انیمیشن «بچه‌زرنگ» یکی از امیدهای گیشه امسال سینمای ایران است که از نظر سروشکل در حدواندازه انیمیشن‌های مشهور خارجی است.

بچه زرنگ

همشهری آنلاین: گروه هنر پویا پیش از این ۳ انیمیشن‌ بلند تولید کرده که از ۲ تای آنها یعنی «شاهزاده روم» و «فیلشاه» در اکران نسبتا استقبال شد و حالا چهارمین انیمیشن این گروه به‌نام «بچه‌زرنگ» روی پرده آمده است. هادی محمدیان، کارگردان ۲ انیمیشن «شاهزاده روم» و «فیلشاه» و حامد جعفری تهیه‌کننده هر ۴ انیمیشن بلند این گروه انیمیشن‌سازی آدم‌های مهم این پروژه هستند. ولی داستان ۲ نام دیگری که در کنار محمدیان به‌عنوان کارگردان می‌بینیم چیست؟ محمدیان درباره حضورش در این پروژه و همکاری با فیلم «بچه زرنگ» گفته: «من در پروژه سینمایی «بچه‌زرنگ» از ابتدا به‌عنوان کارگردان با مجموعه «هنر پویا» همکاری داشتم و به دلایل شخصی از ادامه کار انصراف دادم، اما با دوستان توافق کردیم که اسم من به‌عنوان کارگردان در تیتراژ فیلم ذکر شود، اما در اخبار و امور رسانه پروژه نام من مطرح نشود. بنابراین به این موضوع اینطور پرداخته شده است.» احتمالا کدورت‌هایی بوده که بعدا با کمی کوتاه آمدن هر کدام از طرفین تا حدودی حل شده و در نهایت نام ۳ کارگردان پای پروژه خورده است. براساس آمارهای فروش تا اینجای کار این انیمیشن در گیشه موفق بوده است.  البته با هزینه تولید یک میلیون دلاری این فیلم حدودا باید ۵۰ میلیارد تومان بفروشد تا تازه هزینه‌های تولیدش را جبران کند. «بچه‌زرنگ» می‌تواند پرتماشاگرترین فیلم کودک امسال باشد.

خلاصه داستان
محسن پسربچه‌ای است که عاشق ابرقهرمانان سینمایی است و همیشه تلاش می‌کند با وسایل ابرقهرمانی‌اش به هرکس و هر چیزی کمک کند. در اتفاقی نادر، محسن با ببری مواجه می‌شود که از گونه حیوانات منقرض شده ایران است. محسن تصمیم می‌گیرد تا به این ببر کمک کند و او را به زادگاهش بازگرداند اما سفر به دلِ جنگل، نبرد با شکارچیان و رویارویی با حیوانات منقرض‌شده دیگر، شروع یک ماجرای پیچیده برای محسن است.

سینما؛ ابزاری برای  تربیت کودک و نوجوان

حامد جعفری، تهیه‌کننده

یک ابرقهرمان ایرانی در انیمیشن «بچه‌زرنگ» به بچه‌ها معرفی می‌شود | حاصل همکاری یک گروه ۲۵۰ نفره


یک ابرقهرمان ایرانی در انیمیشن «بچه‌زرنگ» به بچه‌ها معرفی می‌شود | حاصل همکاری یک گروه ۲۵۰ نفره در ساخت انیمیشن کمپانی‌های بزرگی وجود دارند. تولید انیمیشن یک تولید استودیو و کمپانی‌محور است. کارهای انیمیشنی ما در سال‌های اخیر به‌صورت فردی با همت یک گروه چندنفره ساخته شده و مورد توجه بسیاری قرار گرفته‌اند. با این حال همواره فعالیت در این زمینه به‌صورت جمعی و کمپانی‌محور در اولویت قرار داشته است. در فعالیت به شیوه کمپانی‌محور، رسوب در ساختار کمپانی صورت می‌گیرد. در واقع ۲ اثر گذشته ما یعنی «فیلشاه» و «شاهزاده روم» بودند که باعث رسیدن به سطح کیفی کنونی کار «بچه‌زرنگ» شد. این اثر محصول تلاش ۲۵۰‌نفر جوان خوش ذوق و هنرمند ایرانی است.
یک ابرقهرمان ایرانی در انیمیشن «بچه‌زرنگ» به بچه‌ها معرفی می‌شود | حاصل همکاری یک گروه ۲۵۰ نفره شکل گرفتن الگوی موفق تأثیر بسزایی در این ماجرا داشته است. در زمان اکران «شاهزاده روم» ما هیچ امیدی به فروش آن نداشتیم و با این حال به سومین فیلم پرمخاطب سال تبدیل شد. در همان سال این موفقیت باعث متقاضی شدن ۸ انیمیشن در جشنواره فجر شد. موفقیت «شاهزاده روم» باعث جدی گرفته شدن انیمیشن در کشور شد.
یک ابرقهرمان ایرانی در انیمیشن «بچه‌زرنگ» به بچه‌ها معرفی می‌شود | حاصل همکاری یک گروه ۲۵۰ نفره قرار گرفتن «فیلشاه» در فهرست پرمخاطب‌ترین فیلم‌های ایرانی، صنعت پویانمایی را در ایران دچار تحول کرد. این موضوع منجر به ورود افراد بیشتری به این صنعت و در نتیجه خلق اثری مانند «بچه‌زرنگ» می‌شود. اثری مانند «بچه‌زرنگ» که به لحاظ کیفی از دیگر آثار کیفیت بالاتری داشته و قابلیت رقابت در عرصه جهانی را دارد، مدیون تجربیات چندین و چند ساله ما و تلاش‌هایی است که برای رسیدن به این نقطه متحمل شده‌ایم.
یک ابرقهرمان ایرانی در انیمیشن «بچه‌زرنگ» به بچه‌ها معرفی می‌شود | حاصل همکاری یک گروه ۲۵۰ نفره سینما یک ابزار تربیت برای کودک و نوجوان است که برای محقق شدن اهداف آن به الگو و رابطه درست نیاز است. در «بچه‌زرنگ» نیز ما همواره درصدد ارائه یک الگوی مناسب برای قشر کودک و نوجوان بوده‌ایم.
یک ابرقهرمان ایرانی در انیمیشن «بچه‌زرنگ» به بچه‌ها معرفی می‌شود | حاصل همکاری یک گروه ۲۵۰ نفره ما دوره کودکی را با سریال‌ها و کارتون‌هایی با قهرمان‌های خارجی گذراندیم و آرزوی ما این بود که امروز بچه‌های ما بتوانند با قهرمان‌های ایرانی کودکی‌شان را بگذرانند.
یک ابرقهرمان ایرانی در انیمیشن «بچه‌زرنگ» به بچه‌ها معرفی می‌شود | حاصل همکاری یک گروه ۲۵۰ نفره ما در «شاهزاده روم» اکران‌های محدود در یک‌سری کشورهای مختلف داشتیم و درآمد قابل توجهی هم به‌دست آوردیم. در «فیلشاه» سعی کردیم که آن را در حوزه اکران سراسری در چند کشور بزرگ ادامه دهیم. در «بچه‌زرنگ» هم با کمپانی‌ها و پخش کننده‌های مختلف در حال صحبت کردن هستیم که در چند کشور به‌صورت گسترده اکران شود.
یک ابرقهرمان ایرانی در انیمیشن «بچه‌زرنگ» به بچه‌ها معرفی می‌شود | حاصل همکاری یک گروه ۲۵۰ نفره استودیوهایی که در دنیا پیشقدم تولید انیمیشن هستند قدمتی ۱۰۰‌ساله دارند، درحالی‌که در ایران شاید ۱۰ الی ۲۰ سال است که تولیدات بلند انیمیشن شروع شده است. کمی فاصله وجود دارد اما باید بگویم که توانستیم به استانداردهایی برسیم.
یک ابرقهرمان ایرانی در انیمیشن «بچه‌زرنگ» به بچه‌ها معرفی می‌شود | حاصل همکاری یک گروه ۲۵۰ نفره زمانی که به عقب برمی‌گردیم، می‌بینیم ما از موانعی عبور کرده‌ایم که دشوار بوده است. ما باید به کارهایی که برای کودک ساخته می‌شود کمک کنیم. البته نه فقط در مرحله ساخت و تولید بلکه در مرحله اکران و دیده شدن هم‌ کمک کنیم.
یک ابرقهرمان ایرانی در انیمیشن «بچه‌زرنگ» به بچه‌ها معرفی می‌شود | حاصل همکاری یک گروه ۲۵۰ نفره از ابتدا ۲ نسخه از پروژه «بچه زرنگ» تولید کردیم. نخستین نسخه، ایرانی و برای کشورهای مسلمان و نسخه دیگر هم برای کشورهای غیرمسلمان است. در نتیجه این انیمیشن ۲ ورژن یا ۲ نسخه دارد.

