مجموع نظرات: ۱۰
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
۰ نفر

در ترانه‌های محلی گیلان در کنار تمام توصیفات زیبایی که از طبیعت و شالیزار و دریا هست، از شهرهایی مثل رودسر هم می‌توان سراغ گرفت، از بازار سنتی قدیمی‌اش که در منابع تاریخی قدیمی هم از آن اسم برده شده و از رحیم‌آباد کوهستانی‌ زیبا، مثل آن‌جایی که شاعر خوش‌ذوق می‌گوید «رحیم‌آباد هی زنه باد هی زنه باد».

رودسر

همشهری آنلاین: شاید به‌خاطر کوهپایه‌ای بودن رحیم‌آباد و اشکورات باشد یا نسیم خنکی که در تابستان‌های گرم با خود می‌آورد، که باعث شده تا کوهستان‌های این منطقه به ترانه‌های محلی هم راه پیدا کند. رودسر شرقی‌ترین منطقه استان گیلان، منطقه‌ای سرسبز است در کنار دریا که در کمتر از ۳ ساعت از ساحلش می‌توان به ارتفاعات خوش آب و هوای ییلاقی مثل همین منطقه اشکورات رسید. البته شهرت رودسر فقط به دریا و ییلاقاتش نیست، این منطقه علاوه بر محصولات کشاورزی معمول شمال ایران مثل چای و برنج و مرکبات، در تولید فندق و گیاه گل‌گاوزبان هم از سرآمدان ایران است.

از کوه تا دریا 

اگر از تهران حرکت کنید بعد از شهرهای کرج، قزوین، رودبار، رشت، آستانه اشرفیه، لاهیجان و لنگرود به رودسر می‌رسید. اگر هم از سمت شرق خزر به رودسر می‌روید، بعد از تنکابن و رامسر به رودسرخواهید رسید. از رشت تا رودسر ۸۰ کیلومتر، از چالوس ۱۲۲ کیلومتر از تهران حدود ۳۱۵ کیلومتر تا رودسر راه در پیش دارید.

اینجا معروف‌ترین بازار گیلان است

چشم‌اندازی درمه‌

اشکورات معروف‌ترین و بکرترین ییلاقات را در شهرستان رودسر دارد.

ییلاقات رحیم‌آباد و اشکورات: برای دیدن زیباترین ییلاقات شرق گیلان باید از رودسر ۲۰ کیلومتر به «رحیم‌آباد» و از آنجا هم به «اشکورات» بروید که رودخانه «سفیدآب» در این منطقه قرار دارد. در ۳۰ کیلومتری سفیدآب هم روستای جیرک در مسیر یک کوهستان جنگلی قراردارد، بعد از یک ساعت ونیم جنگل‌نوردی در این منطقه به چشمه آب معدنی «سجیران» می‌رسید. در اشکورات بالا و دوراهی روستای «لات‌محله»، ۲۸ کیلومتر جاده فرعی را که به‌طرف کوهستان «تکامجان» ادامه دهید، به منطقه بکر «بزابن» می‌رسید که بسیار تماشایی است.

در اشکورات پایین هم، روستای ییلاقی «پلام» معروف است، این منطقه روبه‌روی منطقه گردشگری سفیدآب است.

مناطق جنگلی: مناطق جنگلی و کوهستانی جواهردشت و سرولات، از مناطق زیبای جنگلی در شرق گیلان و جزو مناطق حفاظت شده هستند. جواهردشت از توابع دهستان سیاهکلرود است که بخشی از طبیعتش با شهرستان رودسر مشترک است.  اگر روانه آنجا شوید، در جنوب‌ چشم‌انداز زیبای قله سماموس را خواهید دید. برای رسیدن به این منطقه باید از سیاهکلرود جاده را به سمت جنوب ادامه دهید. منطقه سرولات هم در ۳ کیلومتری جنوب چابکسر بسیار تماشایی است. سری هم به غذاخوری محلی «خاور خانوم» بزنید و  غذاهای سنتی شمالی را آنجا امتحان کنید.

ساحل دریا: برای رسیدن به ساحل زیبا ی رودسر، به میدان شهدا بروید و بعد خیابان شهدا را تا انتها ادامه دهید. اگر هم در حوالی چابکسر هستید، پلاژهای گل‌سرخ در ورودی چابکسر و نگین کلاچای بعد از چابکسر در ساحل کلاچای می‌تواند از انتخاب‌های شما باشد.

غار: وارد شدن به غارهای رودسر نیازمند تخصص و تجهیزات تخصصی است. غار «دیارجان» نزدیک «آشورآباد»، «کبیران» نزدیک «گرمابه‌دشت» رودسر و «سرددره» در روستای «شاهیجان» اشکور از شناخته‌شده‌ترین این غارها هستند.

پیر محله ما

در منطقه رودسر می‌توانید بقعه‌های زیبا یی ببینید.  

گنبد پیرمحله: در راه برگشت از جاده رحیم‌آباد در ۷ کیلومتری «حسن‌سرا» در پیرمحله می‌توانید این بقعه راکه متعلق به دوره صفوی است ببینید.  

عمارت شهرداری رودسر: در میدان شهرداری رودسر به تماشای این عمارت که مربوط به دوره پهلوی اول است بروید.  

بقعه هفت امام روستای رودبارک: در دهستان اشکور، پایین رحیم‌آباد و در روستای رودبارک، زیارتگاهی تاریخی و دنج وجود دارد که به بقعه هفت امام معروف است.

بازارهای خوش‌رنگ

یکشنبه‌بازار رودسر در خیابان گلسار، دوشنبه بازار رحیم‌آباد، چهارشنبه بازار در واجارگاه و پنج‌شنبه‌بازار کلاچای از مهم‌ترین روزبازارهای رودسر هستند. فندق، گل گاوزبان، ابریشم، برنج، چای، مرکبات، گردو و انواع سبزی از خوردنی‌های این بازارها و چادرشب، لباس قاسم‌آبادی، حصیر، جوراب پشمی، زنبیل و نمد هم از محصولات دست‌بافتی است که از این بازارها می شود خرید.

کد خبر 792625
منبع: سرزمین من

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • راضیه IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    6 0
    سلام وقت بخیر خسته نباشید ممنون از شما که شهرستان رودسر را معرفی کردید خیلی خوشحال شدم تی جان قربان سایتون مستدام
  • قاضی خداست IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
    3 0
    خیلی عالیه
  • قاضی خداست IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
    2 0
    خیلی عالیه
  • قاضی خداست IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
    2 0
    خیلی عالیه
  • قاضی خداست IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
    1 0
    خیلی عالیه
  • قاضی خداست IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
    2 0
    خیلی عالیه
  • قاضی خداست IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
    4 0
    خیلی عالیه
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    2 0
    چابکسر رو چرا حساب نمی کنید؟!شرقی ترین منطقه گیلان چابکسر هستت . البته تو مازندران هم تا تنکابن و تا حدی چالوس گیلک هستن اما در مازندران قرار گرفته
  • احمد IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    0 0
    لطفا قدیمی ترین عکس های شمال و زندگی سنتی را هم برای ما بگذارید من عاشق گیلانم