پتروشیمی استان گلستان بعد از ۱۸ سال از بلاتکلیفی درآمد و به زودی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و با پساب تصفیه شده شهر گرگان راه اندازی می‌شود.

پتروشیمی گلستان

همشهری- زهرا رفیعی: پتروشیمی صنعت آب‌بری است که بر اساس سند آمایش سرزمین که در سال ۱۳۹۶ به تصویب رسیده نمی‌توان آن را در مناطق خشک و با تنش‌های آبی شدید ایجاد کرد. پتروشیمی استان گلستان بعد از ۱۸ سال از بلاتکلیفی درآمد و به زودی راه اندازی می‌شود. این واحد صنعتی اولین واحد در استان گلستان است که برای تامین آب مورد نیاز آب خاکستری یا همان پساب تصفیه شده می‌خرد.

انتظار ۱۸ ساله ۹۲ هزار نفر

پس از تفویض اختیارات از سوی رییس قوه قضاییه به دادگستری استان گلستان، یکی از کهنه مشکلاتی که برطرف شد، ماجرای پتروشیمی گلستان بود. حیدر آسیابی رییس دادگستری استان گلستان گفت: شرکت صنایع پتروشیمی گلستان ۹۲ هزار نفر سهامدار دارد که هم اکنون با رفع شدن مشکلات حقوقی آن ارزش سهام آنان بین ۲۵ تا ۳۰ برابر شده است.  پتروشیمی گلستان با ۹۰ درصد حضور دولتی  و ۱۰ درصد بخش خصوصی آغاز به کار کرد که بعد از ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ ماند. پتروشیمی گلستان  پس از سه سال ۲۰ درصد پیشرفت مطابق با استانداردهای جهانی داشت، اما بعد آن راکد ماند. اکنون با رفع موارد حقوقی، سرمایه‌گذار مشخص و میزان سهام آن نیز افزایش یافت. برای هیات مدیره قبلی این پروژه نیز پرونده قضایی تشکیل شد، اما هدف اصلی ما راه‌اندازی پتروشیمی بود نه زندان فرستادن و جریمه نقدی هیات مدیره قبلی که اثری هم نداشت. با چند هلدینگ برای اجرای طرح رایزنی شد که در نهایت هلدینگ خلیج فارس با کسب ضمانت از دادگستری استان برای دریافت اختیارات کامل اجرای این طرح به نتیجه رسید. اجرای این طرح بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری نیاز دارد که شروع آن منوط به سفر دوم رییس جمهور به گلستان است.

معامله ۲۰ میلیون مترمکعب پساب

اولین قرارداد فروش پساب به بخش صنعت در استان گلستان به نام پتروشیمی گلستان ثبت شده است. در کشور ۱.۶ میلیارد متر مکعب پساب در اختیار است که تاکنون برای ۳۰۷ میلیون متر مکعب آن سرمایه گذاری شده است. شرکت آب و فاضلاب استان گلستان نیز چندی پیش خبر داد که سالانه ۲۰ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده به صنایع پتروشیمی گلستان فروخته خواهد شد. به گفته ابوالفضل رحیمی سرپرست شرکت آب و فاضلاب استان، فروش پساب به صنایع یک موفقیت برای مدیریت استان و محیط زیست است. پساب تصفیه خانه فاضلاب شهرستان گرگان طبق استاندارهای سازمان حفاظت محیط زیست به صنایع پتروشیمی گلستان تحویل خواهد شد. این قرارداد ۳۰ ساله است.

توسعه پتروشیمی گلستان منع قانونی ندارد

محمدرضا کنعانی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گرگان: پتروشیمی گلستان در سال ۱۳۹۰ مجوز ارزیابی عملکرد خود را از سازمان حفاظت محیط زیست گرفته است. این پتروشیمی در حوضه آبریز اترک قرار دارد و بر اساس مصوبه هیات وزیران امکان استقرار و توسعه پتروشیمی در این حوضه مستثنی شده است و منع قانونی ندارد.

افزایش ۳۰ برابری سهام اهالی گلستان از سهام پتروشیمی | مشکل حقوقی پتروشیمی گلستان حل شد

کاربردهای آب خاکستری

  • آبیاری فضاهای سبز مزارع و پارک‌ها
  • تأمین آب مورد نیاز صنایع
  • پرکردن فلاش تانک‌ها
  • سرویس‌های بهداشتی عمومی
  • شستشوی محوطه و پارکینگ
  • شستشوی خودروها

۲ هزار نفر اشتغالزایی مستقیم

۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری

۳ هزار شغل غیرمستقیم

۳۳۵ میلیون متر مکعب نیاز آبی صنایع پتروشیمی

۶۳ میلیون متر مکعب (حدود ۱۹ درصد) آب مورد نیاز صنایع پتروشیمی از منابع آبهای سطحی و زیرزمینی تامین می‌شود

بیشتر بخوانید:

دستور ویژه محسنی اژه ای به مقامات قضایی استان گلستان

سقوط ارزش سهام پتروشیمی گلستان 

۱۱۰ مصوبه هیئت دولت در جلسه استان گلستان

کد خبر 791645

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha