مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۷
۰ نفر

هرپله ‌که بالاتر بروی، طبیعت زیباتر می‌شود و چشم‌اندازها نزدیک‌تر. فرقی نمی‌کند در میانه پلکان یک و نیم‌کیلومتری «قلعه‌رودخان» باشی یا در میانه یکی از کوچه‌های پلکانی روستای «ماسوله»،  تو به آسمان نزدیک‌تر می‌شوی.

ماسوله

همشهری آنلاین: شهر فومن با اقلیم کم و بیش کوهستانی‌اش پایتخت این بناهای تماشایی است و به‌خاطر این دو بنای پلکانی، در تمام ایران معروف است البته هرکدام از آنها داستانی پرفراز ونشیب و تاریخی طولانی پشت‌سر دارند. قلعه رودخان، از زیباترین قلعه‌های تاریخی‌ـ نظامی ایران است که آرام و باوقار قرن‌ها در میان جنگل‌های انبوه گیلان ایستاده و سال‌ها غیر از سربازان سراپا مسلح، کسی جرات نزدیک‌شدن به آن را نداشت.

ماسوله هم‌ روستانی پر از آرامش و زندگی است که قرن‌هاست ساکنانش از کوچه‌های پلکانی‌اش بالا و پایین رفته‌ و امروزش را به دست گردشگران سپرده‌اند. وجه شباهت هردوی اینها آن است که اگر قصد سفر به آنها را دارید، باید خودتان را برای پیاده‌روی و پله‌گردی آماده کنید.

یک راست از رودبار

فومن در جنوب‌غربی رشت قرار دارد و حدود ۳۰  کیلومتر تا این شهر فاصله دارد. اگر هم از سمت تهران می‌آیید باید وارد آزادراه تهران - قزوین شوید و جاده رودبار را در پیش بگیرید تا به فومن برسید. از تهران تا فومن حدود ۳۵۰ کیلومتر فاصله است.

از قلعه تا روستا

قلعه رودخان: شناخته‌شده‌ترین اثر تماشایی شهرستان فومن، قلعه‌رودخان است که حدود ۲۵ کیلومتر تا این شهر فاصله دارد. این قلعه نظامی و زیبا در میان جنگلی انبوه است و تاریخ ساختش تا دوره سلجوقی عقب می‌رود. برای رسیدن به این قلعه باید روستای «گوراب‌پس» را هم پشت‌سر بگذارید تا بعد از پل چوبی روستا به پای قلعه برسید. باید حدود یک و نیم کیلومتر از پله بالا بروید تا به قلعه و تصویر سربازان مسلحش برسید.

ماسوله: اینجا معروف‌ترین روستای پلکانی ایران است. معماری روستای ماسوله با کوچه‌های پیچ در پیچ و خانه‌هایی که با گل‌های شمعدانی تزئین شده‌اند و بازار سنتی‌اش، دیدنی است. از فومن تا ماسوله جاده با صفای آسفالته‌ای پیش رو دارید. صفای ماسوله به پیاده‌روی در کوچه‌های پلکانی و خرید از بازار تاریخی‌اش است. اما اگر اهل پیاده روی و کوهنوردی هستید، صعود به ارتفاعات این روستا را حتما امتحان کنید. ماسوله دو موزه هم دارد؛ یکی موزه مردم‌شناسی با شماره تماس ۷۵۷۲۱۵۵ (۰۱۳۲) و دیگری موزه حیات‌وحش که به نسبت موزه دیگر تازه‌تاسیس است. در جنوب‌غربی رودخانه ماسوله و ابتدای شهرک می‌توانید آبشار ماسوله را هم  ببینید.

جنگل: ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺣﻔﺎﻇﺖ‌ﺷﺪه «ﮔﺸﺖ‌رودﺧﺎن» و «ﺳﯿﺎه‌ﻣﺰﮔﯽ»، جزو مناطق جنگلی فومن است که البته بخش‌هایی از آن با شفت و رودبار مشترک‌ است. در بخشی از این منطقه جلگه‌های برنج‌کاری شده را می‌بینیم، اما بیشترش کوهستانی و جنگلی است. برای رسیدن به این منطقه خوش آب و هوا، باید روستاهای «گوراب پس» و «نصیرمحله» را پشت سر بگذارید و در روستای «سیاه مزگی» وارد منطقه حفاظت شده شوید.

منطقه نمونه گردشگری آلیان: یکی از مناطق بکر و خوش آب و هوای فومن، روستای آلیان است که علاوه بر چشم‌انداز مزارع برنج، جنگل، برکه‌های آب و خانه‌های روستایی دارد. در مسیر ماسوله، در حوالی روستای ماکلوان، می‌توانید تابلوی روستای آلیان را ببینید.

مجسمه‌های شهر فومن: در شهر فومن دو مجسمه معروف خواهید دید. یکی مجسمه زنی سوار بر کالسکه که یک مشعل به دست دارد. این مجسمه در وسط میدان ولیعصر(عج) قرار دارد. مجسمه شکاربانان، در ابتدای راه فومن به ماسوله و مجسمه‌های چهاردختران و میرزاکوچک‌خان در ورودی اصلی فومن یا همان میدان سپاه هم از شناخته‌ شده‌ترین مجسمه‌های این شهر هستند.

شـهرکلوچه‌ای

پیشنهاد ما کلوچه‌پزی‌ «تفضلی» در میدان سپاه و یا کلوچه‌پزی «علیزاده» در خیابان امام(ره) است. اگر در یک روز جمعه حوالی ماسوله هستید، به‌سراغ پنج‌شنبه بازار روستای «سیاهورود آلیان» بروید که علاوه بر فرآورده‌های دامی می‌توانید برنج، عسل و میوه هم در آن پیدا کنید. از بازارهای هفتگی شهرستان فومن هم غافل نشوید که معروف هستند. بازار روز شهر فومن، سه‌شنبه‌ها در حوالی خیابان آیت‌الله کاشانی برپا می‌شود.

کد خبر 792216
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha