صادر شده برای ساخت مسکن در تهران ۶۱ درصد و در کل مناطق شهری ۹.۱ درصد بیشتر از بهار پارسال بوده است.

مسكن- ساخت و ساز

به گزارش همشهری، برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای تسهیل و تقویت تولید مسکن، روند کاهشی ساخت‌وساز مسکونی که در بهار سال گذشته آغاز شده بود را تغییر داد و تولید مسکن را بهبود بخشید.

بر اساس آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران، تعداد واحدهای برنامه‌ریزی شده برای تولید در بهار امسال، در شهر تهران ۶۱ درصد و در کل مناطق شهری کشور ۹.۱ درصد نسبت به بهار ۱۴۰۱ افزایش پیدا کرده است.

آشتی با تولید مسکن

تولید مسکن یک فرایند نسبتاً طولانی است و سازندگان تا زمانی که بابت آینده تولید خود مطمئن نباشند یا جذابیت حضور در تولید برای آنها اثبات نشده باشد، وارد عمل نخواهند شد.

بر همین اساس است که بعد از رکود چندین ساله تولید مسکن، دولت و شهرداری‌ها با مشوق‌ها و حمایت‌های بسیار برای احیای تولید مسکن تلاش می‌کنند؛ اما هم به‌واسطه تحولات اقتصاد کلان و هم به دلیل نااطمینانی سازندگان، نتیجه این تلاش‌ها با تأخیر زمانی به دست می‌آید.

بعدازاینکه تولید مسکن در بهار ۱۴۰۱ با عقب‌گرد قابل‌توجه مواجه شد، اعطای مشوق‌های ساخت‌وساز مسکونی به‌خصوص در بافت‌های فرسوده در دستور کار قرار گرفت که از تابستان همان سال اثرات مثبتی بر تولید مسکن گذاشت.

جهش برنامه‌ریزی برای تولید مسکن در تهران و سایر مناطق شهری کشور نسبت به بهار سال گذشته، نشانه استمرار مشوق‌های دولت و شهرداری‌ها نظیر زمین رایگان، تخفیف عوارض و هزینه پروانه و اثربخشی آنها برای تقویت تولید مسکن است.

نمای تولید مسکن در پایتخت

نتایج طرح گردآوری اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های کشور در بهار ۱۴۰۲ حاکی از این است که در این فصل، ۱۳۸۹ پروانه احداث ساختمان توسط شهرداری کشور صادر شده که این تعداد ۸۸.۷ درصد بیشتر از بهار سال قبل است.

البته رونق صدور پروانه در زمستان قبل از بهار امسال بیشتر بوده و به همین دلیل آمارهای فصل بهار ۲۳.۹ درصد کمتر از زمستان بوده؛ اما سنجش نقطه‌به‌نقطه وضعیت برنامه‌ریزی برای تولید مسکن نشان می‌دهد که قفل رکود در تولید مسکن شکسته و بازار و متقاضیان مصرفی باید برای افزایش عرضه واحدهای نوساز در ماه‌های آینده آماده شوند.

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، در پروانه‌های ساختمانی فصل بهار، ۹۵۸۶ واحد مسکونی پیش‌بینی شده که این تعداد ۶۱ درصد بیشتر از فصل بهار است اما در مقایسه با فصل پررونق زمستان ۲۸.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد. ‌

متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه‌های احداث ساختمان ۶.۹ واحد بوده و مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های احداث ساختمان تهران به یک‌میلیون و ۶۷۲ هزار مترمربع رسیده است.

رونق در تولید مسکن شهری

در نمای کشوری نیز، تولید مسکن شهری در بهار ۱۴۰۲ با رشد مواجه بوده و در این فصل، تعداد ۹۸ هزار و ۵۲۵ واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌های کشور پیش‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته ۲۲, ۷ درصد کاهش نشان می‌دهد اما در قیاس با بهار سال قبل، از افزایش ۹.۱ درصدی حکایت دارد.

طبق اطلاعات مرکز آمار ایران، در بهار امسال شهرداری‌های کل کشور ۲۵ هزار و ۵۶۵ پروانه احداث ساختمان صادر کرده‌اند که این تعداد ۲۷.۵ درصد نسبت به زمستان کاهش دارد اما در مقایسه با بهار سال قبل با افزایش ۰.۴ درصدی روبرو شده است.

مجموع مساحت زیربنا در این پروانه‌ها به ۱۸ میلیون و ۳۳۵ هزار مترمربع رسیده و متوسط مساحت هر پروانه ۶۲۰ مترمربع اعلام شده است. همچنین تعداد واحد مسکونی در هر پروانه احداث ساختمان در کل مناطق شهری کشور ۳.۳ واحد بوده است.

کد خبر 795409
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha