آمار و اطلاعات ارائه شده توسط کوهنوردان، غارنوردان و میراث فرهنگی نشان می‌دهد که بیشترین غارهای تهران در شرق تهران قرار دارد و در غرب این استان اگر هم غاری هست، بیشترشان توسط فرد یا افرادی ایجاد شده اماتعدادی را هم فقط کوهنوردان شناسایی و برایش نامی انتخاب کرده‌اند.

غارهای غربی

همشهری- مریم باقرپور: این غارها پاتوق بسیاری از گردشگران و غارنوردان است و تعدادی هم به گواه بهمن حاج هاشمی، یکی از کوهنوردان حرفه‌ای در فصل‌های سرد سال این غارها بسیاری را از سرما نجات داده است. هاشمی و دوستانش برای کشف و شناساندن غارهای غرب پایتخت بسیار تلاش می‌کنند.

غار بیوک آقا

از این غار کوهنوردان مسیر فتح قله سنگان، به‌عنوان استراحتگاه استفاده می‌کنند، به‌خصوص در فصل زمستان که برخی مجبورند شب در این منطقه بمانند. این غار را فردی به‌نام بیوک به عشق خدمت به کوهنوردان کنده است. آقا بیوک تبریزی در ۶۰ سال، ۵ غار دستکند در مسیرهای کوهنوردی به‌عنوان جان‌پناه ساخته است اما مشهورترین و البته در دسترس‌ترین غارش در نزدیکی آبشار سنگان است. آقا بیوک هر پنجشنبه و جمعه تیشه و پتک را به دوش می‌کشید و بعد از ۲ساعت پیاده‌روی، پای آبشار سنگان می‌رفت تا غاری را که به شکل شگفت‌انگیزی آن را جانمایی کرده بود حفر کند. ارتفاع غار حدود ۲متر، عمقش حدود ۵ متر و عرض آن‌هم حدود ۳‌متر است. داخل غار سکویی برای نشستن افراد ایجاد شده و حدود ۱۰ تا ۱۲ نفر می‌توانند روی آن بنشینند و ۶تا ۷ نفر می‌توانند درون غار به‌راحتی بخوابند.

دست‌سازهای نجات‌بخش‌

غار پهنه حصار (حصار)

درباره تاریخچه شکل‌گیری این غار اطلاع دقیقی وجود ندارد اما هشتم تیرماه سال ۱۳۴۱ خورشیدی دیواره سنگی و صعب‌العبور غار حصار سولقان پس از سال‌ها تلاش توسط کوهنوردانی مانند خلیل عباسی، اسدالله ملکی، اصغر خوشگو، اصغر اسگویی، مهدی‌زاده، نوری و... با استفاده از ده‌ها رشته طناب، میخ و لوازم دیگر ورودی این غار را بار کردند و توانستند وارد دخمه حصار شوند. از آن زمان غار حصار پناهگاهی برای کوهنوردان است. چون به‌صورت اتاقکی طراحی شده که مساحت کف آن به ۱۲‌مترمربع می‌رسد و ارتفاعش کمتر از ۳‌متر است. با توجه به اینکه غار در ارتفاع بیش از ۲ هزار متری قرار دارد برای ورود به آن به وسایلی مانند طناب، میخ و... نیاز هست. همچنین برای رفتن به این غار بهترین فصل تابستان و اوایل پاییز است و سایر فصول برای کوهنوردان حرفه‌ای مناسب است.

غار عباس‌آقا (کوهسار)

این غار تا چندی قبل، شبیه دخمه‌ای بود که رهگذران در مسیر پارک کوهسار و کوهنوردان در مسیر صعود به دوچناران در ارتفاع ۱۶۰۰ متری با آن مواجه می‌شدند. تا اینکه فردی به نام عباس تصمیم به باز کردن دهانه این دخمه و ایجاد استراحتگاه برای کوهنوردان و گردشگران گرفت. به همین دلیل این غار در گروه غارهای دستکند است. این غار اکنون دهانه‌ای ۲ متری دارد و با توجه به ارتفاع یک متری‌اش نیاز  است که خمیده وارد آن شد. عمق این غار به ۲‌متر می‌رسد. البته همچنان عباس‌آقا با هماهنگی مدیریت بوستان کوهسار در حال تیشه زدن به داخل غار است تا افراد بیشتری بتوانند در ساعت‌های مختلف از این غار برای استراحت استفاده کنند. او ۷۰ ساله است و برخی از روزها کوهنوردان او را حین تیشه زدن می‌بینند.

دست‌سازهای نجات‌بخش‌

غار گت اسکول

غار گت اسکول، هنوز توسط میراث فرهنگی به ثبت نرسیده اما پناهگاهی مناسب برای کوهنوردانی است که به قله‌های عسلک و سیب چال صعود می‌کنند و برای آنها بیشتر شناخته شده است. این غار همیشه سرد بوده و برای ورود به آن مسیر سختی را باید تردد کرد به‌ویژه آنکه مسیر دسترسی ندارد و باید از طناب و تجهیزات کمک گرفت اما وقتی کوهنوردان وارد آن می‌شوند می‌توانند از ورودی آن نظاره‌گر دشت‌ها و روستاهای پایین دست باشند. این غار دهانه بزرگی دارد و حتی این امکان را فراهم می‌کند تا پس از ورود به آن بیش از ۲۰ نفر استراحت و آتش روشن کنند. این غار در میان کوهنوردان به غار بزرگ به‌دلیل دهانه وسیع آن معروف بوده و زیر صخره‌ای بزرگ قرار دارد. داخل آن خاکی و سنگی است.

کد خبر 794694

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha