یک رسانه خبری کره‌ جنوبی اعلام کرد احتمالا کره‌ شمالی در حال استخراج پلوتونیوم در رآکتور هسته‌ای در مجتمع اصلی اتمی خود برای ساخت تسلیحات هسته‌ای است.

تاسیسات هسته ای کره شمالی

به گزارش همشهری آنلاین، یک رسانه خبری کره‌ جنوبی امروز (پنجشنبه) اعلام کرد ارزیابی اطلاعاتی مقامات آمریکا و کره‌جنوبی نشان می‌دهد، عملیات رآکتور هسته‌ای ۵ مگاواتی در مجتمع هسته‌ای یونگ‌بیون از اواخر سپتامبر به حالت تعلیق درآمده است.

روزنامه «دونگا ایلبو» به نقل از یک منبع دولتی سئول نوشت: کره‌جنوبی و ایالات متحده معتقدند که این می‌تواند نشانه‌ای از کار بازفرآوری باشد که برای به دست آوردن پلوتونیوم با درجه تسلیحات انجام می‌شود.

به گزارش رویترز، بازفرآوری میله‌های سوخت مصرف‌شده که از رآکتور هسته‌ای خارج می‌شوند، گامی است که قبل از استخراج پلوتونیوم برداشته شده است. مجموعه هسته‌ای یونگ‌بیون، منبع اصلی پلوتونیوم کره‌شمالی است که احتمالا برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای از آن استفاده شده است.

کره‌شمالی همچنین از تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم بهره می‌برد که منبع جداگانه‌ای از موادی است که می‌تواند برای سلاح‌های هسته‌ای استفاده شود.

روزنامه دونگا ایلبو به نقل از یک مقام ارشد دولتی سئول بدون توضیح بیشتر درباره اینکه چه تحلیلی به ارزیابی این اقدام اشاره می‌کند که ممکن است به آزمایش هسته‌ای مربوط باشد، گفت: «احتمال انجام آزمایش هسته‌ای توسط کره‌شمالی منتفی نیست.»

وزارت خارجه و وزارت دفاع کره‌جنوبی فعلا در مورد این گزارش اظهارنظری نکرده‌اند.

کره‌شمالی قبلا عملیات این رآکتور را، قبل از راه‌اندازی مجدد آن متوقف کرده بود و تأیید هدف انجام چنین حرکتی، چه برای تعمیر و چه برای استخراج سوخت، معمولا در دسترس نیست. کره‌شمالی خود را یک «کشور هسته‌ای» می‌داند اما تعداد سلاح‌های هسته‌ای که ممکن است ساخته یا مستقر کرده باشد را مخفی نگه داشته است. تخمین‌های مستقل از محدوده پلوتونیوم کره‌شمالی تا ۷۰ کیلوگرم است که می‌تواند برای ساخت ۲۰ سلاح یا بیشتر کافی باشد.

کد خبر 793889
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی کریمی IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    5 0
    همه دنیا خبر دارن کره شمالی. کلاهک هسته ای داره چه افشا گری خخخ
  • محام IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    0 0
    کره شمالی بمب اتم که داره بمب هیدروژنه داره وبرای همین امریکا ترس داره از کره شمالی اگه بمب هسته ای نداشت امریکا میجنگید با کره شمالی خوب ادم دیونهای شده ریس کرشمالی
  • ناشناس IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۳
    0 0
    مگه‌نداشته؟دیگه‌افشاگریش‌کدومه