همشهری آنلاین: رئیس هیئت مدیره صنایع جانبی و تکمیلی شمال کشور گفت: به دلیل عدم خرید برنج از سوی دولت، طارم محلی کشاورزان در کارخانه های شالیکوبی در معرض نابودی است.

سید تقی جعفریان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برنج مهمترین منبع غذایی نیمی از جمعیت جهان محسوب می‌شود که این محصول استراتژیک در بعضی مواقع به عنوان ابزاری برای فشار سیاسی از سوی کشورهای بزرگ تولید کننده بر کشورهای فقیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی بیان داشت: بر اساس گزارش سازمان خواربار ملل متحد 60 الی 70 درصد کالری مورد نیاز 2 میلیارد نفر در آسیا با مصرف برنج تامین و کشت برنج علاوه بر ایجاد فرصتهای شغلی و درآمد زایی از لحاظ اجتماعی بسیار مهم و قابل توجه است اما کشاورزان شمالی در جهت تولید آن با مشکلات فراوانی روبرو هستند.

جعفریان، کمبود آب، تبدیل شالی به برنج، فرسودگی کارخانه‌های شالیکوبی، نبود کارخانه‌های مدرن شالیکوبی صنعتی تا بسته‌بندی را از مشکلات اساسی کشاورزان شمال کشور بر شمرد و تصریح کرد: فروش محصول بعد از برداشت برنج از دغدغه‌های اصلی کشاورزان است

وی افزود: ورود دلالان در فصل خرید و به دست گرفتن بازار توسط آنها و مخلوط کردن انواع برنج پر محصول طارم محلی و بعضا برنجهای بی‌کیفیت خارجی از جمله برنج هندی و پاکستانی و تایلندی و فروش آنها با مارک برنج مرغوب داخلی سبب بد‌بینی مشتری شده و مشتری را مجبور به استفاده از برنج خارجی کرده است که در دراز مدت ذائقه مصرف کننده عوض شده و رغبتی به استفاده از برنج داخلی پیدا نمی‌کند.

جعفری بیان داشت: در حال حاضر برنج طارم محلی که از مرغوب‌ترین برنجهای دنیاست در انبار کارخانه‌های شالیکوبی انباشته شده و در انبارها به دلیل فضای نامناسب و نبود بسته بندی، برنجها در حال نابودی است.

وی افزود: بارها با ارسال نامه‌های مختلف به وزارت بازرگانی و جهاد کشاورزی از مسئولان درخواست کرده ایم با حمایت از کشاورزان و خرید برنج‌های طارم محلی اجازه ندهند کشاورزان با نبود درآمد مکفی زمین‌های خود را به دلالان و سودجویان جهت تبدیل به باغ و ویلا واگذار نمایند تا در آینده شاهد بیکاری عده کثیری از مردم نشویم اما مسئولان جهاد کشاورزی تاکنون اقدامی انجام نداده اند.

جعفری از رئیس جمهور خواست با بستن مرزها و جلوگیری از ورود بی‌رویه برنج خارجی، کنترل کردن برنج وارداتی توسط کارشناسان وزارت بهداشت جهت نبود هر گونه آلودگی، خرید برنج داخلی توسط شرکتهای خصوصی و دولتی اعم از طارم و برنج پر محصول، خرید مستقیم از کشاورزان در محل کارخانه و قطع نمودن دست دلالان و سود جویان و مجهز کردن کارخانه‌های شالیکوبی شمال کشور که تعداد چهار هزار کارخانه است به کارخانه‌های مدرن و پیشرفته دنیا جهت هدر نرفتن محصول و تجمیع کردن کارخانه‌ها اقدام کنند.

کد خبر 79311

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز