اوپک پلاس تصمیم گرفت روند کاهش فعلی تولید نفت خود را تغییری ندهد و باعث کاهش شدید قیمت‌ها در هفته گذشته شد.

اوپک پلاس

به گزارش همشهری آنلاین، اعلام این تصمیم چندان مایه تعجب نشد، با این حال، قیمت نفت به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرد و باعث شد این قضیه مطرح شود که کاهش تولید اوپک پلاس، ممکن است باعث علاج قیمت‌های بالای نفت شود که عبارت از قیمت‌های بالاتر است. اما این احتمال وجود دارد که قیمت بالاتر، روی تقاضا برای نفت تاثیر منفی بگذارد.

وزیر نفت هند هفته گذشته درباره پیامدهای ناخواسته کاهش تولید اوپک پلاس هشدار داد و گفت که این حق تولیدکنندگان اوپک پلاس است که تصمیم بگیرند چقدر نفت تولید کنند، اما آنها نباید از پیامدهای تصمیم خود غافل شوند.

هاردیپ سینگ پوری افزود که این می‌تواند به یک پیش‌گویی خود تحقق‌بخش تبدیل شود که تقاضا کاهش می‌یابد زیرا مردم ظرفیت تحمل آن را ندارند.

به گفته جولیان لی، تحلیلگر بلومبرگ، تخریب تقاضا به وقوع پیوسته است. در آمریکا، مصرف بنزین در فصل رانندگی تابستانی، ۶۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از میانگین سال ۲۰۱۹ بود که هنوز پاندمی کووید ۱۹ آغاز نشده بود. بعلاوه، طبق آمار هفته گذشته اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر بنزین آمریکا افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد که تقاضای ضعیف برای سوخت را بارز می‌کند.

با این حال، هر چند تقاضا ممکن است در آمریکا ضعیف باشد اما در سایر نقاط جهان رو به رشد است. تحلیلگر بلومبرگ خاطرنشان کرد که چین، هند و برزیل همگی شاهد رشد تقاضا برای نفت بوده‌اند. فقط، این رشد باید قوی‌تر باشد تا افت تقاضا در مناطق دیگر را جبران کند.

اما این به دلایل تخریب تقاضا بستگی دارد و وقتی درباره تقاضای آمریکا صحبت می‌شود، این قیمت‌ها نبودند که باعث نابودی تقاضا شدند. نفت در فصل رانندگی تابستانی، در سطوح پایین‌تر از ۹۰ دلار در هر بشکه بود. عامل این اتفاق می‌توانست تورم باشد که با وجود هزینه‌های بالای مصرف‌کننده، همچنان بالاست. در این بین، تقاضا برای نفت در چین، رونق یافته است.

تحلیلگران کالای گلدمن ساکس اخیرا با اشاره به رونق تقاضای این کشور برای مس که تحت تاثیر توسعه صنایع انرژی کم کربن است، گفتند: تقاضای چین برای نفت با رشد کم‌سابقه سفرهای داخلی پشتیبانی شده است.

تقاضای هند برای نفت هم با وجود نگرانی‌های دهلی‌نو درباره قیمت‌ها، به دلیل این واقعیت که این کشور برای تامین بیش از ۸۰ درصد از مصرف نفت خود به واردات متکی است، بسیار قوی است. وزیر نفت هند با وجود هشدارهایی که درباره قیمت‌ها داد، هفته گذشته گفت که این کشور حتی اگر نفت به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد، مدیریت خواهد کرد.

به نظر می‌رسد این نقطه‌ای است که اکثر ناظران انتظار دارند قیمت نفت به سمت آن حرکت کند. شرکت اکوئینور نروژ، جدیدترین شرکتی بود که به کلوپ نفت ۱۰۰ دلار در هر بشکه پیوست. اقتصاددان ارشد اکوئینور پیش بینی کرد نمی‌توان صعود قیمت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه را منتفی دانست. اما نه به این دلیل که اوپک می‌خواهد به چنین قیمتی برسد.

وی افزود: فکر نمی‌کنم آنها چنین قیمتی را هدف قرار دهند. اوپک پلاس به صورت کلی یا عربستان سعودی و روسیه علاقه‌ای به مشاهده افزایش قیمت نفت ندارند. آنها از ماهیت درمان قیمت بالای نفت آگاه هستند. بنابراین، مانند گذشته، کاری که انجام می‌دهند، یک اقدام متعادل کننده خوب است که می‌تواند قیمت‌ها را به اندازه کافی برای تولیدکنندگان بالا نگه دارد، اما بدون این که باعث نابودی تقاضا شود.

این موضوع کلیدی مطرح است که آیا اقتصاد جهانی حتی با افزایش قیمت نفت به حدود ۱۰۰ دلار یا حتی بالاتر از آن، می‌تواند به رشد خود ادامه دهد، یا این که پیامدهایی وجود خواهد داشت که درنهایت، تقاضای بالاتر برای نفت را از بین می‌برد؟

در حال حاضر، به نظر می‌رسد که اقتصاد به رشد خود ادامه می‌دهد که با نگرانی‌های مداوم در خصوص نرخ بهره، رکود و هزینه‌های مصرف کننده همراه است. در همین حال، پیش‌بینی‌ها درباره اوج تقاضا برای نفت همچنان ادامه دارد. جدیدترین پیش‌بینی از سوی شرکت «ریستاد انرژی» بوده است. این شرکت مشاوره نروژی هفته گذشته با پیش‌بینی کاهش شدید قیمت نفت به دلیل عرضه فراوان و به اوج رسیدن رشد تقاضا، باعث تعجب شد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اکنون به نظر می‌رسد با وجود کاهش تولید عربستان و روسیه، بازار از عرضه کافی برخوردار است. اما بسیاری از تحلیلگران می‌گویند توازن ظریفی میان عرضه و تقاضا وجود دارد و در گوشه و کنار، اندکی کمبود به چشم می‌خورد. به محض این که این موضوع رسمی شود، مشخص خواهد شد که تقاضای نفت در چند سال گذشته چقدر کشش داشته است یا به طور متناوب، تا چه حد کم‌کشش است و این ممکن است بحث در مورد اوج تقاضا برای نفت را حداقل برای مدتی حل کند.

در این بین، خبرگزاری دولتی عربستان سعودی گزارش کرد بحرین، عراق، کویت، عمان، عربستان سعودی و امارات عربی متحده بر پایبندی خود به تنظیمات داوطلبانه فردی و گروهی تولید نفت، مجددا تاکید کردند. وزیران نفت این شش کشور در حاشیه کنفرانس اقلیمی منطقه منای (خاورمیانه و شمال آفریقای) سازمان ملل متحد دیدار کردند.

کد خبر 795183
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha