باستان‌شناسان موفق شدند اتاق‌های مخفی هرم ساهورا را کشف کنند. اولین بار ۲۰۰ سال قبل یک باستان‌شناس حدس زد که باید چنین اتاق‌هایی وجود داشته باشد، اما به دلیل مسدود بودن راهروی منتهی به اتاق‌ها، نتوانست حدس خود را ثابت کند.

اهرام مصر

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وبسایت iflscience، محققان موفق به کشف اتاق‌های جدیدی در یک هرم متعلق به مصر باستان شده‌اند. این یافته، ظن باستان‌شناسانی که حدود ۲۰۰ سال پیش این سایت باشکوه را برای اولین‌بار کاوش کردند، تایید می‌کند. 

از آخرین باری که آدمیزاد چشم به این دیوارها دوخته، احتمالا هزاران سال می‌گذرد. این اتاق‌ها اخیرا در هرم ساهورا کشف شده‌اند که حدود ۴۴۰۰ سال پیش برای فرعون مصری ساهوره از سلسله پنجم ساخته شده است. یک پروژه بازسازی از سال ۲۰۱۹ برای این هرم تعریف شده است که در آن، برای افزایش طول عمر هرم، اتاق‌های داخلش ترمیم می‌شوند تا از ریزش بیشتر دیواره‌ها جلوگیری شود. 

به عنوان بخشی از این پروژه بازسازی، تیم مرمت، راهرویی را که زمانی مسدود شده بود، پاکسازی کردند و در همین فرآیند، موفق به کشف اتاق‌هایی شدند که پیش از این به آن‌ها دسترسی نداشتند. اگرچه ظاهرا این اتاق‌ها کاربرد خاصی نداشته‌اند و به احتمال زیاد به عنوان انباری از آن‌ها استفاده می‌شد، اما کشف آن‌ها، درکی تازه از شیوه معماری و طراحی اهرام به دست می‌دهد.  محققان دانشگاه وورتسبورگ اخیرا این هرم را با استفاده از تصویربرداری پیشرفته لیدار ( LiDAR) مورد بررسی قرار دادند و پلان دقیقی از اتاق ترسیم کردند.

هرم ساهورا ۴۷ متر ارتفاع دارد و می‌توان آن را در گورستان ابوصیر یا معبد آزیریس، محل دفن اولیه فراعنه‌های سلسله پنجم مصر باستان، یافت. این مجموعه شامل ۱۴ هرم مصر باستان، از جمله سه هرم سلطنتی بزرگ، تعدادی هرم کوچکتر پراکنده و چند سازه ناتمام است. 

کشف اتاقک‌های گمشده ۴۴۰۰ ساله در هرم مصر باستان | حل معمای ساخت اهرام با کشف‌ اتاق‌های جدید
از چپ به راست: هرم ساهورا، راهروی منتهی به اتاق‌ها، یکی از اتاق‌های تازه‌کشف‌شده.

این هرم برای اولین بار در سال ۱۸۳۶ توسط جان شی پرینگ، مهندس بریتانیایی حفاری شد که به دلیل کاوش گهگاه با مواد منفجره در سازه‌های مصر باستان شناخته می‌شود. پرینگ حدس می‌زد که راهرو به تعدادی اتاق‌ انباری منتهی می‌شود، اما این گذرگاه به شدت آسیب دیده، پر از آوار و غیرقابل عبور بود. متاسفانه، کار این مصرشناسان اولیه منجر به آسیب زیادی به ساختار داخل هرم شد.

ساهورا بیشتر به خاطر ظاهر غیرمعمول و ناهموارش مشهور است. بر خلاف اهرام کهن الگویی در مجموعه هرم جیزه، هرم ساهورا در حال حاضر مانند تپه‌ای ناهموار از بلوک‌ها به نظر می رسد که توسط مجموعه‌ای از ویرانه‌ها و ستون‌های افتاده احاطه شده است. با این حال این هرم در سال‌های شکوه خود، با سنگ آهک صاف و صیقلی در نما، ظاهر خوبی داشته است. 

بیشتر بخوانید:

در حالی که اهرام جیزه بیشتر از هرم ساهورا مطالعه و البته نگهداری شده‌اند، محققان هنوز در حال یافتن ساختارهای داخلی جدید در آن‌ها هستند. اوایل امسال، باستان‌شناسان تصاویری سه بعدی گرفتند که درون هرم بزرگ خوفو در جیزه را نشان می‌داد. این تصاویر به طرز شگفت‌انگیزی، گذرگاه‌هایی مخفی را نشان داد که می‌تواند پرده از راز معماری این سازه باشکوه بردارد. 

کد خبر 792254
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha