سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۲
۰ نفر

با نزدیک شدن به نیمه مهر، ناپایداری هوا در برخی استان‌های کشور احتمال وقوع سیل را افزایش داده است. از سه‌شنبه (11مهر) بارش باران به‌صورت رگبار در آذربایجان غربی و شرقی، گیلان، مازندران، اردبیل و کرمانشاه رخ داد و همچنین کردستان، همدان، زنجان، قزوین و ایلام نیز بارش پراکنده را تجربه کردند.

سیل / بارندگی / خسارت / طغیان رودخانه

کارشناس هواشناسی با تأیید این خبر به همشهری گفت: «چهارشنبه، 12مهر بارش‌ها با شدت بیشتری ادامه پیدا می‌کند، ضمن اینکه سه‌شنبه مناطقی از استان مرکزی، لرستان، گلستان و مناطق شمالی استان‌های تهران و البرز نیز بارش پراکنده را داشتند.» کبری رفیعی ادامه داد: «سه‌شنبه بیشترین بارش‌ها مربوط به استان‌های گیلان، اردبیل و نیمه شمالی آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی بود.»

به‌گفته این کارشناس هواشناسی، پنجشنبه 13مهر بارش‌ها ادامه پیدا می‌کند. رفیعی عنوان کرد: «پنجشنبه بیشترین بارش به استان‌های مازندران، گلستان و شرق گیلان مربوط خواهد بود. برای این استان‌ها هشدار سطح نارنجی صادر شده است که ممکن است مخاطراتی مانند سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها و همچنین وزش باد شدید موقتی و بارش رگباری را به همراه داشته باشد. برخورد صاعقه و احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات نیز در این روز وجود دارد.»

او با اشاره به توصیه‌های ایمنی گفت:‌ «از آنجایی که وزش باد شدید خواهد بود، احتمال خسارت به داربست‌ها، تابلوهای تبلیغاتی، شکسته شدن درختان کهنسال و محصولات کشاورزی وجود دارد. همچنین احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل هوایی، ریلی و جاده‌ای را خواهیم داشت. بنابراین از هموطنان عزیز تقاضا داریم که از اطراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها خودداری کنند.»

رفیعی اضافه کرد: «چهارشنبه و پنجشنبه به‌دلیل نفوذ جریانات خنک شمالی که روی سواحل دریای خزر داریم، نوار شمال کشور به‌طور کلی کاهش دمای بین 4تا 7درجه را شاهد خواهیم بود.»

 سیل در راه است

سازمان هواشناسی مازندران هم با توجه به شرایط آب و هوایی اعلام کرد که هوای غرب استان با بارش پراکنده باران در روز سه‌شنبه همراه بود و برای روز چهارشنبه هم هوای نیمه‌ابری تا ابری، در ارتفاعات مه‌آلود همراه با کاهش دما، بارش پراکنده باران و وزش باد پیش‌بینی شده است.

آسمان مازندران از شامگاه چهارشنبه و روز پنجشنبه نیز ابری، در ارتفاعات مه‌آلود، همراه با کاهش دما، بارندگی، وزش باد و احتمال رعد و برق و در روز جمعه نیز نیمه ابری تا ابری با بارش پراکنده باران همراه خواهد بود.

همچنین مدیرکل هواشناسی گیلان اعلام کرد کشاورزان در بخش‌های مختلف تمهیدات لازم را به عمل آورند. محمد دادرس گفت: «شرایط برای ابرناکی و مه‌آلود شدن هوا، روند کاهش دما، وزش باد (برخی نواحی شدید)، بارندگی، رعد و برق و در مناطق مستعد احتمال تگرگ تا پنجشنبه پیش‌بینی می‌شود.»

در عین حال، مهدی صابری، رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی آذربایجان غربی با اشاره به هشدار نارنجی به مهر گفت: «رگبار و تندباد در شمال و مرکز استان در راه است.»

در هر دو استان شمالی، احتمال بروز سیلاب وجود دارد.

کد خبر 793464
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha