مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۱
۰ نفر

روزبه‌روز زندگی شهرنشینی در حال گسترش است و با توسعه‌ی شهرنشینی، آلودگی هوا مسئله‌ای اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود. خیلی‌ها تصور می‌کنند که هوای داخل خانه، فاقد هرگونه آلودگی است، درحالی‌که در خانه، گازهای سمی زیادی وجود دارد.

گل

همشهری آنلاین: برای کاهش این گازها و تصفیه‌ی هوا، می‌توان از گیاهان تصفیه‌کننده‌ی هوا کمک گرفت. تحقیقات زیادی در رابطه با گیاهان تصفیه‌کننده‌ی هوا در جهان انجام شده است. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که اگر تعداد زیادی گیاه خاص، در خانه نگه‌داری شود، ‌ می‌توان انتظار تصفیه هوا را داشت. برخی از افراد تصور می‌کنند با خرید گلدان‌های خیلی کوچک، باز هم می‌توانند چنین انتظاری را از گیاهان تصفیه‌کننده‌ی هوا داشته باشند، در حالی‌که این باور نادرست است. برای بهره‌گیری از خاصیت گیاهان این‌چنینی، باید به برخی نکات توجه کنید.

پرورش نخل در خانه

این گیاهان، هوای خانه شما را تصفیه‌ می‌کنند

دانشمندان مطالعات زیادی را در رابطه با گیاهان تصفیه کننده‌ی هوا انجام داده‌اند. نخل آریکا (Areca palm) یکی از گیاهان تصفیه کننده‌ی هوا محسوب می‌شود که دی‌اکسید کربن موجود در محیط را می‌گیرد و تبدیل به اکسیژن می‌کند. برای بهره‌گیری از این خاصیت نخل آریکا باید به ازای هر فرد، چهار عدد گیاه، که بلندی آن‌ها تا شانه‌ها باشد، در خانه قرار داد. یکی از نکته‌های مهمی که افراد در نگهداری از گیاهان تصفیه‌کننده‌ی هوا باید به آن توجه کافی داشته باشند، تمیز کردن سطح برگ‌های گیاه است. اگر سطح برگ‌های گیاه تمیز نباشد، عملکرد روزنه‌های برگ و میزان تصفیه‌ی هوا کاهش پیدا خواهد کرد. این کار باید در شهرهای آلوده هرروز انجام شود.

زبان مادرشوهر در خانه!

این گیاهان، هوای خانه شما را تصفیه‌ می‌کنند

بسیاری از محققان گیاه سانسوریا (Sansevieria) یا زبان مادر شوهر را یک گیاه تصفیه‌کننده‌ی هوا می‌دانند چون در شب دی‌اکسید کربن را از محیط می‌گیرد و تبدیل به اکسیژن می‌کند. این گیاه را با نام گیاه اتاق‌خواب هم می‌شناسند. برای بهره گرفتن از خاصیت تصفیه‌کنندگی‌ هوای این گیاه، باید شش تا هشت عدد از این گیاه را که ارتفاع آن‌ها تا کمر است، در خانه قرار داد. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۸ روی گیاهان تصفیه‌کننده‌ی هوا  انجام شد، نشان داد که این گیاهان می‌توانند مشکلاتی مثل سوزش چشم، سردرد، نارسایی ریه، آسم و مشکلات دستگاه تنفس را کاهش بدهند. گیاه سانسوریا یکی از گیاهانی بود که در این مطالعه موردبررسی قرار گرفت.

پول در خانه نگه‌ دارید!

این گیاهان، هوای خانه شما را تصفیه‌ می‌کنند

پتوس (Devil's ivy) گیاه دیگری است که در مطالعات مختلف، خاصیت تصفیه‌کنندگی هوا در رابطه با آن به اثبات رسیده است. پتوس را با نام گیاه پول نیز می‌شناسند. این گیاه در آب رشد بهتری نسبت به زمانی دارد که در خاک کاشته می‌شود. تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که پتوس می‌تواند گاز «فرمالدئید» (Formaldehyde) را از محیط بگیرد، این گاز به‌شدت سمی و سرطان‌زاست. علاوه برگرفتن این گاز، یکی دیگر از خواص پتوس از بین بردن گازهای ناشی از مواد شیمیایی است که در خانه وجود دارد، مثلاً دیوارهای رنگ شده به‌مرورزمان از خود گاز تولید می‌کنند.

گیاهی برای سیگاری‌ها

این گیاهان، هوای خانه شما را تصفیه‌ می‌کنند

آزالیا (Azalea) گیاهی زیباست که گل‌های آن می‌توانند فضای خانه را بسیار دلپذیر کنند. این گیاه یکی دیگر از گیاهان تصفیه‌کننده‌ی هوا محسوب می‌شود. آزالیا می‌تواند برای آن دسته از افرادی که در خانه سیگار می‌کشند، مفید باشد. دود سیگار، گاز سمی فرمالدئید تولید می‌کند و آزالیا باعث جذب این گاز سمی از محیط می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که گیاهان تصفیه‌کننده‌ی هوا می‌توانند بهره‌وری انسان را تا حدود ۲۰ درصد افزایش بدهند. هر چه تعداد گیاهان تصفیه‌کننده‌ی هوا در منزل بیشتر باشد، احتمال اینکه گازهای مضر بیشتر جذب شوند، افزایش پیدا می‌کند.

نکته‌ی ۱۰۰ متری!

این گیاهان، هوای خانه شما را تصفیه‌ می‌کنند

اسپاتی‌فیلوم (Peace lily) گیاهی است که می‌تواند هوا را تصفیه کند. این گیاه زیبا، گازهای سمی مثل بنزن، فرمالدئید، مونواکسید کربن و... را از محیط می‌گیرد. ناسا در سال ۱۹۸۹ برای اولین بار تحقیقاتی را در رابطه با گیاهان تصفیه‌کننده‌ی هوا انجام داد و یک فهرست از گیاهان تصفیه‌کننده‌ی هوا را معرفی کرد که در بین آن‌ها اسم اسپاتی‌فیلوم نیز به چشم می‌آید. تحقیقات ناسا نشان می‌دهد که برای کمک گرفتن از خاصیت تصفیه‌کنندگی این گیاهان باید در هر ۱۰۰ مترمربع، حداقل یک گیاه قرار گرفته باشد. علاوه بر  خود گیاهان، در خاک گلدان آن‌ها هم، موجودات بسیار ریزی زندگی می‌کنند که باعث دفع بنزن از محیط می‌شوند.

گیاه ضد دود!

ژربرا (‌Gerbera) گیاهی است با گل‌های رنگی که می‌تواند خانه را زیبا کند. این گیاه برای خانه‌هایی که به‌اندازه‌ی کافی نور داشته باشند گزینه‌ی بسیار خوبی محسوب می‌شود. یکی از ویژگی‌های خوب ژربرا خاصیت تصفیه‌کنندگی هواست، به همین دلیل آن دسته از افرادی که در خانه از قلیان استفاده می‌کنند باید از ژربرا نگه‌داری کنند. این گیاه بنزن ناشی از دود تنباکو را از محیط می‌گیرد و به تصفیه‌ی هوا کمک می‌کند. بنزن یک گاز سمی خطرناک است که می‌تواند باعث ابتلا به سرطان شود. البته گذاشتن گلدان ژربرا در خانه، بدین مفهوم نیست که دائماً از قلیان استفاده کنید و این تصور را داشته باشید که به شما آسیب وارد نمی‌شود!

کد خبر 792644
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha