مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
۰ نفر

می‌گویند بندرترکمن یکی از اولین شهرهای مهندسی‌ساز ایران به ‌شیوه نوین است؛ چرا که نقشه‌اش را یک قرن پیش، مهندسین آلمانی بر اساس اصول شهرسازی نوین کشیدند و به‌تدریج ساخته شد. به همین دلیل خیابان‌هایش عریض و دل‌بازند و خیابان بن‌بستی هم ندارد.

بندر ترکمن

همشهری آنلاین: جالب اینجاست که این شهر از اولین نقاطی بود که پای راه آهن سراسری ایران به آن رسید؛ چون در جنگ جهانی دوم برای متفقین ارزشی حیاتی داشت و درنهایت هم در شهریورماه سال ۱۳۲۰ توسط ارتش روس‌ها تصرف شد. از تاریخ و معماری این شهر که بگذریم، این بندر یکی از شهرهای ترکمن‌نشین ایران است که به واسطه همین موضوع جذابیت‌ها و سوغاتی‌های فراوانی دارد و در دور و نزدیکش نقاط طبیعی تماشایی کم ندارد.

همه اینها باعث شده که این شهر، یکی از گردشگرپذیرترین شهرهای ایران باشد و هر سال بیش از یک‌میلیون نفر مسافر آن ‌شوند. وقت سفر به این شهر، حتما خرید از بازارهای هفتگی معروف و صنایع‌دستی زیبایش را در برنامه‌تان بگنجانید.

با سرزمین شمالی

می‌توانید از ۳ مسیر فیروزکوه، جاده ساحلی و گرگان به بندر ترکمن برسید. از این شهر تا تهران حدود ۳۸۰ کیلومتر و تا گرگان حدود ۴۰ کیلومتر راه دارید. از فرودگاه مهرآباد هر روز به مقصد گرگان پرواز هست و قطارهای اتوبوسی هم یک روز در میان از تهران به گرگان می‌روند. اگر هم در گرگان هستید می‌توانید از پایانه جرجان با مینی‌بوس تا بندرترکمن بروید.

از اسکله تا آشوراده

بندر ترکمن هم آثار تاریخی و هم آثار طبیعی فراوان دارد.

اسکله بندر ترکمن: این اسکله سکوهای استراحت، ایستگاه قایق‌های موتوری و پدالی و بازارچه ساحلی دارد. اسکله بندر ترکمن و دریا در غرب بندر ترکمن است و ساحلش جان می‌دهد برای پیاده‌روی. برای شنا هم می‌شود به پلاژ «آلتین‌خزر» رفت که در شمال غربی بندر ترکمن قرار دارد.

گمیش‌تپه: مرکز منطقه زیبای گمیشان، شهر تاریخی گمیش‌تپه است که در زبان ترکمنی به معنای تپه نقره‌ای است. این شهر خانه‌های چوبی دو طبقه و سه طبقه بسیار زیبایی دارد که به سبک معماری روسی ساخته شده. شترداران ترکمن در این خطه زندگی می‌کنند و یادتان باشد حتما شیرشتر را اینجا امتحان کنید. برای رسیدن به این شهر دیدنی باید ۱۸ کیلومتر در جاده شمالی بندر بالا بروید.

دیوار قزل‌آلان (دیوار گرگان) : می‌گویند بعد از دیوار چین، دومین دیوار بزرگ جهان دیوار گرگان بوده که ساخت آن را به دوره‌های اشکانی یا ساسانی نسبت می‌دهند. بقایای این دیوار را در گمیش‌تپه می‌توانید ببینید.  

سیمین‌شهر: در این شهر که آن را قارقی هم می‌نامند، علاوه بر ساختمان‌های زیبای قدیمی و تاریخی، زیارتگاهی وجود دارد به نام قدمگاه «خواجه بهاءالدین نقشبندی» که ترکمن‌ها و قزاق‌ها به زیارت آن می‌روند.

آشوراده: از ساحل اسکله بندر ترکمن با پرداخت کرایه می‌توانید قایقی را کرایه کنید که تا ۵ نفر ظرفیت دارد و به جزیره آشوراده بروید. این جزیره تا حدود ۲۰ سال پیش مسکونی بود، اما با بالا آمدن آب، ساکنانش به بندر کوچ کردند. در ابتدای ورود به جزیره، ساختمان جنوبی بلندی که در آب ساخته شده را می‌بینید که مرکز اصلی فرآوری خاویار گلستان است. این جزیره، ساحلی زیبا، آرام با بخش‌های مخصوص شنادارد. آثار قلعه روس‌ها هنوز هم در شمال جزیره دیده می‌شود. اگر خوش‌شانس باشید گله‌های اسب وحشی بسیار زیبا و پراکنده در جزیره را هم می‌بینیم که حدود ۱۵۰ سال پیش توسط روس‌ها به اینجا آمده‌اند.

تجارت طلای سیاه در شرقی‌ترین بندر دریایی خزر

ماهی‌های خزری

«باسترمه»، «بیشمه» و «چِکدِرمِه» از غذاهای معروف ترکمنی است که البته باید مهمان ترکمن‌ها باشید تا بتوانید طعم آنها را بچشید. اما پیشنهاد ما این است که وقتی به آشوراده رفتید، ناهار را در رستوران دریایی آشوراده بخورید که به‌خاطر اینکه فقط غذاهای دریایی سرو می‌کند طبیعتا قیمت بالایی نسبت به غذاهای غیردریایی دارد، اما به یکبارخوردنش می‌ارزد. در این رستوران «باسترمه» هم با گوشت ماهی «اوزون‌برون» سرو می‌شود.

سوغات تـرکمنی

«فتیر ترکمنی»، نان روغنی «بُرِک» و «رولت خرمایی پیشمه» از خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های بندرترکمن است که می‌توانید از شیرینی‌فروش‌ها تهیه کنید.  

کد خبر 794693
منبع: سرزمین من

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha