بانک جهانی در تازه ترین گزارش خود از کاهش نرخ تورم در ایران در سال آینده خبر داد و اعلام کرد:نرخ تورم در سال ۲۰۲۴ میلادی به ۳۵.۸ درصد خواهد رسید. بانک جهانی همچنین نرخ رشد اقتصاد ایران را نیز در سال جاری میلادی ۴.۱ درصد اعلام کرد.

بازار تهران

به گزارش همشهری، اقتصاد جهان بعد از پایان همه گیری کرونا و جنگ اوکراین با تغییر و تحول مواجه شده است با این حال طبق گزارش بانک جهانی آثار اپیدمی کرونا در اقتصاد جهان به حداقل خود رسیده اما آثار جنگ روسیه همچنان به ویژه در تورم خوراکی ها پابرجاست.

در چنین شرایطی در تازه ترین گزارشی که بانک جهانی منتشر کرده است نرخ تورم بعد از یک دور اوج گیری در منطقه منا که شامل کشور های خاورمیانه و شمال آفریقا می شود رو به کاهش است و از سطح ۵ درصد در سال ۲۰۲۲ امسال به ۳.۳ درصد و سال آینده به ۲.۴ درصد خواهد رسید. در ایران نیز نرخ تورم روند نزولی داشته است و برآورد می شود سال آینده با افت بیشتری مواجه شود.

کاهش نرخ تورم در ایران

داده های بانک جهانی نشان می دهد نرخ تورم در ایران در سال ۲۰۲۱ میلادی ۴۶.۲ درصد و در سال ۲۰۲۲ در سطح ۴۶.۵ درصد بوده است اما روند صعودی نرخ تورم در سال جاری میلادی متوقف شده و براورد می شود به ۴۲.۶ درصد برسد.

نکته قابل توجه اما افزایش شیب نزولی نرخ تورم در سال آینده است. آن طور که بانک جهانی اعلام کرده نرخ تورم ایران در سال آینده میلادی به زیر ۴۰ درصد نزول خواهد کرد و به ۳۵.۸ درصد خواهد رسید که گویای افت محسوس نرخ تورم است.

طبق این گزارش نرخ تورم اما در برخی کشور ها که با افزایش قیمت ارز از جمله نرخ برابری دلار مواجه شده اند روند صعودی خواهد داشت.

به زعم بانک جهانی در میان کشور های  وارد کننده های نفت یکی از عواملی که بر نرخ تورم فشار وارد می کند افزایش نرخ ارز است.

 بانک جهانی در این باره کشور مصر را مثال می زند که نرخ ارز با رشد زیادی مواجه شده و همین موضوع منجر به رشد ۳ برابری تورم شده است. طبق این گزارش نرخ تورم امسال در مصر به ۲۴.۱ درصد خواهد رسید که نزدیک به ۳ برابر سال ۲۰۲۲ است که نرخ تورم در این کشور ۸.۵ درصدی بود. نرخ تورم در این کشور حتی سال بعد به ۲۶.۷ درصد خواهد رسید.از دیگر کشور هایی که در این منطقه با تورم بالایی مواجه اند می توان به لبنان و سوریه اشاره کرد که نرخ تورم در این کشور ها به ترتیب ۲۳۱ و ۶۲ درصد است.

چهارمین رشد اقتصادی در منطقه

طبق گزارش بانک جهانی، جنگ اوکراین در سال جاری میلادی منجر به کاهش رشد اقتصادی کشور های خاورمیانه و شمال آفریقا خواهد شد. این در حالی است که کشور های این منطقه در سال ۲۰۲۲ تحت تاثیر رشد قیمت نفت با رشد سریعی مواجه شده بودند و میانگین نرخ رشد اقتصادی در این منطقه به ۶ درصد رسیده بود. با این وجود نرخ رشد اقتصادی کشور های منطقه منا امسال با افت محسوسی به ۱.۹ درصد خواهد رسید که نشان دهنده تغییرات معنا داری در این کشور ها است.

در این میان کشور های عربستان ،عراق ،سوریه و یمن با رشد منفی اقتصادی مواجه خواهند شداما عربستان در سال بعد رشدش را دوباره از سرخواهد گرفت.

در میان کشور های این منطقه ایران رتبه چهارم بالاترین رشد اقتصادی را خواهد داشت. طبق گزارش بانک جهانی رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی به ۴.۱ درصد خواهد رسید که این میزان بعد از کشور های لیبی، جیبوتی و مصربالاترین رشد در میان کشور های منطقه است.

بانک جهانی تاکید کرده است ک نرخ رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی یکی از بالاترین نرخ های رشد در میان کشور های منطقه است.

طبق این گزارش میزان رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۴ میلادی به ۳.۵ درصد خواهد رسید.

مقایسه میزان رشد اقتصادی و تورم در میان کشور های خاورمیانه و شمال آفریقا- مرتب شده بر اساس نرخ رشد سال ۲۰۲۳

نام کشور

رشد اقتصادی- درصد

نرخ تورم - درصد

۲۰۲۳

۲۰۲۴

۲۰۲۳

۲۰۲۴

لیبی

۱۴.۱

۴.۱

۲.۴

۲.۴

جیبوتی

۷.۷

۵.۱

۲

۲

مصر

۴.۲

۳.۷

۲۴.۱

۲۶.۷

ایران

۴.۱

۳.۵

۴۲.۶

۳۵.۸

امارات

۳.۴

۳.۷

۳.۳

۲.۲

قطر

۲.۸

۲.۵

۳

۲.۲

بحرین

۲.۸

۳.۳

۲.۳

۲.۲

مراکش

۲.۸

۳.۱

۶.۲

۳.۸

اردن

۲.۶

۲.۵

۲.۴

۲.۴

الجزایر

۲.۱

۲.۵

۹.۳

۸.۶

عمان

۱.۴

۲.۷

۱.۳

۱.۸

تونس

۱.۲

۳

۹.۲

۸

کویت

۰.۸

۲.۶

۳.۳

۲.۴

لبنان

۰.۲

-

۲۳۱.۳

-

یمن

-۰.۵

۲

۱۴.۹

۱۷.۳

عربستان

-۰.۹

۴.۱

۲.۳

۲.۳

عراق

-۲.۳

۴.۳

۴.۸

۴

سوریه

-۵.۵

-

۶۲.۱

-

کد خبر 794165
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha