اگر ۲۰میلیون تومان پول داشته باشید، ترجیح می‌دهید با پرواز خود را به یکی از شهرهای داخلی برسانید و اقامت خوبی را تجربه کنید، یا از مرز زمینی به شهری خارجی بروید و چندان هم راحت نباشید؟!

وان

به گزارش همشهری آنلاین،  چندین سال است سفر به کشورهای همسایه به قصد سیاحت و خرید، در بین ایرانی‌ها معمول شده است. ترکیه یکی از مقاصد پرطرفدار است تا جایی که در سال گذشه حدود ۲میلیون ایرانی به ترکیه سفر کردند و ایرانی‌ها در رتبه پنجم گردشگران خارجی این کشور قرار گرفتند. استانبول و آنتالیا شهرهای موردعلاقه ایرانی‌ها برای سفر به ترکیه است.

اگرچه تورهای ارزان قیمت زیادی این روزها برای سفر به استانبول و آنتالیا، دو شهر موردعلاقه ایرانی ها وجود دارد اما برای برخی سفر به این کشورهای همسایه به نوعی نمایش ثروت و رفاه تبدیل شده است. بسیاری از ایرانی‌ها با خرید تورهای ارزان قیمت راهی کشورهای همسایه می‌شوند، درحالی که بسیاری از مقاصد گردشگری داخلی هنوز برای آنها ناشناخته است.

یکی از شهرهای ترکیه که این روزها به مقصد اقتصادی ایرانی‌ها تبدیل شده، شهر وان است. ایرانی‌ها از طریق مرز رازی به صورت زمینی می‌توانند خود را به وان برسانند و همین زمینی بودن و به صرفه بودن باعث شده ایرانی‌های زیادی در این فصل سال با خودروی شخصی خود تا مرز رازی بروند. طوری که برخی می‌گویند در شهر وان همیشه از گوشه و کنار صدای صحبت کردن به فارسی شنیده می‌شود و بیشتر از فرد بومی، ایرانی در این شهر است! 

به نظر می‌رسد آنچه به درستی این روزها توسط رسانه‌ها «هجوم ایرانیان به شهر وان» عنوان می‌شود، باعث شده مردم محلی و سیستم گردشگری ترکیه مبنا را بر کسب درآمد از توریست ایرانی بگذارند و کیفیت خدمات خود را به شدت پایین بیاورند. مردمی را تصور کنید که در خیال یک سفر ارزان قیمت اما خارجی، به وان می‌روند و در آنجا با میزبانی روبه‌رو می‌شوند که برای بدیهیات گردشگر نیز آمادگی ندارد. البته این موضوع درباره تورهای داخلی سودجو هم صدق می‌کند. تورهایی که با تبلیغات فراوان مردم را به سمت خود جذب می‌کنند و در مقصد در پاسخ به کمبودها و گلایه‌ها جواب درستی به مسافر نمی‌دهند. به طور کلی تجربه سفر زمینی اکثر ایرانی‌ها در چندوقت گذشته به وان، در یک جمله خلاصه می‌شود: هدر دادن پول!

خانه وارونه و دریاچه‌ای که پیدا نیست

وان شهر کوچکی است که به جز طبیعت خود، جاذبه دیگری برای ارائه ندارد. به همین خاطر مسئولان این شهر برای جذب توریست مکان‌هایی را ایجاد کرده‌اند. یکی از آنها خانه‌ای است که خودش و همه وسائلش وارونه نصب شده است و دیگری محل نگهداری از گربه‌هایی با چشمان خاص. شاید باورش سخت باشد، اما گردشگری ایرانی در وان ترکیه پول می‌دهد تا به تماشای این دو مکان برود، با وسائل خانه وارونه عکسی بیاندازد و گربه‌ها را تماشا کند!

سارا که اخیرا تجربه سفر به وان را دارد در شبکه‌هایی اجتماعی نوشته است: خانه وارونه انقدر شلوغ است که اصلا فضا برای عکس گرفتن نیست و باید مدت زیادی صبر کنی تا پشت سرت خلوت شود. وان اصلا به محدودیت فضای شهری خود توجه نمی‌کند و انقدر گردشگر می‌پذیرد که به عنوان مثال در کشتی تفریحی شانه به شانه هم می‌چسبند و اصلا نمی‌شود از منظره دریاچه لذت برد.

یک تور لیدر دیگر نیز در روزهای آخر شهریور در صفحه شخصی خود نوشت: خواهش می‌کنم در این روزها بدون رزرو بلیت به وان نیایید. همه هتلها، اقامتگاه‌ها و سوئیت‌ها پر هستند. بسیاری از ایرانی‌ها با زن و فرزند کنار خیابان می‌خوابند. مردم ایران این در شان شما نیست که در خیابان بمانید. اگر هتل ندارید، نیایید!»

مرز تنگ است و نفس‌گیر

در ایام تابستان و تعطیلی‌های طولانی، مرز رازی به عنوان نزدیکترین مرز ایران با وان ترکیه به شدت شلوغ و پرازدحام است. اما این مشکل با ورود به وان بدتر می‌شود. مصطفی یکی از مسافران اخیر وان است که با همسر و فرزند ۸ساله‌اش به این شهر سفر کرده است. او درباره شلوغی مرز می‌گوید: « در ایران مرز شلوغ است ولی حداقل سالن‌ها وسیع هستند و سیستم سرمایش هم کار می‌کند. اما مرز ورود به وان، یک سوله تنگ بود که مردم واقعا فشرده و به زحمت حرکت می‌کنند. در سفر اخیر ما سوله به شدت گرم بود و حدود یکساعت طول کشید تا از آن عبور کنیم. پسرم چون قدش کوتاه‌تر از بقیه بود سرخ شده بود و احساس تنگی نفس می‌کرد. مجبور بودم هرچنددقیقه یکبار او را بلند کنم تا حالش بهتر شود. همسرم هم در این فشار جمعیت خیلی اذیت شد و همانجا گفتم کاش نیامده بودم!»

برند بخریم، ارزان بخریم

بسیاری علت سفر خود به وان را امکان مناسب و اقتصادی خرید پوشاک بیان می‌کنند. به گفته این افراد برندهای معروف زیادی در شهر وان شعبه دارند اما چیزی که کمتر گفته می‌شود این است که هیچکدام جزء برندهای باکیفیت نیستند و اصولا برندهای مشهور و باکیفیت در این شهر شعبه ندارند.

سلین که یک بار برای خرید پوشاک به وان سفر کرده است می‌گوید: « چیزی که شنیده بودم این بود که لباس برند با قیمت کمتر از ایران می‌خرم. یعنی هم برند است و هم ارزان. اما واقعیت این است که برندها از نظر کیفیت خیلی معمولی هستند. از نظر قیمتی هم درست است که قیمتها از ایران کمتر است، اما مثلا ۲۰۰هزارتومان ارزان‌تر بودن یک کت نسبت به ایران ارزش این را ندارد که تا شهری دیگر در کشور دیگر سفر کنیم!»

وقتی مرغ همسایه غاز است

این روزها با جستجوی کلمه «وان» یا عبارت «سفر به وان» در شبکه‌های اجتماعی، ویدئوهای زیادی را می‌بینید که در آن به شما توصیه کرده‌اند با مقدار مشخصی پول که با آن می‌شود به یکی از شهرهای کشورمان سفر کرد، به وان سفر کنید.

این ویدئوها با ذکر ویژگی‌هایی مثل تردد تا مرز با ماشین شخصی، ارزان بودن غذا یا سوئیت‌های اقامتی و... مردم را به یک سفر خارجی ترغیب کنند. این بلاگرها و گردانندگان این دست ویدئوها نمی‌گویند چرا باید به جای یکی از شهرداخلی به وان سفر کرد ولی با کمی دقت در این ماجرا می‌شود متوجه نمایشی بودن و نمایش دادن سبک زندگی به اصطلاح مرفه با یک سفر خارجی شد. حتی اگر این سفر خارجی ارزانتر ون بی‌کیفیت‌تر از سفر به یکی از شهرهای کشورمان باشد

 یک خطی ماجرا برای دوستداران سفر خارجی ارزان، این است که من یک سفر ارزان و نه چندان راحت خارجی را به یک سفر راحت و با هزینه معقول داخلی ترجیح می‌دهم، چون آن یکی خارج است و در کل خارج رفتن خوب است!

کد خبر 794430
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 62
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 40
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    33 38
    رفتم سال ۹۶. جای خاصی نیست
    • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      25 12
      خوب تو کشور ما خیلی چیزها ممنوع !
    • کیان IR ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
      23 8
      اگر شمالی ها یا ترک ها و تهرانیا برن مگر نه ما جنوبیا از ترکیه خوشمون نمیاد زبونشونو نمیفهمیم بعدم ترکیه چیزی نداره خودمون سواحل خلیج فارسو داریم کیشو داریم قشمو داریم بعد از ایران اگه بخوایم واسه مسافرت بریم خارج ایتالیا میریم که میراث تاریخی زیاد داره
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    40 27
    خلایق هر چه لایق،
  • سعید IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    74 28
    از بس توریست زیاد هست اهالی با ایرانی ها خیلی بد رفتاری میکنن، شیراز اصفهان تبریز به خدا شهرهای ایران قشنگ تره الکی میرین بی حرمتی میکنن بهتون و فردا همینا باهامون مثل چی چی رفتار میکنن
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    53 25
    وان واقعا غازه بالاخره عقل شعور دارند حتما وان مزیتی داره می‌ره ... ... ... ... ... ... ... مردم این دوره زمانه از یک دانشمند بهتر می فهمند برای گردش کجا برن بهشون خوب بگذره
    • رضا IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      39 15
      این که 100 سالم عمر کنی و ایرانو بگردی بازم جاهای گردشی خاص زیادن ولی شخصا به خاطر آزادی وان میرن وگرنه با اون پول که اونجا خرج میکنی یک هفته شمال کشور میشه لاکچری زندگی کرد
  • یه هم وطن IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    36 10
    چون تور های داخلی خیلی گران و بی کیفیت هستن.هیچکس هم اهمیت نمیده به این وضع
  • تزایننینس IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    39 56
    ما ازربایجانی ها هرجا میریم زبان ترکی ازربایجانی حرف میزنیم..فارس نیستیم..وانم یه شهر ترک نشینه
    • پوریا IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      56 16
      همه حرفات اوکی ولی اطلاعات غلط نده وان جز شهرهای کردنشین ترکیه اس حالا اگه ترکی هم حرف میزنن چون زبون رسمی کشورشونه
    • محمد DE ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
      20 14
      سلام وان کشور ترکیه ۱۰۰ درصد همه کورد نشین هستن .و همه ی آنها خودشون اصالت ایرانی میدونن .. فقط اونجا نیست ۴۰ میلیون کورد در ترکیه هست خودشون ایرانی میدونن .. پس خواهشن جو ندید.. فقط زبان رسمی اونها ترک هست ولی این مناطق مثل وان و دیاربکر و بعضی شهرهاي ترکیه کوردنشین هستن .. و مناطق کورد نشین علاقه ی خاصی به ایرانیها دارن چون وطن خودشون میدونن .. هربژی ۴۰ میلیون کورد ترکیه اصلیت ایرانی اصل
    • ابی IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
      30 12
      منم ترکم ولی قطعا شما ترک نیستی ،شما پان ترکی دوست عزیز، چوایران نباشد تن من مباد مهم وطن وخاک سرزمین پارس زادگاه ماست ولا غیر.
  • DE ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    37 18
    اقایون مسعول ‌چرا این همه مسافر باید برن ترکیه ‌واین همه ارز خارج بشه ‌همه برای خرید پوساک .کیف کفش . برای فروش .اجناس قاچاق بی ردیه باعث شده ‌تولیدی ‌پوشاک .به تعطیلی بکشه .باید جلوی قاچاق گرفته بشه
    • حسن IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      17 9
      خوب. این چه ربطی داشت؟؟؟
  • M IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    19 3
    🤣😑حمله کردن قیافه ها رو خخخخ
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    53 11
    به وان سفر ميكنن چون ميخوان چند روزي رو با آزادي مسافرت كنند ... ... ...
    • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      28 34
      بدبختهایب که برای لخت شدن ترکیه می‌روند راازادی مینامید!!! نه اصل برخودکم بینی است ترکیه بجز استانبول وانکارا هیچ شهرش متل شهرهای بزرگ ما تهران ومشهد اصفهان شیراز تبریز درشت ووواصلا قائل مقایسه نیست متاسفم که ایرانی‌ها پولشون رادرترکیع یاشهری متل وان هدرمیدهند شمال ایران خیلی زیباتر وگیشرفته تره، کیش وقشم وو
    • ایرانی IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
      10 0
      اولا بدبخت خودتی،ثانیا از این چیزایی که گفتی معلومه که تا حالا ترکیه نرفتیالکی هم اظهار نظر میکنی،ترکیه غیر از استامبول شهرهایی مثل آنتالیا،بدروم و کوش آداسی و آلانیا .... داره که همگی فوق العاده هستند بهشت روی زمینن و حتی توریستهای اروپایی هم فراوان به ترکیه سفر میکنن درصورتیکه اصلا دلشون نمیخواد بیان ایران
  • فرهنگ IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    32 15
    اولا مرغ همسایه غاز است واقعا غاز است و دوما اگر ترکیه بد است چرا اینها فارس به آنجا هجوم می برند بل پولی که در شمال خرج می کنی با نصف همان پول می توانی در وان هما مدت اقامت را داشته باشی پس بهتر است رفت وان .
    • حمید IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
      8 7
      اولا وان یکی از شهرهای دور افتاده و مناطق محروم ترکیه هست که با لطف گردشگران ایرانی به سرعت خیلی زیاد در حال پیشرفت و توسعه هست که در صورت ادامه این روند به یکی از شهرهای زیبا و توریستی ترکیه تبدیل خواهد شد.دوما ترکیه به غیر از استانبول و آنکارا دارای شهرهای مانند ازمیر .بورسا. ادیرنه.آنتالیا.بودروم.اورفا و...هست که از لحاظ طبیعت و توریستی دارای شهرت جهانی هستند که از جای جای دنیا میلیون ها انسان برای تفریح و گردش به ترکیه سفر میکنند.در ضمن ترکیه منطقه ای بنام کارا دنیز دارد که به نظر من به مراتب از شمال خودمان زیبا و دارای امکانات بیشتر می باشد
  • هادی IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    35 28
    پول سفر به وانو نمیشه به فقرا داد؟میدونید با پول سفر به وان وخانه خریدن چند بی خانمان سرپناهی براشون میشه گرفت ؟چند نفر میرن خونه بخت؟ یا فقط پول حجو باید به فقرا داد؟
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    18 19
    رفتن پول مملکت مارو دارن اونجا خرج میکنن دیگه،، مگه رفتن مشاغل پر کردن!! یا خونه های اجاره ای؟؟؟ رفتن دارن با پول مملکت ما خونه نو برا ترک ها میسازن!!! بازارای خریدشون داغ کردن و صنعت توریست فعال!!! نکنه داری مقایسه میکنی با مهاجرای افغان!!! اگه اینجوری عجب در خطا هستی!!! بعدشم ۵۰ میلیون کارگر و با خانواده هاشون از ۸۰ میلیون مگه میرن ترکیه با ماهی ۱۰ تومن یارو تو خرج خودش مونده!! برو یقه پولدارا بگیر بابا یقه اونایی که برا بچه بدنیا نیومدشون که معلوم نیس به حکم خدا حتی زنده به دنیا بیاد خرید و.... جم کنید کاسه کوزتون بابا
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    28 6
    خوب این بی برنامگی از مسئولان کشور است که نه جای تفریحی دارند و نه بازار مناسب با برندهای معروف . هر وقت هم شمال میری اجاره ویلاها سر به فلک کشیده و اصلا جای کمپ زدن نیست و همه چیز هم بسیار گرون . جاده که قربونش برم 10 ساعت رفتی 12 ساعت برگشت . خوب مردم حق دارند ارز مملکت را ببرند و انجا را آباد کنند
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    27 12
    این همه شهر های زیبا مناطق طبیعی خرید و بازار و پاساژ داریم کیش داریم قشم داریم سی تا استان داریم چرا واقعا بخاطر دوتا اسم خارجی و پوز دادن الکی میرین چرا همین پول خرج کشور وطن خودمون نمی‌کنیم
  • GB ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    21 4
    همش کمبودهست..البته گردش و سیاحت یبار عیب نداره ولی نه که جا بندازن اونجا و مرتب برن و هی فکر کنن افتخاری هست به چهارتا خانواده دیکه پز بدهند مثلا،طرف کل اروپا رو گشته باز میگه وطنم،ایران فقط،،،
    • کیشی IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      9 2
      تو برو کیش
  • علی IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    27 5
    الان کدوم هتل و تفریحگاه داخلی هست که برای هر شب اقامت هزینه نجومی از مردم نگیرند؟؟؟ خیالتان راحت همان کیفیت مسافرت در کشورهای همسایه خیلی بهتر از داخل است
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    17 7
    آخه ایران هم چیزی ندارد هر جا پا میزاری پر از آلودگی محیط زیسته ای مسئولین همه چیز را از مردم گرفتن کجای دنیا مثل ایران از نظر شرایط جغرافیایی داره پاییز و زمستان بوشهر بندر آبادان اما اینقدر شلوغ و محیط کثیف هستن اصلا آدم حال نمی کنه مجبور هست بره وان تابستون شمال و اردبیل که محیط زیست کثیف است
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    11 6
    ترکیه درب کشورش را بر روی همه باز کرده د درب خروجی هم باز گذاشته تا مردمش هر چه که میخواند بخرندو تجربه کیفیت و عکس ان را داشته باشند و از نظر کیفیت از ایران عقب تر است اما برای گردش گروخودمردم قانون دست پا گیر ندارد از طرفی ترکیه رفتن ارزانتر از شهر به شهر خودایران است و مسئولین ترکیه برای گردش و خرید به ایران نمیایند
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    12 4
    الان این مطلب رو گذاشتید ک چی مثلا ، یعنی اینکه حضور افغانیا رو در ایران رو موجه جلوه بدید؟؟؟
  • حمید IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    16 8
    من تازه رفتم همه چیزش خوب بود هتل مراکز خرید جای دیدنی نداره ولی بقیه چیزها خوب بود از کیش و قشم واقعا بهتره ادم باید انصاف داشته باشه
  • بهنام IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    4 5
    بله.فقط وان ترکیه نه کل کشور ترکیه.
    • مهدی IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      6 0
      اتفاقا من دوستانی اونجا دارم که هر بار رفتنی ما رو به جاهایی میبرن که بهشته . از وان به طرف دیاربکر که میری جایی هست به نام گواش که منظره عالی داره . و آبشار مرادیه . یک روستایی هست به نام گورپینار که بهشته . کسی که وان رو نشناسه بایدم بگه جای خوبی نیست . من هر دو ماه یکبار اونجام و هر سری جاهای جدید تر و قشنگ تری میرم . با کمترین هزینه
  • احمد CA ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    16 6
    شاید به این خاطر که حجاب اجباری ندارند
  • نیما IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    41 5
    انقد نگید بااین پول میشه به شهرهای مختلف کشور خودمون سفر کد و فلان... حداقل آزادی اجتماعی رو داره این ترکیه
  • ... IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    19 6
    بعد افغان هارو مسخره میکنیم
  • رضا IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    19 5
    اگرکسی هم به ترکیه مهاجرت می کنه هم بافرهنگه هم پول داره هم عشق وحالشومی کنه برمی گرده وسرباره میزبان نمیشه اگریک تعداد محدودی برای زندگی بمانند.بعدشم ترکیه هم ظریفت شوداره همم امکاناتشووهمم مسئولیت پذیرهستندمسئولانشان
  • TR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    12 4
    وان‌نسبت به کیش و بعضی شهر ها باتور زمینی ارزان هست میرن ....وان زمنی ۲میلیون تا ۳میشه
  • Hojjat IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    13 12
    سلام دوستان همینهی که دارن میرن ترکیه اگر امثال من وشما میرفتیم برا زیارت اربعین عراق میگفتن چرا پولتون خرج عرب‌های عراقی میکنید در صورتی که هزینه رفتن به اربعین یک دهم هزینه رفتن به ترکیه هم نمیشه بعدا مردم عراق با احترام از مردم ایران استقبال میکنن ولی تو ترکیه با ایرانی ها مثل ... این های رو که میگم‌خدم چند سال پیش ترکیه بودم خیلی بی احترامی به مردم ایران میکنن وحتی از ایرانیه دزدی هم می کنن
  • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    3 1
    این چهارروزعمررالزت ببرید
  • محمد نظری IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    6 6
    در جواب حجت باید بگویم مردم ترکیه خیلی با فرهنگ و اخلاق مدار هستند در تهران وسایل و پول مرا دزدیدند ولی در ترکیه که وسایل و پولم گم شده بود به خودم برگرداندند جناب حجت یقین دارم تو عمرت به ترکیه نرفتی چون اگر میرفتی این دروغها را نمی گفتی...
  • IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    5 1
    به شما ربطی نداره مردم کجا رو انتخاب میکنند برای گردشگری!
    • یه ایرانی IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
      0 0
      خوب وبد همه جا هست هموطن عزیز
  • ایرانی IR ۰۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    1 4
    تدکیه هم ایرانی را را بریزه بیرون همانطور که ایرانی ها با افعان ها میکنند
  • علی IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    0 1
    ما هم قدیما تو مدرسه وقتی میخاستیم دستشوئی بریم مگفتیم آقا اجازه هس من خارج دارم مخام برم خارج ، خخخخخ
  • مسعود IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    7 1
    هزینه وان ترکیه از کیش پایین تر در میاد و بعضی ها هم برای اینکه آزادانه بگردن و خرید بکنن به این شهر هجوم میارن
  • بهرام IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    5 2
    وقتی انگلیسی ها و آلمانی ها و روس ها و امریکایی ها با اون فواصل زیاد آمار گردشگرای ورودی به ترکیه شان از ایران بیشتره لابد یک چیزی در گردشگری برای گفتن دارند این ترکیه ای ها. اما هزینه سفر در ایران نیز الان خیلی بالاست.من تجربه سفر به ترکیه را دارم نظرم خیلی خوب هست با در نظر گرفتن همه موارد از برخورداشون.هزینه ها و .....
  • هادی IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    5 0
    یه آبادی با یه حوضچه وموزه گربه دیگه چیه مثلا موزه واماکن تاریخی وتفریحی های خودمان خالی
  • ایرانی IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    9 4
    نظردادن بیموردهست چون گوش شنوانیست درکشوری که اثاردیدنیش وقدمت درجهان بی نظیرهست مردمش احساس دلتنگی وغربت وخفگی میکنن چون درمسافرت افراد وخانواده بایدآزاد ودلخواه خودوخانواده شب وروزراسپری ‌کندنه به دلخواه اقلیتی که برای جامعه تآیین میکنن
  • فرید IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    6 2
    وقتی ریشه یابی کنید علت رو بهتر متوجه میشید محدودیتهای فردی و اجتماعی تو کشور خودمون یکی از دلایلش هست من خودم کیش رو بیشتر ترجیح میدم ولی دوستان همیشه ترکیه رو من ارامش رو دوسکت دارم اونا ازادی رو کاش با بی احترامی به مردم باعث خروج اینگونه ارز نباشیم
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    1 0
    یگن نکنه کدا به نوایی برسه اینجاست
  • DK ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    3 0
    مردم مجبورند
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    1 1
    کاملا مطالب مقاله با واقعیت های وان یکیه..همش سودجویی وتبلیغات الکی گردشگری هست یکبار رفتم وآخرین بارم بود
  • حمید IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    7 1
    ملت بیچاره
  • اسدی GB ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    0 0
    ای بابا...لباس بدوزید شخصی در ایران پارچه خوب بخرید به خیاط خوب بدهید و رنگ و پارچه و دوخت دلخواه خود....و پول تان هم به جیب مردم کشورمان و کارآفرینی....البته بیشتر سفرها برای راحت بودن است در آنجا اما خرید خوراکی و بعضی اقلام برای کسانی که نزدیک مرز هستند بد نیست. اما از شهرهای دیگر نه...ایران آنقدر محل گردشگری تاریخی دارد که هنوز کسی نرفته و ندیده با کوله و کیسه خواب یا ماشین را بیافزاید به جای جای ایران با ارزانترین خرج..واقعا شاد میشوید..
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    0 0
    مهاجرت مسلمانان از سراسر جهان برای استقرار و سکونت در سرزمین های باز پس گرفته شده از تروریست‌های صهیونیست.
    • حسین IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
      0 0
      سلان هموطن هیج جا ایران نمیشه چهار فصل و زیبا تاریخی دیدنی گویشهای شیرین لباسهای مختلف مهمان نواز و هم وطن پاره تن
  • مجیدناقدی نیا IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    1 0
    وقتی باپول یک شل آبجوتوایران میشه رفت وان چرا نری
  • محمد IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    9 0
    من دو ماه پیش وان بودم این سفر به من و خانواده واقعا خوش گذشت پولدار هم نیستیم ولی قصد کردیم بریم از این شهر دیدن کنیم، کسانی رو که سفر خارجی میرن قضاوت نکنید، خیلی ها از جمله خانواده خودم اهل تفریحات خلاف عرف و شرع نیستیم ولی با این حال باز هم باید به عقاید همه هموطنان عزیزمون احترام بزاریم، در خصوص شهر وان و مردم و بازارش باید بگم خدا رو شکر ما که بد رفتاری از کسی ندیدیم مردم بسیار محترمی داشت و از نظر خرید هم کلی جنس از پوشاک تا لوازم آرایشی و بهداشتی با نصف قیمت ایران تونستیم بخریم، ولی ممکنه کسانی با سلیقه متفاوت تشریف ببرن و تجربیات متفاوتی کسب کنن، به ما که خوش گذشت.
  • فاطمه IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    1 0
    در مقابل شهرهای دیگه ترکیه و بیشتر شهرهای وطنم هیچه ولی خب دستشون به اونجا میرسه خوش بگذره
  • محمد CA ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    0 0
    آخه چرا.من مغازه پوشاک دارم ولی وضع فروشمون خیلی بده.با اینکه جنسامون کیفت عالی داره از ما نمیخرن.چرا همین پول به هموطنان نمرسونید.
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
      0 0
      چون گران فروشین