حزب‌الله لبنان در چارچوب همبستگی با مقاومت فلسطین مواضع صهیونیست‌ها در شمال سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد

فلسطين

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: عملیات گسترده نیروهای مقاومت علیه صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی با نام طوفان الاقصی برای دومین روز ادامه یافت. در روز دوم عملیات، حزب‌الله لبنان در چارچوب همبستگی با مقاومت فلسطین مواضع صهیونیست‌ها در شمال سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد. مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین عصر یکشنبه گزارش داده که مقاومت فلسطین از طریق غزه در حال پیشروی است و فقط 10 کیلومتر تا کرانه باختری فاصله دارد.

گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش حماس، صبح شنبه عملیات گسترده و بی‌سابقه‌ای را با عنوان طوفان الاقصی با شلیک هزاران راکت به سمت سرزمین‌های اشغالی و اجرای عملیات زمینی در شهرک‌های اطراف نوار غزه آغاز کردند، عملیاتی که به لحاظ زمان‌بندی و غافلگیرکنندگی یادآور عملیات یوم‌ الکیپور در سال 1937 بود، جنگی که در آن جبهه مقاومت با شلیک بیش از 5 هزار موشک صهیونیست‌ها را غافلگیر کرد. در گزارش شبکه 13 تلویزیون اسرائیل با اشاره به آشفتگی ارتش در مقابله با عملیات نیروهای مقاومت آمده: «پس از حدود 40 ساعت جنگ ظاهرا ارتش اسرائیل همچنان در شوک به سر می‌برد.»

افزایش تلفات صهیونیست‌ها

به‌گفته منابع اسرائیلی، ‌ در عملیات نیروهای مقاومت نزدیک به 1000 صهیونیست کشته و بیش از 2 هزار تن زخمی شده‌اند. این در حالی است که نشریه جروزالم‌پست از مفقودالاثری دستکم 750 اسرائیلی خبر داده است. از سوی دیگر، سخنگوی ارتش رژیم‌صهیونیستی تائید کرده در ده‌ها نقطه در اطراف نوار غزه همچنان درگیری با نیروهای مقاومت ادامه دارد. همزمان مزارع شبعا و بلندی‌های کفرشوبا در جنوب لبنان که در اشغال اسرائیل است نیز شاهد انفجارهایی بوده و رادیو ارتش اسرائیل اعلام کرد که توپخانه‌هایی از سمت لبنان این منطقه را بمباران کرده است. در همین راستا، ارتش اسرائیل از کشته شدن چند افسر ارشد از جمله سرهنگ «یوناتان استاینبرگ» فرمانده گردان پیاده‌نظام ناحال در جریان عملیات طوفان الاقصی توسط رزمندگان حماس در منطقه «کرم ابوسالم» خبر داده است. همچنین سی‌ان‌ان گزارش داده در حالی که بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی سفر خود را به فرودگاه بن‌گوریون لغو کرده‌اند، ‌ شهرک‌نشینان برای خروج از اراضی اشغالی در فرودگاه تجمع کرده‌اند.

همبستگی جهان با عملیات مقاومت

در این میان مردم جهان از یمن، عراق، لیبی، ترکیه و بحرین گرفته تا پاکستان، هند، انگلیس و کانادا در حمایت از فلسطینی‌ها به خیابان آمدند. الجزیره روز یکشنبه گزارش داد که یک پلیس مصری 3 گردشگر اسرائیلی را از پای درآورده است. در عراق نیز فرمانده تشکیلات بسیج مردمی (حشد الشعبی) ضمن اعلام همبستگی با فلسطینیان تاکید کرده که در کنار نیروهای مقاومت می‌ایستد. نه تنها گروه‌های مقاومت از جنبش انصارالله در یمن با فلسطینیان اعلام همبستگی کردند که دامنه این واکنش‌ها در اروپا به هواداران تیم صدرنشین فوتبال سلتیک در اسکاتلند نیز رسید و تماشاگران با در دست گرفتن بنری با عبارات «فلسطین آزاد باید گردد» و «پیروزی برای مقاومت است» از مردم فلسطین حمایت کردند. مرون راپوپورت تحلیلگر سیاسی کهنه‌کار اسرائیلی به میدل‌ایست‌آی گفته که اسرائیل وارد شرایطی شده کنترل سرنوشت خود را از دست داده است.

پیامدهای دومین روز عملیات توفان الاقصی برای اسرائیل

تبعات سیاسی

شکست اطلاعاتی سنگین

آشکار شدن ضعف‌های گسترده امنیتی

شمار بالای اسرا و دست بالای مقاومت در مذاکرات احتمالی آینده

به محاق رفتن طرح عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی

تبعات نظامی

برپایی دوباره چادرهای نظامی حزب‌الله در جنوب لبنان

از دست دادن کنترل ده‌ها ایست بازرسی

تلفات سنگین نظامیان در مناطق مختلف

مفقود شدن حداقل 750 صهیونیست (از ابتدای عملیات)

تبعات اقتصادی 

سقوط ارزش شکیل پول رایج در سرزمین‌های اشغالی

لغو گسترده پروازهای داخلی و خارجی

ریزش 6.7 درصدی شاخص اصلی بورس تل‌آویو

تشدید روند خروج سرمایه‌های خارجی

کد خبر 794947

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha