شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۰
۰ نفر

روشنک محمدی: قرص‌های روانگردان باز هم قربانی گرفت.خانواده دختر نوجوانی با مراجعه به مرکز روان درمانی دانشگاه علوم پزشکی گلستان خواهان کمک به دختر خود شدند.

دختر از طریق یکی از دوستان خود به بهانه افزایش میزان یادگیری با مصرف این قرصهای آشنا شده و بعد از مدتی به دلیل اعتیاد به این قرصها از خانه فرار کرده بود.

والدین دختر بعد از اطلاع از غیبت فرزند خود با تلاشهای بسیار زیاد وی را یافته و برای درمان به مراکز پزشکی بردند. در حال حاضر این نوجوان علاوه بر از دست دادن کلیه‌های خود از عوارض مصرف این قرصها مانند بی‌خوابی، افسردگی و کم‌حافظگی رنج می‌برد.

و جالب آنکه نه تنها قشر نوجوان و جوان یا حتی عامی‌تر جامعه بلکه گاه افراد تحصیل‌کرده نیز از این مواد محرک استفاده می‌کنند.دانشجویانی در سطح دکترا و یا دانشجویان رشته پزشکی که برای بیشتر بیدار ماندن از این داروها و یا قرصهای روانگردان و محرک استفاده کرده و با وجود تمام آگاهی‌هایی که داشتند در دام آن گرفتار شدند.

مدتها است زیبایی، داشتن تناسب اندام، قبولی در بهترین دانشگاههای کشور و... ذهن بسیاری از جوانان و نوجوانان کشور ما را به خود مشغول کرده است و این دقیقا همان زمینه‌ای که سوداگران اعتیاد از آن سوء‌استفاده می‌کنند.

با نزدیک شدن به روزهای پر تب‌و‌تاب کنکور بسیاری از افرادی که خواهان شرکت در این عرصه رقابتی هستند به فکر استفاده از راههایی می‌افتند که مثلا میزان خوابشان در شبانه‌روز کمتر شده و یا ضریب یادگیریشان بالاتر برود.درست همین جاست که تولید و توزیع‌کنندگان مواد روانگردان وارد عمل می‌شوند.

آنها قرص‌هایی را تبلیغ می‌کنند که ادعا دارند نه تنها ضریب یادگیری و حافظه را افزایش می‌دهد بلکه به میزان قابل ملاحظه‌ای از ساعات استراحت و خواب داوطلبان کنکور کم می‌کند.

مدیرگروه بهداشت و روان دانشگاه علوم پزشکی آزمونهای حجمی و تئوریک را عامل اصلی این مشکل دانست و گفت: تهیه این داروها و قرصها احتیاج به آزمایشگاه‌های مجهز و پیچیده‌ای ندارد و به راحتی تهیه می‌شود، به همین علت به وفور یافت شده و در اختیار همه قرار می‌گیرد.

وی افزود: متاسفانه مشاهده شده است که حتی برخی از موسسان کنکور نیز به مراجعین خود توصیه می‌کنند تا برای افزایش تمرکز از برخی از این قرصها استفاده کنند.و اما رایج‌ترین نوع آشنایی با این داروها از طریق گروه همسالان و در مقاطع قبل از دانشگاه است.

 استفاده از هرگونه ماده محرکی به معنای دوپینگ بوده و دروازه‌ای است برای گرایش به مواد مخدر دیگر در آینده‌ای نزدیک.لازم به ذکر است، استفاده از قرصهای محرک در ابتدا در فرد مصرف‌کننده کم‌خوابی، کم‌اشتهایی و افزایش تمرکز و حافظه را ایجاد می‌کند اما در دراز مدت اثرات تخریبی بسیار زیاد و غیرقابل بازگشتی نیز دارد.

تغییر در سلولهای مغزی، نارسایی‌های شدید در کلیه‌ها، بی‌انگیزگی و افسردگی در فرد مصرف‌کننده، بی‌اشتهایی، کم‌خوابی، خستگی و از دست دادن حافظه از جمله مضرات استفاده از این قرصها بوده که غیر قابل بازگشت نیز است.

همشهری استانها

کد خبر 79298

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز