مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
۰ نفر

گرچه رودبار را به زیتون‌هایش می‌شناسند، اما این شهر را می‌توان تاریخ گویای گیلان دانست. شهری به‌جامانده از دیلمستان قدیم که آثار به دست آمده از تپه تاریخی مارلیک در اطراف آن، وجود تمدنی کهن مربوط به ۴ هزار سال پیش را به ما نشان می‌دهد.

رودمار

همشهری آنلاین: رودبار در گذشته به‌نام‌های زیادی خوانده شده؛ «خشک رودبار»، «رودبار محمد زمان‌خانی»، «رودبار زیتون» و «پیلده رودبار» و امروز رودبار که احتمالا به معنای آبادی کنار رود است؛ چرا که این شهر در کنار رود بزرگ سفیدرود قرار دارد. وجود همین رود و رودهای کوچک دیگر به همراه کوهستان‌های اطراف شهر، باعث شده تا طبیعت این منطقه نیز در نوع خود منحصربه‌فرد و زیبا باشد.

این طبیعت به‌خصوص در بخش «عمارلو» با روستاهای قدیمی، آبشارها و جنگل‌های انبوه، چشم‌انداز زیبایی را پیش‌روی مسافرانش می‌گستراند. مناطق زیبایی مثل روستای داماش که در ماه‌هایی از سال «سوسن چلچراغ» دشت‌هایش را خوش‌نقش و نگار می‌کند. در اطراف این شهر دو اثر طبیعی و مهم کشور هم قرار دارد؛ سرو چندهزار ساله هرزویل و قله زیبای درفک که هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری است.

آزادراه تا مقصد

جاده تهران ـ رشت که از کرج، قزوین، کوهین، لوشان و منجیل می‌گذرد و به رودبار می‌رسد حدود ۲۶۰ کیلومتر است. هر روز از پایانه‌های غرب و آرژانتین هم به‌سمت این شهر اتوبوس حرکت می‌کند. رودبار تا مرکز استان گیلان رشت، حدود ۶۵ کیلومتر فاصله دارد.  

بر بال باد

رودبار در اطراف خود دیدنی‌های طبیعی و تاریخی منحصربه‌فردی همچون سرو هرزویل و تپه مارلیک دارد.

مارلیک (چراغعلی‌تپه) : این تپه باستانی که در شهرستان رودبار قرار دارد، یکی از قدیمی‌ترین و غنی‌ترین محوطه‌های باستانی کشور محسوب می‌شود. در کاوش‌های دکتر نگهبان در سال ۱۳۴۰، آثار بسیار شاخصی از ۵۳ گور باستانی در این منطقه به دست آمد که مهم‌ترین آنها جام مارلیک است. برای رسیدن به این تپه باستانی قبل از رستم‌آباد باید در سمت چپ جاده وارد مسیر روستای «جوین» شده و بعد از گذشتن از روستاهای «گنجه» و «دولت‌آباد» به روستای «نصفی» می‌رسید که این تپه در آن قرار دارد.

منجیل: این شهر که در کنار رودبار قرار گرفته، به توربین‌های بادی‌اش شهره است که بادهای پرسرعت را به نیروی برق تبدیل می‌کنند. سد سپیدرود که در نزدیکی این شهر و بر نقطه تلاقی رودخانه‌های شاهرود و قزل‌اوزن ساخته شده، منظره زیبای دریاچه‌ سپیدرود را درست کرده است. اگر از مسیر قزوین به سمت شمال می‌روید، حتما از منجیل عبور خواهید کرد.

سرو هَرزِویل: این درخت بسیار کهن که سنش را بین یک تا ۳هزار سال تخمین زده‌اند، در کنار شهرکی است کوچک به همین نام در فاصله ۲ کیلومتری شمال شرقی منجیل. حریم این درخت کهن که به ثبت آثار ملی رسیده و نام آن را به‌صورت «خرزویل» و «هرزبیل» در سفرنامه‌های بسیاری می‌توان دید، تقریبا ۱۰ هزار مترمربع است. تماشای این درخت تاریخی و عکاسی از آن را از دست ندهید.

درفک: یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعی در شهرستان رودبار است؛ بلندترین کوه استان گیلان با ارتفاع ۲۷۳۱ متر که در شمال شرقی رودبار قرار دارد که احتمالا نامش به معنی آشیانه عقاب است. برای کوهنوردی در این قله و دیدن جاذبه‌های روستایی و طبیعی این منطقه می‌توانید از رستم‌آباد در شمال رودبار به سمت توتکابن رفته و تا قله برسید. در این مسیر از روستای شیرکوه، جنگل و دشت می‌گذرید. در مسیر درفک روستاهای زیبایی قرار دارد که «چیچال» بیشتر شناخته شده است. یکی از زیباترین نقاط این روستا منطقه «اربوناو» در شمال روستا است که دیدن آن را نباید از دست داد.

بازارهای هفتگی

یکشنبه‌بازار منجیل، دوشنبه‌بازار و پنجشنبه‌بازار رودبار، سه‌شنبه‌بازار لوشان و چهارشنبه‌بازار رستم‌آباد، بعضی از بازارهای مهم این منطقه هستند که می‌توانید کالاهای کشاورزی و صنایع‌دستی محلی‌های رودبار را به قیمت مناسب از آنجا تهیه کنید. اگر هم فقط قصدتان خرید زیتون و سوغاتی است، می‌توانید از راسته بازار کنار جاده خریدکنید.

طبیعت عمارلو

در شمال لوشان و در ارتفاعات بخش عمارلو، ییلاق‌های این منطقه قرار دارد. روستاهای «کلشتر» را به‌عنوان مهد زیتون رودبار می‌شناسند که آبشار ۲۰ متری و جنگل‌های انبوه اطراف آن دیدنی است. روستای معروف «داماش» در همین منطقه قرار دارد؛ روستایی باصفا که یکی از مهم‌ترین گل‌های ایران به نام «سوسن چلچراغ» در آن می‌روید. دیدن روستای «انبوه» را در این منطقه از دست ندهید که انواع گیاهان دارویی در آن می‌روید و جشن انار آن در منطقه معروف است. قلعه «چیمارود» و پل «انبوه» دو اثر تاریخی مهم حوالی این روستا هستند. برای رفتن به انبوه، بعد از داماش باید به روستای «کلیشم» بروید تا از آنجا به انبوه برسید.

کد خبر 792230
منبع: سرزمین من

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha