قیمت نفت هفته گذشته تحت تاثیر رشد ذخایر سوخت و نگرانی‌ها پیرامون دورنمای تقاضا، افت چشمگیری پیدا کرد و به پایین ۹۰ دلار برگشت.

نفت خام

به گزارش همشهری آنلاین، روند صعودی تقریبا چهار ماهه قیمت نفت، سرانجام به پایان رسید و قیمت نفت در هفته گذشته، تحت تاثیر کاهش هفتگی کمتر از حد انتظار ذخایر نفت آمریکا و رشد بیش از حد انتظار ذخایر سوخت این کشور، به میزان چشمگیری نزول کرد.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در نوامبر، از ۹۳ دلار و ۶۸ سنت در هر بشکه در ۲۷ سپتامبر (پنجم مهر)، به ۸۲ دلار و ۵۰ سنت در ششم اکتبر (۱۴ مهر) رسید و کاهش ۱۱.۹ درصدی در مدت یک هفته را به ثبت رساند. بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در دسامبر، طی هفته گذشته، بیش از ۱۰.۵ درصد کاهش یافت و به ۸۴ دلار و ۲۳ سنت در هر بشکه رسید که پایین‌ترین قیمت در چهار هفته گذشته بود.

در حالی که ذخایر نفت آمریکا، با ۲.۲ میلیون بشکه کاهش، به ۴۱۴ میلیون بشکه رسید، اما ذخایر کاشینگ اوکلاهاما که هاب تحویل معاملات فیزیکی وست تگزاس اینترمدیت است، برای نخستین بار در هشت هفته گذشته رشد کرد.

پیتر کاردیلو از شرکت اسپارتان کپیتال در این باره گفت: نگرانی‌ها نسبت به عوامل تقاضا دوباره به بازار بازگشته است. موانع اقتصاد کلان جهانی و افزایش بازده اوراق قرضه، نشان می‌دهد ممکن است قیمت نفت به اوج خود در کوتاه مدت رسیده باشد.

با این حال، خریداران می‌توانند از این واقعیت که برخی از کارشناسان وال استریت می‌گویند بازارهای نفت آماده بهبود هستند، کمی احساس آرامش کنند. به گفته تحلیلگران کالا در بانک استاندارد چارترد، تحرکات اخیر قیمت، ربط چندانی به عوامل بنیادی ضعیف نداشته و بیشتر مربوط به افزایش نوسانات در بازاری بوده که نوسانات بسیار کمی دارد.

طبق گزارش استاندارد چارترد، تغییرات اخیر قیمت به دلیل انقضای قرارداد در بازاری بوده که قیمت معاملات نقدی، بالاتر از معاملات آتی شده است. در این بین، سقوط شدید قیمت نفت احتمالا فروشندگان را متهور کرده است.

با این حال، کارشناسان می‌گویند که قیمت‌های فعلی با توجه به توازن فعلی عوامل بنیادین، اندک و شکننده باقی مانده و احتمال بهبود آن وجود دارد.

عربستان سعودی و روسیه، چهارشنبه گذشته اعلام کردند که در تلاش برای حمایت از بازار نفت که در آن قیمت‌ها در روزهای اخیر به شدت کاهش یافته است، به کاهش داوطلبانه عرضه نفت تا پایان سال ادامه خواهند داد. عربستان سعودی، تولید نفت خود را یک میلیون بشکه در روز پایین برده و همزمان، روسیه صادرات نفت خود را به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داده است.

این محدودیت عرضه، علاوه بر کاهش تولید توافق شده این دو کشور تحت توافق اوپک پلاس است. تولید عربستان در ماه‌های نوامبر و دسامبر، در مجموع به حدود ۹ میلیون بشکه در روز بالغ خواهد شد.

بانک استاندارد چارترد پیش بینی خود از میانگین قیمت نفت برنت برای سه ماهه چهارم را در ۹۳ دلار در هر بشکه حفظ کرده است. این سطح قیمتی است که این بانک در ۱۵ ماه گذشته حفظ و اعلام کرده است تعادل عرضه و تقاضای پیش بینی شده برای سه ماهه چهارم، از این قیمت حمایت می‌کند. تحلیلگران کالا می‌گویند انتظار ندارند افت قیمت به زیر ۹۰ دلار در هر بشکه پایدار باشد و این نشان می‌دهد که روند نزولی بازارهای نفت، بیش از حد بوده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با توجه به این که فروشندگان، روی تخریب تقاضا به دلیل قیمت بالای نفت و سوخت جولان داده اند، باید دید این وضعیت چطور پیش می‌رود. تحلیلگران بانک جی پی مورگان هشدار داده اند که تقاضا برای نفت در سه ماهه جاری، به دلیل رشد حدود ۳۰ درصدی قیمت نفت در سه ماهه گذشته، کاهش خواهد یافت.

کد خبر 794673
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha