در تاثیرگذاری زنان و پویایی آنان هرقدر سخن رانده شود بازگویی بدیهیات است. اینکه نگاه زنانه در زندگی اگر جاری و ساری باشد، جزئیات مهم و غیرقابل انکاری را در نظر می‌گیرند که شاید در کلیات گذر زندگی به چشم نیاید اما تاثیر آن در بالا رفتن کیفیت کار چنان ماندگار است که حتی به چشم نمی‌آید.

جشنواره خورشید

همشهری آنلاین:گروه خانواده- محدث تک فلاح: رسانه اما در این بین نقش مهمی در تبین موضوعات دارد. نقشی که برای جریان سازی و تغییرات لازم جامعه آنقدر حیاتی است که نه تنها برای حفظ و انسجام آن بلکه برای بالا نگهداشتن سطح محتوایی و به روز بودنش باید هزینه‌های مادی و معنوی بالایی را از بودجه هر پروژه‌ای در نظر گرفت.

جمهوری اسلامی ایران به دلیل شرایط ژئوپلتیکی خاصی که دارد همیشه مورد توجه رسانه‌های غرب و شرق بوده و هست. به این منظور سیاهنمایی‌های رسانه‌های این دیارها کم نبوده و همیشه مورد هجمه‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و... بوده است.

از انجایی که یکی از مهم ترین وظایف هر انسانی در دنیای امروز آگاهی و آمادگی برای رویارویی با واقعیت است، پاسخ‌گویی به شبهات مطرح شده از سوی معاندین یکی از مسئولیت‌های رسانه‌های ارتباط جمعی و حتی افراد در شبکه‌های اجتماعی است.

اهمیت موضوع «زن و خانواده» در سال‌های اخیر بر همگان واضح است و ضرورت تبیین مسائل و شبهات در مورد این مطالب نیز در اولویت دستورالعمل باید قرار گیرد. در این میان حضور خود زنان در میدان تبیین یکی از اساسی‌ترین موضوعات مطروحه است؛ چرا که به بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب،   هر وقت زنان وارد عرصه‌ای شدند آن حرکت به سرانجام رسیده و هر وقت بانوان در حرکتی حضور نداشتند، آن حرکت نتیجه بخش نبوده است.

بر این راستا جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای خورشید برای خود ماموریت مهمی را تعریف کرده و در مدت زمان معلوم به اجرای آن پرداخت تا در تاریخ هشتم مهرماه سال جاری در آیین اختتامیه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

شکل‌گرفتن ارتباطات پیچیده، آشنایی با اهداف مشترک، تعاملات علمی و تجربی و... از جمله دستاوردهای قابل ذکر این جشنواره بود که البته به همین حد محدود نمی شد. خورشید با به کار گرفتن و دعوت از تمام خبرنگاران جهان، صدای رسانه‌ ایران را به گوش جهانیان رساند. هرچند برخی از این رسانه‌ها نخواستند، برخی دیگر نتوانستند و برخی نیز نگذاشتند خبرنگاران و نمایندگانشان تصویر ایران را به جهانیان ارائه دهند، اما نمایندگان ۴۵ کشور جهان در اختتامیه حضور یافتند و جالب آنکه زنان حاضر در برنامه، بر علمی بودن و محتوایی بودن آن اذعان داشتند.

تصویر زن ایرانی و خانواده عالی که در جمهوری اسلامی ایران زیست می‌کند، تنها بخش متفاوت با ذهنیت‌های ساخته شده توسط رسانه‌های غربی و معاند با کشورمان نبود که علامت سوال در ذهن مهمانان خارجی‌ این جشنواره ایجاد می کرد، راه رفتن آسوده، حرف زدن با افراد مختلف و حتی لبخند زدن در مکالمه تصویری با خانواده و دوستانی که در ایران نبودند هم سوژه‌های دیگری بود که در موردشان سوال می شد: «واقعا اشکالی ندارد؟ اشکال ندارد بخندیم؟ اشکال ندارد در جمع آقایان دیده شویم؟ اشکال ندارد...» کم مانده بود بگویند : «اشکال ندارد نفس بکشیم؟» و این چیزی نیست جز هجمه رسانه‌های غرب! همان رسانه‌هایی که نمایندگانشان در این گردهمایی حضور داشتند.

اما نکته جالب و قابل ذکر این برنامه را محدود به ترمیم تصاویر نادرست شکل گرفته در ذهن آنان نمی‌بینم. اصل حرف جشنواره رسانه‌ای خورشید ارائه تصویر درست به دنیای غرب است. دنیای شرق و تمام اهالی حکمت و راستی و صداقت. «خانواده» و ارزش آن در جامعه اسلامی- ایرانی مانند نگین می درخشد. نگینی که اگر روی حلقه انگشتر نباشد، کامل و درست نیست.

شاید در نگاه کلی، جشنواره خورشید  تلاشی برای شکل دادن ارتباط بین رسانه‌های جهان بود و تبیین شبهات وارده به مسائل نظام جمهوری اسلامی، اما به نظر در بطن خود هدف بزرگتری داشت و آن هم اجرای فرمان رهبری. فرمایش مهمی که در مورد مسئله زن و خانواده ایراد کردند: «ما در مسئله زن و خانواده دفاعی نداریم. حمله داریم. باید به تفکرات پوسیده غرب حمله کرد.»

خورشید، همچون مادر نورش را به تمام جهان می‌تاباند. کار به خواستن و نخواستن افراد برمی‌گردد. اراده استفاده از نور و گرما و فواید آن دست خود افراد است. جشنواره رسانه‌ای خورشید هم فراخوانش را برای میزبانی تمام کشورها انتشار کرد اما گروهی که همیشه در مواجهه با ایران کر و لال می‌مانند، اینجا هم خودشان را به خواب زدند و نه تنها خویش بلکه با راه‌اندازی جو رسانه‌ای علیه این جشنواره و نظام جمهوری اسلامی، مانع آمدن برخی دیگر از نمایندگان کشورهای داوطلب نیز شدند.

نگین درخشان در سیاست‌های جمهوری «خانواده» است و نگهداشت و اعتلای آن حتی در سیاست‌های ارائه شده رئیس جمهور محترم در مجمع سازمان ملل متحد نیز بیان و تاکید شده است. باشد که خود مردم با همراهی مسئولین دغدغه‌مند و دلسوز و پایه‌کار نظام، گام مهمی برای پیشبرد این سیاست مهم بردارند و همزمان با آن، روشنگری در رسانه و کم شدن سیاهنمایی‌ها علیه نظام فکری حکمرانی متعالی ایران اسلامی اتفاق بیافتد.

کد خبر 792903

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    1 0
    با پول کی ؟ خودشان یا حساب شخصی میزبانشان؟