انیمیشن حرفه‌ای

سعید شیخ‌زاده، مدیر دوبلاژ

یک ابرقهرمان ایرانی در انیمیشن «بچه‌زرنگ» به بچه‌ها معرفی می‌شود | حاصل همکاری یک گروه ۲۵۰ نفره


یک ابرقهرمان ایرانی در انیمیشن «بچه‌زرنگ» به بچه‌ها معرفی می‌شود | حاصل همکاری یک گروه ۲۵۰ نفره حقیقتا تا به امروز کاری مانند این انیمیشن در این سطح در این حوزه نداشته‌ایم. قریب به ۴ سال روی این انیمیشن کار شده است. فاصله این انیمیشن با سینمای ایران بسیار زیاد است اما متأسفانه در جشنواره فجر به‌علت عدم‌شناخت از انیمیشن و ژانر کودک به آن آنطور که شایسته بود توجه نشد.
یک ابرقهرمان ایرانی در انیمیشن «بچه‌زرنگ» به بچه‌ها معرفی می‌شود | حاصل همکاری یک گروه ۲۵۰ نفره انیمیشن‌های ایرانی پیشرفت بسیار خوبی داشته‌اند اما متأسفانه در این حوزه مشکل بودجه به چشم می‌خورد. به‌علت دستمزدهای پایینی که وجود دارد بیشتر انیماتورهای ایرانی با کشورهای دیگر کار می‌کنند؛ در هرجای دنیا که انیمیشن خوبی به چشم می‌خورد ردپای انیماتورهای ایرانی دیده می‌شود.
یک ابرقهرمان ایرانی در انیمیشن «بچه‌زرنگ» به بچه‌ها معرفی می‌شود | حاصل همکاری یک گروه ۲۵۰ نفره تنها جایی که بودجه مورد قبول برای انیمیشن اختصاص می‌دهد، صداوسیماست؛ اما به‌نظر می‌رسد بخش خصوصی باید در این حوزه ورود کند تا به پیشرفت‌ برسیم. درهرحال صداوسیما بخش دولتی است و در اعطای بودجه محدودیت‌هایی دارد.
یک ابرقهرمان ایرانی در انیمیشن «بچه‌زرنگ» به بچه‌ها معرفی می‌شود | حاصل همکاری یک گروه ۲۵۰ نفره به‌دلیل عجله‌ای بودن کار در تلویزیون، گروه‌ها از بسیاری از خلاقیت‌ها چشم می‌بندند تا برنامه به آنتن برسد اما زمانی که بخش خصوصی ورود کند این مشکلات از بین می‌رود.


الگو سازی برای بچه‌ها

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه «بچه‌زرنگ»

یک ابرقهرمان ایرانی در انیمیشن «بچه‌زرنگ» به بچه‌ها معرفی می‌شود | حاصل همکاری یک گروه ۲۵۰ نفره


یک ابرقهرمان ایرانی در انیمیشن «بچه‌زرنگ» به بچه‌ها معرفی می‌شود | حاصل همکاری یک گروه ۲۵۰ نفره این اثر برای شادی و شکل‌گیری هویت ملی و اسلامی کودکان ساخته شده است. ما ظرفیت الگوسازی برای تمام جهانیان را داریم. فرهنگ و تمدن ما پر از الگوهایی است که کشورهای دیگر آرزو دارند.
یک ابرقهرمان ایرانی در انیمیشن «بچه‌زرنگ» به بچه‌ها معرفی می‌شود | حاصل همکاری یک گروه ۲۵۰ نفره کار تحسین‌برانگیز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را می‌ستاییم از این حیث که سعی کرده الگوهایی را در معرض دید کودکان و نوجوانان قرار دهد. اگر الگوسازی نکنیم نه‌تنها الگوهای ما مصادره خواهند شد بلکه الگوهایی غالب خواهند شد که هدفشان از بین بردن نشاط، امید و خودباوری است.
یک ابرقهرمان ایرانی در انیمیشن «بچه‌زرنگ» به بچه‌ها معرفی می‌شود | حاصل همکاری یک گروه ۲۵۰ نفره هدف از ساخت «بچه‌زرنگ» این بود که هم بچه‌ها شاد باشند و هم در کنار خانواده با هویت ملی و اسلامی رشد کنند. در خود پویانمایی هم سعی شده هویت ملی و ویژگی‌های گذشت، ایثار و فداکاری آموزش داده شود.


مشارکت با بخش خصوصی

حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

یک ابرقهرمان ایرانی در انیمیشن «بچه‌زرنگ» به بچه‌ها معرفی می‌شود | حاصل همکاری یک گروه ۲۵۰ نفره


یک ابرقهرمان ایرانی در انیمیشن «بچه‌زرنگ» به بچه‌ها معرفی می‌شود | حاصل همکاری یک گروه ۲۵۰ نفره سینمای کودک و نوجوان به‌عنوان یک سینمای استراتژیک، متأسفانه در سال‌های اخیر کمتر مورد توجه قرار داشته و به نوعی در کشور مغفول مانده است. این مهم مورد توجه ویژه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌عنوان متولی کودک و نوجوان کشور قرار گرفته است.
یک ابرقهرمان ایرانی در انیمیشن «بچه‌زرنگ» به بچه‌ها معرفی می‌شود | حاصل همکاری یک گروه ۲۵۰ نفره برداشت ما این است که پویانمایی یا همان انیمیشن که مؤثرترین رسانه برای مخاطب کودک و نوجوان است باید بار بزرگی از سینمای کودک و نوجوان را بر دوش بکشد لذا ما در کانون به سراغ این حوزه رفتیم.
یک ابرقهرمان ایرانی در انیمیشن «بچه‌زرنگ» به بچه‌ها معرفی می‌شود | حاصل همکاری یک گروه ۲۵۰ نفره انیمیشن «بچه‌زرنگ» نخستین گام کانون برای اثرگذاری در این مسیر است. ما در این راه تصدی‌گری نکردیم و نخواهیم کرد و با بهره‌گیری و مشارکت بخش خصوصی کاربلد و دارای تجربه موفق تلاش داریم که در کنار ساخت یک فیلم انیمیشن بلند، یک زنجیره اثرگذاری ایجاد کنیم.

بازی موبایلی «بچه‌زرنگ» هم می‌آید

یک ابرقهرمان ایرانی در انیمیشن «بچه‌زرنگ» به بچه‌ها معرفی می‌شود | حاصل همکاری یک گروه ۲۵۰ نفره

به‌گفته مدیرعامل استودیو آنو رسانه هنر قرار است بازی موبایلی‌ «بچه‌زرنگ» هم در روزهای اکران این انیمیشن در دسترس علاقه‌مندان قرار بگیرد. هنرآنلاین خبر داده که بازی موبایلی این انیمیشن که محصولی از استودیو آنو رسانه هنر است، قرار است تحت عنوان «بچه زرنگ؛ مبارز کوچک» ابتدا در نسخه فارسی در اختیار کاربران داخلی قرار گیرد و در فاز بعدی، نسخه‌ انگلیسی آن نیز به شکل بین‌المللی انتشار یابد. مصطفی کیوانیان، مدیرعامل استودیو آنو رسانه، در پاسخ به اینکه پروسه تولید چه میزان زمان برده، توضیح داد: تولید بازی «بچه زرنگ؛ مبارز کوچک» حدودا یک سال زمان برد. البته سافت‌لانچ (ارائه نسخه آزمایشی) هم داشتیم و در این یک سال، چندین بار کار را تست کردیم تا ببینیم خروجی در چه وضعیتی قرار دارد ولی به‌طور کلی تقریبا یک سالی طول کشید تا این بازی آماده عرضه به مخاطبان شود.

نوشت‌افزارهای «بچه‌زرنگ»
تولید بیش از ۴۰۰ محصول جانبی انیمیشن در کانون

یک ابرقهرمان ایرانی در انیمیشن «بچه‌زرنگ» به بچه‌ها معرفی می‌شود | حاصل همکاری یک گروه ۲۵۰ نفره

تولید «بچه‌زرنگ» هزینه زیادی داشته و برای بازگشت این هزینه صرفا به اکران خشک و خالی آن نباید بسنده کرد و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی تولید محصولات جانبی این انیمیشن سرمایه‌گذاری کرده است. در شهریور امسال، از نوشت‌افزارهای این انیمیشن رونمایی شد.
حامد علامتی، مدیر کانون در مراسم رونمایی این نوشت‌افزارها گفت: پیش‌بینی شده است تا بیش از ۴۰۰ محصول جانبی تولید شود که در این مراسم صرفاً بخشی از نوشت‌افزارهای آن رونمایی شد. تأکید ما مشارکت و هدایت بخش خصوصی در استفاده از شخصیت‌های انیمیشن بوده که با شرکت رزتحریر این تعامل انجام شده است. خمیر بازی، خمیر سَبُک خلاقیت، ابزارهای اندازه‌گیری ۴ عددی شامل ۲ نوع گونیا، نقاله و خط‌کش شابلون، مداد رنگی ۱۲ رنگ، پاک‌کن، خودکار ۴ رنگ، خودکار ۸ رنگ، رنگ انگشتی، مداد قرمز، مداد سیاه، انواع دفترچه و... ازجمله نوشت‌افزارهایی بود که در این مراسم رونمایی شد.

کد خبر 794794
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha