تا کنون ایران بارها و بارها اعلام کرده است در برابر هرگونه تغییر در مرزهایش اقدام قاطع خواهد داشت و بهترین راه‌ حل اختلافات باکو و ایروان را مذاکره‌ای می‌داند که به تامین منافع دو طرف بینجامد، اما ترکیه در سودای احیای کریدور زنگزور بر آتش میان ایروان و باکو هیزم می‌ریزد.

کریدور زنگزور

به گزارش همشهری آنلاین، کریدور زنگزور در زمان اتحاد جماهیر شوروی یکی از مهم‌ترین مسیرهای حمل و نقل زمینی بود که با یک خط ریلی، جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان را به یکدیگر متصل می‌کرد، اما با تشدید اختلافات میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، احیای این مسیر به موضوعی مناقشه‌برانگیز تبدیل شد.

البته در این سال‌ها ارمنستان با تاکید بر اینکه حق حاکمیت مناطق با ایروان است، اجازه عبور و احداث هر کریدور و مسیری را به باکو داد، اما باکو خواهان الحاق کریدور زنگزور به مناطق تحت حاکمیت خودش است.

ظاهرا رجب طیب اردوغان اکنون بیشتر از گذشته تمایل به احیا کریدور زنگزور دارد و می‌خواهد به هر طریق و شیوه‌ای که شده علاجی بر زخم این دالان تاریخی بگذارد و در همین راستا بود که اردوغان پس از دیدار با علی‌اف در مسیر بازگشت از سفر یک روزه‌اش به نخجوان، بر همکاری باکو و آنکارا در بازگشایی دالان‌های لاچین و زنگزور و اهمیت فوق‌العاده مهم و استراتژیک زنگزور تاکید کرد و گفت اگر ارمنستان موافقت نکند، ایران از ایده عبور گذرگاه زنگزور از سرزمین خود استقبال می‌کند.

از زمانی ‌که اردوغان چنین مطلبی را مطرح کرد، ابعاد پیدا و پنهان عبور زنگزور از ایران توسط بسیاری از تحلیلگران مورد بحث قرار گرفت، اما همچنان میان تحلیلگران انگیزه اردوغان از باز کردن پای ایران به موضوع دالان زنگزور و اینکه آیا باید چنین پیشنهادی را پذیرفت یا خیر، محل مناقشه است.

برخی معتقدند اردوغان با باز کردن پای ایران به قضیه، می‌خواهد ارمنستان را تهدید کند و به پاشینیان بفهماند می‌توان این کشور را به راحتی از مسیر کریدور خط بزند، اما برخی دیگر این را یک فرصت طلایی برای ایران می‌دانند.

احمد فاطمی‌نژاد، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه کم ‌و کیف اظهارات اخیر اردوغان مبهم است، اظهار کرد: کریدور زنگزور عملا یک کریدور عادی نبوده و نیست. معمولا کریدورهای عادی ابزار قدرتی برای کشور میزبان هستند و می‌توانند به عنوان حلقه اتصال بین کشورهای زیادی موثر واقع شوند، اما کریدور زنگزور با نوعی تسلط ارضی کشور میزبان همراه بود. 

وی در خصوص واکنش مقامات ایران به احیا کریدور زنگزور، عنوان کرد: اصلی‌ترین دلیل مخالفت‌های جمهوری اسلامی با احداث این کریدور در مرز مشترک ایران با ارمنستان، به خاطر اتصال آذربایجان به نخجوان و قطع شدن دسترسی زمینی ایران به ارمنستان است که برایش تهدید جدی محسوب می‌شود. حال اگر طبق اظهارات اردوغان، قرار باشد ایران در مسیر کریدور قرار بگیرد باید دید که در چه کیفیتی و به چه سبکی این طرح اجرا می‌شود.

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: اگر مسیری که قرار است از ایران بگذرد، صرفا یک مسیر حمل و نقل باشد، احتمالا ایران نسبت به این موضوع علاقه‌مند و مشتاق باشد، چراکه در گذشته هم در موارد مختلفی از سمت سیاستمداران و تحلیلگران مطرح شده که ایران نتوانسته از آن خاصیت ژئوپلوتیک و قرار گرفتن در چهار راه استراتژیکی که دارد، استفاده لازم و کافی را ببرد. لذا اکنون سهیم شدن در کریدور ترانزیتی زنگزور یک فرصت است.

فاطمی‌نژاد با اشاره به روی دیگر ماجرا و خطرهای پیش‌روی ایران، بیان کرد: البته عبور کریدور از ایران زمانی برای ما فرصت محسوب می‌شود که ایران کنترل مسیری که از کشور می‌گذرد را به دست‌ بگیرد و در رابطه با این موضوع، با ایران مانند ارمنستان برخورد نشود. اگر آذربایجان و ترکیه بخواهند کریدور زنگزور را به همان شیوه‌ای که قرار بود از ارمنستان بگذرد، از ایران بگذرانند، ممکن است خطرناک باشد.

وی در خصوص اینکه چقدر محتمل است اردوغان با کشیدن پای ایران به زنگزور، بخواهد ارمنستان را مورد تهدید قرار دهد، گفت: بحث کریدورها یک بحث است و این وضعیت خاصی که آذربایجان و ترکیه در نظر دارند بحثی دیگر است. طبیعتا اگر زنگزور یک کریدور طبیعی می‌بود، می‌توانست برای ارمنستان تهدیدکننده باشد و حس رقابت این کشور را تحریک کند، اما درشرایطی که علی‌اف چشم طمع به جابه‌جایی مرزها دوخته، چنین چیزی بعید است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به تمایلات کنترل‌گرایانه اردوغان، اضافه کرد: در هرصورت دغدغه اردوغان این است که به هر سبک و شیوه‌ای یک مسیر زمینی تحت کنترل خودش و علی‌اف داشته باشند. همه تلاش‌ها، دغدغه‌ها و مباحثی هم که الان مطرح می‌کند در همین چارچوب است. الان ترکیه تا نخجوان مسیر زمینی دارد و مسئله اصلی از نخجوان به سمت سرزمین اصلی آذربایجان است که عملا بین ایران و ارمنستان محصور مانده و مرز باریکی با ترکیه دارد. علاوه‌براین اردوغان رویکرد کنترل‌گرایانه نسبت به اتحاد بین ترک‌ها و به ‌خصوص ارتباطات ویژه با آذربایجان دارد.

فاطمی‌نژاد با تاکید بر اینکه جوانب مسیری که اردوغان تعیین کرده بسیار مبهم است، گفت: اگر ایران تسلط کامل به این کریدور نداشته باشد، بیشتر از اینکه حامل فرصت باشد، تهدیدآفرین محسوب می‌شود. طبیعتا این کریدور کم ‌و بیش از شهرهای مرزی ایران ‌و آذربایجان و از میان آذری‌های ایران عبور خواهد کرد. لذا اردوغان و علی‌اف سعی می‌کنند از این موضوع سواستفاده کنند. کمااینکه الان هم ادعاهایی دارند و حامیان الهام علی‌اف بحث‌های افراطی مطرح می‌کنند.

وی با بیان اینکه بعید است ایران چنین پیشنهادی را بپذیرد، خاطرنشان کرد: هرگونه توافقی درخصوص عبور زنگزور از ایران باید با بررسی همه‌جانبه امنیتی، سیاسی و اقتصادی انجام گیرد. نمی‌توان بی‌گدار به آب زد، خصوصا که این طرح بسیار مبهم است و هرگونه غفلت در این زمینه ممکن است عوارض و پیامدهایی داشته باشد که به راحتی قابل حل نباشد.

کد خبر 792837
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 82
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 58
  • خان.خ.اهری اسمیر IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    21 3
    🟡چگونه اردوغان القائات رسانه ای مخالفین همکاری کشورهای ترک و ایران را در مورد توهم انسداد مرز ایران در زنگزور خنثی می کند؟ در حالی که بسیاری از ملی گرایان ادعا می نمودند پس از پیروزی آذربایجان در قره باغ نوبت به انسداد مرز ایران می رسد اردوغان با حمایت از طرح مرحوم قاسمی و توافق یاداشت اسفند۱۴۰۰مسیر ایران را نیز برای ارتباط اصلی کریدور زنگزور به دو سوی مرز قره باغ و نخجوان یک گزینه مطرح کرد. او اعلام کرد از کریدور صلح آمیز بین آذربایجان و ارمنستان برای اتصال نخجوان حمایت می‌کند، اما اگر ایروان با چنین چیزی مخالفت کند، کریدور می‌تواند از ایران عبور کند. حال باید دید موضع ارمنستان چه خواهد بود بویژه اگر کریدور زنگزور با ایجاد میدان یا روگذر و یا تونل خللی در ژیوپولیتیک‌ایران ایجاد نکند ونیز موضع آمریکا با توجه به‌ سیاست هاي مبتنی بر تحریم ایران چه خواهد بود؟ قطعا روسیه مخالفت اساسی نخواهد داشت.چون در این صورت مسیر شمال جنوب از خزر خلیج فارس وشرق غرب از زنگزور ایران ترکیه موجب افزایش پیوندایران و ترکیه و روسیه و آذربایجان می شود...
  • اورمولی ممد DE ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    50 22
    ایروان اگر عاقلانه رفتار نکند از مزیت کریدور بدور خواهد ماند و یک ضربه مهلک دیگر اقتصادی با عدم موافقت زنگزور خواهد خورد و بعد ها خواهد فهمید که چه ضربه ای خورده و با عبور از ایران چه منافعی را از دست داده
    • محمد IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      12 9
      الان ۲۰ سال بیشتر است خودروهای آذربایجان چه کامیون و چه سواری از طریق پارس آباد دشت مغان به نخجوان رفت و آمد می‌کنند و به ایران عوارض می‌پردازند. سال ۸۷ که در دشت مغان بودم شاهد تردد خودروهای آذربایجانی بودم.
  • رحمانی IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    51 93
    ترکیه و اذربایجان مورد اعتماد نیستند وخط مشی ازاسرائیل می گیرند وامتیازتی ازش می گیرند عل اف به تازگی لفاظی زیادی کرده مدعی خاک اذربایجان ایرانهست کما کشوراذربایجان قطعه ای ازخاک ایران هست مسعولین ایران بایست اگاهانه رفتارکنند فریب این دو روباه صفت نخورند وهمین الان سرجای خودشان بنشاننشان حتی اگربه جنگ مستقیم باترکیه ختم شود
  • کورش RU ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    33 66
    اصلا این طرح چه در زنگخور و چه صد متر پایین تر به ضرر ایران است ولی همین الان به همین صورت قبلی خوب است فقط یک دست روی آن کشیده شود کافیه و نیاز نیست در جای دیگر یک کم بالا تر یا پایین تر نقشه شومی پشت سرش هست والله نیاز نیست دوباره دلان جدیدی درست بشه چون الان دارند از انجا استفاده می کنند
    • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      56 13
      یادتان رفته ۳۰ سال پیش چه جنایتهایی کردندمردم قره باغ رادسته جمعی زنده به گورمی کردندچطورشده آذربایجان بدشدند
    • ایرانی IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      20 7
      کورش جان تو به اعصابت فشار نیار، برو بگیر آسوده بخواب کارشناسان بیدار هستند
  • ولی شیبانیان IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    22 53
    سلام در خصوص نقشه ی اردوغان و علی یوف با نقشه اسراییل همراه است پس مواظب باشید نسل آینده مورد تمسخر قرار نگیرید که اسراییل به ریش ما بخندد پس باید ضمن مومن بودن زیرک هم بود همانند ابو موسی اشعری عمل نکنید چون امر و عاص کلا بزرگی سر ابو موسی اشعری گذاشت تا خدا خدایی می کند نقل و نبات هر مجلسی است
  • محمود IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    61 26
    به نفع ایران است که کریدور رنگه زور ازقدیم وجود داشته باز شود .بستن راه مهم نیست باز کردن مهمترین است .چرا دو تکه مملکت آذربایجان به هم متصل نشود روس ها مضایقه نکردند شما روا میدارید
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    36 9
    باید منتظر روسیه ماند چون روسیه بعد از صد سال قره باغ را به جمهوری آذربایجان داد .آیا برای ارتباط با اروپا استان سونیک را به جمهوری اذر بایجان خواهد داد . چون احتمال عضویت ارمنستان در ناتو بسیار زیاد است
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    24 25
    قوانین ترانزیت کالا از ایران باید رعایت شود اردوغان تصمیم دارد حق ترانزیت ایران را دور بزدند
  • ایران IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    28 48
    اردوغان ... کی‌ باشه که بخواد تعیین تکلیف کنه😡😡😡 با این مسخره بازی اردوغان و زنگزور که هدفش مشخصه چیه باید قاطع و به جد مخالفت کرد ، هدفشون حذف ایرانه با کمک اسرائیل ارباب علیف. این جعلیارو مثل طالبان پررو نکنید
    • علی IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      33 10
      از نظر شما که همه جعلین اذربایجان زنگزور ترکیه پس کی واقعی هست چی زدی ؟
    • بابک IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      20 11
      فعلا که اردوغان ... هر چی خواسته کرده
  • هموطن GB ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    12 13
    با درود فراوان، دادن کریدور و یا راه عبوری گرفتن کریدور و یا راه عبوری بین ایران و ارمنستان از شمال غرب نخجوان به همان مساحت . با سپاس
  • ناشناس IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    26 25
    نباید جوی باشد که آذربایجان بعداً ادعای عرضی داشته باشد.
  • محمد US ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    18 8
    باید اگر این کار صورت گرفت ضمانت‌های لازم وسفت محکم گرفته شود
  • حسین IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    14 19
    اردوغان زرنگترازاین حرفهاست یه تیری توتاریکی انداخته تاببیندنتیجه چی میشودایران نبایدروی این موضوع کلیدکند بایدصبرکردتاببینیم چی ازدهان اردوغان خارج میشود
  • US ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    25 55
    الهم و اردوغان برای ایرا تعیین تکلیف مکنند باید تو دهن اینا زد تا از این جرات ها نکنن
  • سادیک IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    38 47
    اردوغان خود شیطانه!
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    51 33
    اردوغان زرنگ .حریفش نیستیم .
  • ایرانی نگران IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    22 32
    بنده نظر این استاد دانشگاه را قبول داشته البته با بد ببنی بیشتر این گذرگاه خیر قابل توجه ای برای ما ندارو ما رابطهمان را با ید با ارمنستان بهبود بخشیم
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    32 34
    فقط یک ساده به ترکیه اعتماد میکنه
  • ابراهیم IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    22 31
    فقط یک ساده می‌تونه فریب اردوغان و طرحش رو بخوره . هیچ نفعی برای ایران که نداره هیچ ،اینده خطوط مرزی ایران رو هم زیر سوال می بره.
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    8 16
    این به شرطی باشد که مطلقا هیچ وسیله نقلیه اعم آژانس ریلی کامیون دوچرخه وهر وسیله ای کهِ لفظ نقِیه بر آن مترتب است در باقیمان ه عمر ا دوغان از این گذرگاه عبور و در این صورت جرم محسوب که قوه قضائیه برای آن قانون معزگ کند
  • عادل IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    16 16
    همش به نفع ایران هست
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    14 18
    اگر سازمان ملل چنین عادل شده پس سرزمینهای ایران که با زور از ایران جدا شده را اقدامی برای رفع تجاوز از نظر قانونی نمی کند
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    11 26
    جمهوری باکو حیاط خلوت صهیونیست هاست فراموش نکنید، باید سبک سنگین کرد ببینیم عبور این کریدور از ایران به نفع ماست یا به ضررمون، چون ممکنه از طریق این کریدور به راحتی به ایران نفوذ کنن.
  • DE ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    14 24
    به اردوغان به همین راحتی نمیشه اطمینان کرد شک نکنید یه کاسه ای پشت نیم کاسه هست اگرم نباشه فک کردن بهش بهتره به هر حال اینکار باعث میشه رابطه ایران و ارمنستان و مرز مشترک کمرنگ بشه و بعد از اینکه منافع مشترک پیدا شد اهمیت مرز مشترک ارمنستان برای ایران کم بشه اونوقت پلنهای بعدی برای گرفتن و اشغال ارمنستان برای اردوغان راحتتر بشه
  • صادق US ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    15 33
    سلام دوستان اگر این کریدور زده شود به ضرر ایران خواهد بود چون به تبریز نزدیک خواهند شد فردا ادعای بیشتری خواهند کرد باید آنها رادرانزوانگه داریم باید ارمنستان راقوی کنیم تاسدی باشد جلوی پیشرفت آنها رابگیرد.وگرنه دیگر به گاز ایران احتجاج نخواهند داشت
  • علی میرزا طاوس نژاد IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    16 29
    این آقای اردوغان الان دیگه باید دنبال قبر بگرده خیلی هم وضعیت فیزیکی مناسبی نداره اینکه تابلوه ودر ضمن ایشان چکارس که میگه این کریدور باید از ایران عبور کنه اولا بیخود میگه در ثانی چی میخواد از ارمنستان ثالثا اینا همه اعم از نخجوانو و آذربایجانو و غیره و ذالک جزو لاینفک ایران سر افرازند به امید حق
  • علی IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    35 16
    ارمنیها حدود سی سال پیش هزاران مسلمان قره باغ رو آواره ویا قتل و عام کردن ،،،حالت باید جواب پس بدن ،، انشااله شکست ارمنیها ادامه پیدا کنه
  • عزیز IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    19 20
    ایران نباید تن به این بازی بدهد
    • علی IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      4 4
      متاسفانه جنگ همیشه ظلم داره، آواره گی و کشتار، مثل ظلم عثمانی، ظلم روسها، جنگ چالدران، اشغال تبریز...به امید دنیای بدون جنگ و خونریزی
  • ایرانی IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    17 23
    دالان زنگزور از روی جنازه های الهام نفتی متجاوز و اردوغان پانترک خواهد گذشت پانترک جنایتکار پانترک فاشیست پانترک تحریف کننده حقایق تاریخی..
  • محمدزاده IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    9 24
    این گدرگاه حق ایران است و به ایران عزیز برخواهدگشت.به کوری چشم اردوغان و دشمنان
  • حق IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    5 18
    ارمنستان به هیچ وجهی حتی باجنگ هم نباید زنگه زور جعلی را از کشورش از کشور خودشان عبور دهد اگر کریدور از ایران عبور کنه ایران میتواند تمام محموله های صادراتی را که از ایران عبور می‌کنه نظارت کنه و پول گمرک هم بگیره و بهتر میتواند اوضاع منطقه مرزها و داخل ایران را کنترل کنه اینجوری بحث سیونیک هم تمام میشه بدون جنگ یا مسدود کردن راه های دیگر کشورها ومسئله تجزیه ارمنستان هم تمام میشود
  • روح الله IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    4 16
    به نظر من اون قسمت آرارات که توسط رضا خان بخشیده شد به ایران برگرده تا ایران و ارمنستان مرز مشترک داشته باشند و یک باریکه هم از سینوک به آذر بایجان داده بشه که در یک نقطه ایران و ارمنستان به هم وصل شوند. فقط چه ایران چه ارمنستان نباید گول بخوره راه رفت و آمد داشته باشند ولی احاطه نداشته باشند.
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    7 7
    کریدور زنگنه زور بعید به نظر می رسد به ضرر ایران باشد ایران یک کشور روزگار دیده و باتجربه است ،اگر منافعی عاید ایران بشود چرا باید از دست داد؟
  • فرهاد سفری IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    9 5
    همه این بازی های که الهام و اردوغان میکنن زیر سر انگلیس و اسرائیل و آمریکا و اینها مدتها پیش ب نامه ریزی شده بود و هست.اینا از روی مهربانی نمیخوان به ایران لطفی کنن.با این کار میخوان دوستی بین ایران و ارمنستان رو هم ازبین بردن همه اینا نقشه هست از اینطرف آ زبایجان توباکو از اینطرف افغانی ها رو دارن همینطور بدون مجوز دارد ایران میکنن از اینطرف عربستان و آمریکا در خلیج فارس داره شیطنت میکن.اسرائیل از همه طرف.اینا از قدرت ایران ترسیدن میدونن که به تنهایی نمیتونن میخوان از چند جبهه با ایران بچنکن.مسئولین مراقب باشید .....؟؟؟؟؟
    • کاوه IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      5 6
      استاد شما توی کدوم دانشگاه سیاست تدریس میکنین؟!! اعتماد به نفست...
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    2 4
    اگر ترکیه ای وجود نداشت ، آنهم شاید .
  • ناشناس IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    12 13
    ارمنستان ستمدیده بین پان ترکهای ستمگر گرفتار شده است و ایران که در مورد فلسطین بسیار سخت گیر است ارمنستان را رها کرده است اما دست خداوند صد البته با ارمنی های مظلوم است که یکبار نسل کشی شده اند و حالا بار دوم است
  • محمد IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    7 9
    میشود نیمی از این مسیر در اختیار ایران ونیمی در اختیار ارمنستان باشد ومشکل حل شود واگر حیله ای هم باشد خنثی شود
  • مسلم IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    9 6
    بسمه تعالی باسلام ترکیه وعلی اف هرگز به اینها اعتماد نکنید.هرگونه تغییر درمرزها بنفع دوشمن است.بااقتدار ایستادگی کنید.باج به شغالها ندهید.خیلی ها دنبال اختلاف هستند.بگذارارتباط آنها باجمهوری نخچوان قطع باشد.آنها پشت این قضیه رویا آذربایجان بزرگ هستند.هردو بی دین بی اعتماد هستند.سالها ترکیه با اسراییل همکاری داَشت الان باعلی اف کشورثبات دولت مردان ثبات دینی ندارند.قابل اعتماد نیستن.اسراییل دنبال انتقام از ایران است.مواظب باشید وهوشیار باج به این دوندهید.بااقتدار باشید.رویا شیطانی آنها را به خواب تبدیل کنید.
  • کریمی IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    7 9
    وقت قرارداد ترکمن چای خیلی وقت تموم شده.نخجوان را زمیمه ایران کنید تمام میشه.هر دو هم آزربايجان هم ترکیه خیلی پر رو شدن.
  • زهرا IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    8 2
    بدانید بدانید ترکیه به ایران امتیاز نمی‌دهد این پیشنهاد درش یک پلتیک سیاسی است دیپلماسی ما خیلی ضعیف است اگر بر حرف خود محکم نباشد وسست شود آنها سوء استفاده خواهند کرد مرز را حفظ کنید و اگر قرار باشد کاری صورت بگیرد از طرف ایران به آنطرف باید باشد نه از طرف آنها به ما
  • علیرضا IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    5 3
    بایست از اردوغان پرسیدکه منظورش ازین حرف که کریدور از ایران بگذره چیه اگرجاده ای داخل خاک ایران می خواهد که عوارض گمرکی دولت آذربایجان ندهدوبدون درنظر گرفتن مرزایران به راحتی عبورومرورکندوکالای تجاری ترکیه وآذربایجان جابه جاکنندکه قابل پذیرش نیست نه در ایران نه درسیونیک ارمنستان ولی اگرحق حاکمیت ایران رامی پذیرندوهمین طوراعمال حق ترانزیتی وگمرکی وموارددیگرخوب مشکلی نیست می خواد ترکیه وآذربایجان کالاهاشون روازایران عبوردهندیاازارمنستان بستگی به نظرخودشان داردولی اگر دولت ترکیه وآذربایجان می خواهد یک کریدورجدیددرخاک ایران یاسیونیک ارمنستان ایجادکندابتدابایدایران بررسی کندکه آیااین کریدورمدنظرترکیه قابلیت اجرایی داردیانه اگرداردبایست ترکیه حق حاکمیت ایران رابرین کریدوربپذیردوبه تبع آن اعمال قوانین حاکمیتی وترانزیتی ایران درموردارمنستان هم بدین نحوولی اگرچنین نیست ایران و ارمنستان بایدبااین گونه کریدوری که حق حاکمیت آنهارانادیده می گیردمخالفت کند
  • ایرانی IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    5 3
    بنام خدا ایجاد راهی بنام کریدور کاملا اشتباه است اما می توان راهی مشترک با ارمنستان ایجاد نمود بحالت دوطرفه رفت از خاک ارمنستان بازگشت ازراه ایران که می توان هر یکسال برعکس عمل نمود و بعنوان راهی ترانزیتی باشد و کنترول ان درسمت ارمنستان با مامورین مرزبانی ارمنستان و در مسیر ایران با مرزبانان ایران همین و با اخذ عوارض همانند وسایط نقلیه ای که از ایران وارد خاک ترکیه شده و بطرف کشورهای اروپایی و یا سوریه و عراق تردد صورت می گیرد ولا غیر .
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      2 1
      عااااااالی بود ، این بهترین راه حل هست .
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    5 4
    بهترین کار راضی کردن ارمنستان به واگذاری استان سیونیک درقبال پول یا تجهیزات نظامی به ایران هستش ، در این صورت مرز دو کشور قطع نمیشه و هم امنیت ارمنستان تامین میشه و هم اینکه اون دو تا مارمولک حساب کار دستشون میاد و میدانند با ایران طرف هستند حرف از کریدور نمی‌زند و به جاده ارتباطی بسنده میکنند و در بلند مدت به نفع ایران هست .
  • علیرضا IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    2 9
    در هرحال ترکیه دولتیست که اهداف سیاسی و اقتصادی خودرابازوروقدرت نظامی دنبال می کنند بنابراین بهتره که به طور پیوسته قابلیتهاوتحرکات ارتش ترکیه وآذربایجان رصدبشودونیروی دریایی در دریای خزر تقویت بشودوتاکتیک ایران برای خاموش کردن اندیشه اقدام نظامی ضدایران توسط دولت آذربایجان و ترکیه اقدامات نامتقارن باشدمثلا بادرنظرگرفتن اینکه طبق آماررسمی ارتش ترکیه پنج هزارعراده تانک دراختیارداردبه جای استقرار تیپ های زرهی که مجهز به تانک چیفتن است چندین لشگرتکاوری ضدزره درآذربایجان مستقرشود
  • حسین IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    9 4
    ترکیه کشور قابل اعتمادی هس اردوغان خیلی بهتر از پوتین و ترکیه هزار برابر از روسیه بهتر و قابل اعتمادتر. دوستی با ترکها به نفع ایرانه
  • کرمعلی US ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    12 1
    جناب اردوغان گفته اگر ارمنستان مخالفت کند . رنگه زور میتواند از ایران عبور کند .این کلمه عبور کند . دو پهلو می‌باشد .و در زبان ترکی حرفهای دو پهلو بسیار زیاد داریم . منظور ش عبور از ایران است نه از راه ایران به این دلیل که این حرف بعد از علنی شدن اشغال کل استان سیونیک است . اگر اشغال فقط جاده مطرح بود . و می‌گفتند به ایران اجازه ورود به ارمنستان می‌دهیم. اما وقتی اشغال کل استان سیونیک باشد دیگر راهی برای عبور ایران نمی‌ماند هدف جدید سه کشور باکو آنکارا و صهیونیست بدرستی عبور از ایران است .هزار سال دیگر آنها راضی به درآمد این راه جدید ترانزیتی به ایران نمی‌شوند .
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    1 0
    با شک و تردید تصمیم نمی توان گرفت چنانچه منافع دیگری بجز مرز داران مشترک فعلا مشخص نباشد در این کش و قوس روشن می گردد.
  • محمد IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    3 3
    تنها راه حل اینه ایران نخجوان رو به قلمرو خودش اضافه کنه یعنی نخجوان دیگه جز ایران باشه آخه کدوم ادمی این فرصت طلایی رو از دست بده
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    5 5
    ایرانی به هیچ کشوری نباید باج دهد واردغان هم نمی تواند برای کشور ما تهدیدی باشد اردغان زمان کودتا در کشورش رافراموش کرده که بابیر جامه ازکاخش فرارکرد واین ایران بود که ترکیه واردغان رانجات اد
  • علیرضا حسینی US ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    3 2
    ایران پرده از ضعف مفرط عثمانی برداشت و به سراشیب سقوط هدایت کرد ،و جناب مدرن پاشا هم بدنبال احیای ان سبوی بشکسته و نوش از پیمانه ریخته ست ،همین نام این فریب نشان از ماهیت تاریک این حرف داره ،البته ما شروانات و اران را دراین ست باختیم ،اما بازی تموم نشده هم مدرن پاشا و هم پاشانین بویلی قلیچی ،میدونن تغییر قطعیه و ما فراموش نمیکنیم ،عجله هم فایده نداره
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    3 7
    با عرض سلام و ادب دوباره،کریدور زنگه زور دیر یا زود افتتاح خواهد شد؛چون این کریدور مسیر ترانزیتی و رفت و آمد خواهد بود و عوایدی هم در بر خواهد داشت لذا به نظر بنده اردوغان بین ایران و ارمنستان یک رقابت ایجاد خواهد کرد ۰و شانس ارمنستان در صورت تعامل بیشتر خواهد بود ،ایران نباید فرصت را از دست بدهد با یک دیپلماسی شاداب و مقتدرانه و به دور از شک و دودلی به میدان وارد بشود به فرمایش دوست هموطن ترکیه هرچه باشد صد برابر از روسیه بهتر است
    • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      1 2
      با تکمیل شدن کریدور زنگه زور روسبه از جنوب قفقازبه ترکیه و اروپا وصل میشه که به نفع روسیه هستش و در نهایت این روسیه هستش تصمیم گیرنده نهایی هستش کا از کجا عبوز کنه
  • حسین IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    6 2
    اردوغان با این پیشنهاد خواست اینجور وانمود کند که چشم طمع به خاک تا ارمنستان ندارد و از حساسیت ایران و ارمنستان بکاهد البته دروغ می گوید انها ارمنستان را اگر کسی جلوی انها را نگیرد می بلعند ایران در دره قرسو با ارمنستان کریدور بگیرد بعد اگر خواست کریدور بدهد البته با رعایت تمام جوانب شاید هم ایران خواسته مزه دهن اردوغان را بفهمد و با چراغ سبز نشان دادن نیات او را بخواند و شاید هم از طرف لابی های باکو در ایران این پیشنهاد داده شده
  • ا.م IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    2 2
    یک تونل از آذربایجان به نخجوان با کنترل ارمنستان و حق ترانزیت عبور و گمرکی توسط ارمنستان از جمهوری اذربایجان طبق قوانین بین المللی اخذ شود ،این مسئله را چرا اینقدر پیچیده کر ده اند
  • اصغر IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    6 2
    به نظر من اردوغان برای آینده کشور ما نقشه کشیده و با این روش به خیال خود میخواهد اگر زمانی امنیت ایران دچار چالش شود و به نوعی خدایی نکرده سرنوشت ایران همچون سوریه یا عراق شود توجیهی برای جدایی این قسمت از ایران به نفع خود داشته باشد کلا باید بگویم ترکیه بد خوابی برای همسایه های خود دیده
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    1 1
    ایران باید از 20کیلومتر مرز آبی ،خاکی وار این موقعیت نهایت استفاده را ببرد مرز مشترک ایرانو ارمنستان
  • حسین IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    2 1
    باکو و ترکیه‌قره باغ را گرفته اند و الان که پای دیگر کشورها همچون فرانسه و امریکا به ارمنستان باز شده می خواهند با پیشنهاد و مطح کردن نام کریدور ایران اینجور وانمود کنند که قصد تصرف کریدور در ارمنستان را به زور ندارند در حالیکه کلا تا قبل از تصرف قره باغ می گفتند چه ارمنستان بخواهد و چه نخواهد کریدور را با زور باز می کنیم انها اصلا قابل اعتماد نیستند و هیچ منفعتی این کریدور برای ایران یا ارمنستان نخواهد داشت بعید میدونم ارمنستان قبول کند چون قصد انها را کاملا می داند که بعدا برایش مشکل ساز خواهد شد ...
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    2 1
    باید در نظر داشته باشیم که این دو کشور از اقوام ایرانی بودند و در کشور ما هم آذری است هم ارمنی که هراران سال در کنار هم بدون جنگ زندگی کرده اند بهترین سیایت برای کشور ما طرح وایده برای سازش است این دو کشور هزاران سال یکی بوده اند ایران در دیپلوماسی باید بسیار قوی تر باشد و اعتماد هر دو را جلب کند زیرا برای اتحاد داخلی خودمان این لازمه و اولویت است
  • صادق FR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    1 1
    شتر در خواب بیند پنبه دانه
  • حضرتی US ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    1 3
    کریدور زنگه زور ۱۰۰ سال و بیشتر سابقه داره و خاک اجدادی ما ترکهای آذربایجان شمالی و جنوبی میباشد که با زور از ترکها گرفته اند و تمام ترکهای مسلمان را قتل و عام کردن حالا شما دارین از امنستان جنایتکار حمایت میکنین
  • ملکی US ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    3 4
    آنچه که مشخص است اکثر اظهار نظر کننده کنندگان محترم ارامنه هستند. و یادشان رفته طبق معاهده بین الملل و تاریخ، زنگزور جزو آذربایجان است و توسط ارامنه اشغال شده است....
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      3 3
      بچه جان ؟ خود آذربایجان و نخجوان مال ایران هست 99 سالشون خیلی وقته تموم شده
  • ایرانی IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    4 1
    سلام،ایران دو گزینه ی محتمل پیش رو دارد:یکی امنیت بدون ایجاد کریدور زنگزور در داخل مرز کشور دومی از دست دادن عواید گمرکی ،ترانزیتی و عبور مرور ۰درصورت نپذیرفتن ایجاد کریدور یک فرصت اقتصادی گمرکی از دست می رود در عوض حساسیت ایران کمتر می شود ،از سوی دیگر در صورت پذیرش کریدور در ارمنستان که به نظر در صورت پذیرش شانس طلایی ارمنستان خواهد بود؛زیاد نباید روی کشور های کوچک حساب باز کرد احتمال کنار آمدن ترکیه، ارمنستان و آذربایجان وجود دارد ۰در دنیای سیاست نه دوست دایمی وجود دارد نه دشمن دایمی سپاس۰
  • من ایرانیم IR ۰۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    3 3
    در نهایت بازنده ماجرای طولانی و جنجالی زنگزور ماییم از دولتی سر اساتید دیپلماسی، مگر اینکه کار رو بسپرید به بچه های نظامی ارتش و سپاه.. شماها اغلب در قبال مکر و حیله اردوغان پلید دستهاتون رو بالا بردید و اینجا هم ضلع اصلی مثلت اردوغانه تا گند نزدید برید کنار و کار رو بدید دست کاردان.
  • IR ۰۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    3 1
    یک دالان و کوریدور زیر زمینی به صورت تونل در اختیار اردوغان و علیف بگذارید و حق ترانزیت بگیرید.
  • محمد IR ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    3 0
    اول عهدنامهای منعقد شده دسرزمینای از دیت رفته از جمله نخجوان وآذربایجان باز گرداننده شونداگر راه وگذرگاهی باشد ازبالای این سرزمین ها گذر شود هرگونه راه وگذرگاه درمرزفعلی الان یک اشتباه است
  • ایرانی IR ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    2 2
    این کریدور در نهایت باز خواهد شد، فقط در این میان ایران با مخالفتش ضرر خواهد کرد
  • IR ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    3 2
    چقدر کارشناس ریخته اینجا نظر میده، هیچکدومشونم حتی سواد درست و حسابی ندارن ولی دارن اظهار نظرهای سیاسی میکنن و حدود و مرز برای کشور تعیین میکنند
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    4 1
    آقاجان دالان مالان رو ولش کنید و نخجوان را الحاق مجدد کنید به کشور همونطور که روسیه بخش کریمه و برخی استانهای قبلی خودشو از اوکراین الحاق مجدد به روسیه کرد.
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    2 1
    الان سالهاست ارتباط باکو و نخجوان از طریق زمینی از خاک ایران هست .
  • ایران IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    5 1
    بهترین راه برای جلوگیری از کشتار شیعیان آذربایجان الحاق نخجوان به مادر اصلی یعنی ایران است. الحاق به ایران خیلی از پرونده ها رو حل میکنه و تموم میشه
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    2 5
    سلام برای ایران بهترین گزینه برای شرکت در منافع قفقاز و عقب راندن آمریکا و اسراییل و ترکیه و دست یابی به موقعیت تاریخی ایران در قفقاز، وارد شدن به پیمان کشورهای ترک زبان به عنوان کشور ناظر با توجه به جمعیت ترک زبان ایران هست.
  • صادق IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    2 1
    جمهوری اسلامی ایران باید مناطقی که رضا شاه بدون مشورت ود یدگاه مردم ایران آنرا بصورت هدیه به آناتورک داد اکنون مجلس هدیه را که شاه سابق داه پس بگیرد تا جلوی تجاوز اردوغان آزاده شده سپاه پاسداران به خاک ایران تنبیه شود و همچنین در زمان دولت اصلاحات که اراضی حاصل خیز مناطق شمال استان اردبیل.را با روستا ها افرادش رابه باکو بخشید و اکنون مناطق فوق در اختیار اسراییل بعنوان استفاده اراضی کشاورزی ور حقیقت برای پایگاه های نظامی علیه ایران استفاده میشود ومسئولین سپاه وارگانهای امنیتی برای حفظ کشور آنرا از وجود نیروهای متجاوز صهیونیستی به نام وطن برگردانند
  • محمد IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    4 3
    هیچ فرستی نیست گول ترکهای عثمانی را نخورید اینها دشمن ایران ایرانیند با این طرفند میخواهند بین ایران ارمنستان اختلاف بیندازند بازی را به نفع خود ببرند هوشیار باشید گو عثمانیها را نخورزد