موسسه فرهنگی دیدگاه کاوش و سازندگی (دُکسا) دو کتاب جدید در زمینه اقتصاد با نام‌های «اخلاق و اقتصاد» و «فراسوی اقتصاد» منتشر کرده است. دُکسا همچنین به همراه این دو کتاب یک کتاب دیگر هم راهی بازار نشر کرده است.

کتاب و اقتصاد

همشهری آنلاین- گروه فرهنگی: موسسه فرهنگی دیدگاه کاوش و سازندگی (دُکسا) دو کتاب جدید در زمینه اقتصاد با نام‌های «اخلاق و اقتصاد» و «فراسوی اقتصاد» منتشر کرده است. دُکسا همچنین به همراه این دو کتاب یک کتاب دیگر با عنوان «برنامه‌ریزی درمانی برای ناتوانی‌های رشدی و هوشی بر اساس DSM-۵»  منتشر کرده است که به موضوع کار کردن با کم‌توان‌ها می‌پردازد. به اختصار این سه کتاب را بررسی کره‌ایم.

اخلاق چه تأثیری بر اقتصاد دارد؟ | نگاهی به فراسوی اقتصاد | کار با کم‌توان‌ها، تجربه گران‌بها

نسبت اخلاق و اقتصاد

کتاب «اخلاق و اقتصاد» نوشته «یوهان خرافلانت»، استاد اقتصاد، تجارت و اخلاق در دانشگاه تیلورخ هلند است که در سال ۲۰۲۲ منتشر شده است. موضوع کلی این کتاب، اقتصاد و رابطه‌اش با اخلاق است و در چارچوب این دو مبحث کلی به موضوعات دیگری ماننند اقتصاد بازار آزاد، سرمایه‌داری، برابری و نابرابری، شادکامی، به‌زیستی، شکوفایی، و فضیلت‌ها و رذیلت‌های اخلاقی می‌پردازد. نویسنده کتاب، موضوعات فوق را در قالب دیدگاه‌هایی مانند فایده‌گرایی، نئولیبرالیسم، سوسیالیسم، نظریه عدالت، نظریه حقوق و وظایف و فضیلت‌شناسی مطرح می‌کند. در این کتاب پرسش‌های متعددی مطرح می‌شود مانند اینکه آیا بازار آزاد به تحکیم اصول اخلاقی در جامعه و رفتارهای اخلاقی در افراد منجر می‌شود؟ آیا بازارهای آزاد به افزایش شادکامی افراد و جوامع کمک می‌کنند؛ و آیا افزایش درآمد و کسب پول با رضایت زندگی ارتباط دارد؟

از دهه ۷۰ قرن بیستم، دولت‌ها، سیاست‌های بازار آزاد را در جهت مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی در پیش گرفته‌اند. این نظام بازار آزاد، منشاء رفاه و رشد اقتصاد، به ویژه در کشورهای نوظهوری مانند چین و هند بوده است. با این حال افزایش نابرابری درآمدها، تخریب محیط‌زیست طبیعی، بحران مالی ۲۰۰۸ و بحران کووید ۱۹ به بحث‌های داغی در مورد مزایا و معایب نهادهای بازار آزاد منجر شده است. بدین ترتیب در کتاب، این پرسش مطرح می‌شود که تا چه حد باید از بازارهای آزاد به عنوان ابزاری برای ارتقای به‌زیستی حمایت کرد. 

کتاب «اخلاق و اقتصاد» کتابی آموزنده و روشنگر است و مطالعه آن به علاقه‌مندان این مباحث پیشنهاد می‌شود. این کتاب با برگردان فارسی وحیدی موسوی داور پاییز امسال (۱۴۰۲) از سوی موسسه فرهنگی دیدگاه کاوش و سازندگی(دُکسا) با قیمت ۳۵۰ هزار تومان منتشر شده است.

اخلاق چه تأثیری بر اقتصاد دارد؟ | نگاهی به فراسوی اقتصاد | کار با کم‌توان‌ها، تجربه گران‌بها

فراسوی اقتصاد

زندگی خوب چیست و چگونه می‌توان خوب زندگی کرد؟ این‌ها مهم‌ترین پرسش‌هایی است که افراد و حکومت‌ها مطرح می‌کنند یا باید بپرسند و به دنبال بهترین پاسخ‌ها بگردند. در کتاب «فراسوی اقتصاد» نوشته «یان اُت»، دو نوع نیک‌زیستی از هم متمایز شده است. بیرونی و درونی. نیک‌زیستی بیرونی، یا عینی، عبارت است از زیستن در وضعیت عیناً مطلوب؛ وضعیت استانداردی که ویژگی‌های آن را افراد متخصص یا نهادهای مرجع، مثل اقتصاددانان و روان‌شناسان، یا برخی سازمان‌های جهانی توصیف یا توصیه می‌کنند. نیک‌زیستی درونی اما چیزی نیست جز شادکامی. شادکامی در اینجا یعنی خشنودی فرد از کلیت زندگی.

نویسنده در کتاب خود مدعی است افراد برای رسیدن به نیک‌زیستی خودشان و حکومت‌ها در سیاستگذاری برای فراهم کردن شرایط نیک‌زیستی شهروندان باید از چنبره معیارهای اقتصادی و عینی خارج شوند. برای نیل به نیک‌زیستی یا بهروزی، باید به هر دو نوع آن‌ها و رابطه بینشان اندیشید. باید به سوی اقتصاد بهتر، فراسوی اقتصاد، یعنی شادکامی، اندیشید و در این جهت برنامه‌ریزی کرد و قدم برداشت.

باید مثالی از متن کتاب زد تا موضوع روشن شود: ما هر روز غذا می‌خوریم اما آیا غذای خوب هم می‌خوریم؟ اصلاً «غذای خوب» یعنی چه؟ پرسش ساده‌ای به نظر می‌رسد. غذای خوب غذایی است که سالم و مفید باشد؛ یعنی نیازهای بدن را به مواد مغذی و مقوی برآورده سازد و در عین حال بدن را هم دچار مشکل نکند. این تعریف البته ممکن است مخالفانی داشته باشد، مثلاً اگر در پاسخ به پرسش بالا پدیدارشناسانه بیندیشیم ممکن است بگوییم غذای خوب غذایی است که ما را از درد گرسنگی رها کند و لذیذ باشد. روشن است که سیرکنندگی و خوشمزگی ویژگی‌های ذهنی(سابجکتیو)‌اند. به این معنا که چیزی تماماً آن بیرون نیست بلکه حاصل برهم کنش بین ذهن غذاخورنده است. در فلسفه به ویژگی‌هایی که تماماً عینی‌اند و ویژگی‌هایی که عینی-ذهنی اند، به ترتیب کیفیات اولیه و ثانویه می‌گویند. بنابراین «غذای خوب» در تلقی اول بر اساس برخی کیفیات اولیه (سالم و مفید) و در تلقی دوم بر اساس کیفیات ثانویه (سیرکننده و خوشمزه) تعریف شده است.

کتاب «فراسوی اقتصاد» با ترجمه حسین بیات به قیمت ۲۰۰ هزار تومان پاییز امسال(۱۴۰۲) از انتشارات دُکسا به چاپ رسیده است.

اخلاق چه تأثیری بر اقتصاد دارد؟ | نگاهی به فراسوی اقتصاد | کار با کم‌توان‌ها، تجربه گران‌بها

کار کردن با ناتوان‌ها، تجربه گران بها!

کار کردن با افراد دارای ناتوانی‌های رشدی تجارت گران‌بهایی را برایمان به ارمغان می‌آورد. برخی از این تجارب قدرتمندتر از هر آموزش رسمی است که می‌توانیم کسب کنیم. کتاب «برنامه‌ریزی درمانی برای ناتوانی‌های رشدی و هوشی بر اساس DSM-۵» با آموختن این تجربه‌ها و امتیاز کار کردن و کسب تجربه با افراد دارای ناتوانی‌های رشدی شکل گرفته است. بررسی نیازهای این جمعیت طیف گسترده‌ای از توانایی‌ها و نیازهای را به همراه دارد. در این کتاب تمام عناصر لازم برای تدوین سریع و آسان برنامه‌های درمانی برای ارائه دهندگان خدمات رسمی را فراهم می‌کند. مزیت‌های کتاب بر اساس دیدگاه متخصصان استفاده کننده عبارتند از:

صرفه‌جویی در ساعت‌های طولانی مورد نیاز برای تدوین برنامه‌های مناسب برای افراد دارای اختلالات رشدی از طریق کاهش فعالیت‌های نوشتاری و امکان تغییر در برنامه‌های ارائه شده به منظور مناسب‌سازی برای افراد و گروه‌های سنی مختلف و سطوح مختلف از دشت اختلال‌های رشدی و هوشی.

ارائه برنامه‌های کلی برای ۲۸ حیطه از مشکلات شناخته شده از گرفتاری‌ها و اخلالات خانوادگی گرفته تا مشکلات جسمی و مراقبت‌های مختلف و دیگر موارد.

ارائه بیش از هزار توصیف رفتاری از مشکلات احتمالی در قالب اهداف کلی مداخله و اهداف رفتاری و مداخلات پیشنهادی کابردی در زمینه بالینی برای هر یک از اهداف رفتاری.

وجه جدول‌های تشخیصی و کدهای مختلف در نظر گرفته شده برای اختلالات مرتبط بر اساس آخرین ویرایش کتاب دی‌اس‌ام و آی‌سی‌دی شماره ۹۸ و ۱۰.

ارائه یک نمونه برنامه درمانی کامل بر اساس ملزومات و شرایط الزامی برای برنامه‌های تأیید شده و مورد قبول.

کتاب «برنامه‌ریزی درمانی برای...» نوشته دیوید جی. برگویس، گلی اچ. سلاگرت و آرتور ای. یونگسما جونیور با ترجمه سید علی صمدی پاییز امسال (۱۴۰۲) به قیمت ۲۵۰ هزار تومان از سوی انتشارات دُکسا راهی بازار کتاب شده است.

کد خبر 794149

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha