مجموع نظرات: ۱
یکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵
۰ نفر

هنگامی‌که تمدن بزرگ جرجان، که قدمتش به دوره هخامنشیان می‌رسد، در حوالی گنبد از بین رفت، استرآباد،  آن‌طرف‌تر سر بلند کرد و جان گرفت و حدود ۸۰ سال پیش گرگان نامیده شد.

گرگان

همشهری آنلاین: شهری که ۱۵۰ سال پیش، کاپیتان «چارلز فرانسیس مکنزی» ـ نخستین قنسول انگلستان در شمال ایران ـ آن را چنین توصیف کرده: «اطراف گرگان، خندق و دیواری کنگره‌دار قرار دارد و برج‌های آن کاشی‌کاری شده است. محیط شهر تقریبا ۵ کیلومتر است و ۴ دروازه دارد.» این یادگارهای تاریخی همچنان در گرگان وجود دارند و هنوز هم آثار تاریخی این شهر را می‌توان در بافت قدیمی گرگان دید.

مسجد جامع شهر، بنای امامزاده نور(ع) و خانه‌های تاریخی معروف گرگان که عموما در دوره قاجار ساخته شده‌اند   از معروف‌ترین آ ثار تاریخی این شهر هستند. هرچند بیشتر گردشگران، گرگان را به مناطق طبیعی‌اش به‌خصوص به ناهارخورانش و النگ‌دره و زیارت می‌شناسند. گرگان آب‌وهوای معتدل و اقلیم بسیار متنوعی دارد و در آن از کوه و جنگل و دشت گرفته تا دریا و تالاب به‌چشم می‌خورد.

در راه گلستان

برای رسیدن به گرگان از تهران، باید ۳۸۰ کیلومتر در جاده هراز و فیروزکوه رانندگی کنید تا به این شهر برسید. از پایانه‌های شرق و آرژانتین تهران هم اتوبوس‌ها به این شهر می روند.  با قطار هم می‌شود یک روز درمیان به این شهر رفت و برگشت. گرگان فرودگاه هم دارد که از شهرهای تهران، مشهد و زاهدان می‌توان به این شهر پرواز رفت و برگشت داشت.

قدم‌زدن در استرآباد

پیاده از میدان شهرداری وارد بازار نعل‌بندان شده و از آنجا ابتدا بازدید را از مسجدجامع گرگان شروع کنید.

مسجد جامع: بنای این مسجد چهار ایوانی و دارای مناره‌ای بسیار زیباست. مسجد جامع معمولا تا قبل از اذان ظهر بسته است و بعد از آن باز می‌شود. مناره تاریخی و زیبای این مسجد را می‌توانید از بیرون مسجد و کنار در ورودی‌اش هم ببینید.

موزه صنایع‌دستی: بعد از بازدید از مسجد جامع، به سمت غرب بازارچه بروید تا به موزه صنایع‌دستی برسید که اولین موزه صنایع‌دستی استان گلستان است و در خانه قاجاری امیرلطیفی و خیابان شهداء، کوچه لاله سوم، جنب پارکینگ طبقاتی قرار دارد.  

امامزاده نور(ع) : در راه غرب بازارچه و پس از موزه صنایع‌دستی، به امامزاده‌نور(ع) می‌رسید. بنای هندسی امامزاده نور(ع) بسیار زیباست که علاوه بر زیارت می‌توانید از تماشای این بنا لذت ببرید.  

خانه‌های تاریخی: اطراف امامزاده نور(ع) خانه‌های تاریخی تقوی، شیرنگی و باقری قرار دارد. از خانه‌های تقوی و شیرنگی در ساعت‌های اداری می‌توان بازدید کرد، چرا که محل استقرار اداره کل میراث فرهنگی گلستان است. خانه  تاریخی باقری هم ساختمانی است زیبا و اعیانی دارای ۷ حیاط و ۵۵ اتاق که قسمت‌هایی از آن کاربرد اداری پیدا کرده و قرار است تبدیل به اقامتگاه سنتی شود.  

محله‌های تاریخی: در ادامه مسیرتان ضمن گردش در محله‌های مختلف می‌توانید از محله درب نو و مدرسه تاریخی عمادیه هم دیدن کنید. چهارراه میدان و میدان عباسعلی را حتما ببینید. اگر عصر پنچ‌شنبه آنجا باشید، بنا به سنت و رسمی قدیمی از گذشته‌های بسیار دور، رهگذران و افراد حاضر در بازار با نان و ماست نذری از شما پذیرایی می‌کنند.

بهترین شهر برای سفر پاییزی اینجاست

اسـرارهزارپیچ

دراطراف گرگان شگفتی‌های طبیعی زیبایی وجود دارد

ناهارخوران و النگ‌دره: معروف‌ترین منطقه گردشگری گرگان است که شهربازی و دیگر امکانات یک تفرجگاه عمومی را هم دارد. برای رسیدن به این منطقه از میدان مفتح گرگان به سمت جنوب و آزادراه صیاد شیرازی برانید تا به جاده ناهارخوران برسید. با طی ۸ کیلومتر در این جاده به ناهارخوران می‌رسید. این منطقه جایی به اسم «النگ‌دره» هم دارد، این پارک جنگلی یکی از زیباترین پارک‌های شمال ایران است که در ۵ کیلومتری جنوب‌غربی شهر گرگان و در مسیر جاده ناهارخوران است.

هزارپیچ: در صورت صاف بودن هوا، از فراز تپه هزارپیچ می‌توانید چشم‌انداز بسیار زیبای شهر گرگان تا میانکاله را ببینید. برای رفتن به اینجا باید از میدان بسیج در ابتدای ورودی غرب گرگان به سمت راست بپیچید و با توجه به تابلوهای راهنما جاده هزارپیچ را در پیش بگیرید تا به بالای تپه برسید.

روستای زیارت: دیدن روستای زیارت در ۱۶ کیلومتری شهر گرگان را هم در برنامه سفرتان قرار دهید که روستای بسیار باصفایی است و تاریخ کهنی دارد. برای رسیدن به این روستا باید در جاده ناهارخوران برانید.

سوغاتی‌ها و موزه‌ها

نان زنجبیلی، حلوای اوماج و سرغربیلی؛ سوغاتی‌های معروف گرگان است. این سوغات‌ها را می‌شود از شیرینی‌فروشی‌های شهر یا اطراف پارک شهر گرگان تهیه کرد. سراغ چهارشنبه‌بازار گرگان را هم باید در خیابان الغدیر بگیرید. دیدار از کاخ‌موزه گرگان در مرکز شهرگرگان را هم از دست ندهید که در محوطه پارک شهر قرار دارد.

کد خبر 794750
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم رحیم خانی IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    1 0
    عالی